• Naive

PCO & PCOS

Har inte själv PCO eller PCOS, men det är väldigt vanligt att de som har det även producerar för mycket insulin (alltså äter för mycket kolhydrater, speciellt vita, raffinerade produkter såsom bröd, pasta, ris....) Jag säger inte att det är svaret i alla sammanhang, men det kan ju vara värt en tanke? 

Hur ändrade din vän sin kost? 

Anonym skrev 2012-05-31 09:22:54 följande:
    Min bästa vän har fått diagnosen PCOS,

Hon har sedan tonåren jobbat som gyminstruktör och ledare på stepup pass, dans mm. Ovanpå det har hon en egen häst hon tar hand om själv utan medryttare. Hon har alltid vart lite kurvig under vår uppväxt. Inte STOR stor men alltid kämpat lite med sin vikt. runt 2009 - början av 2010 gav hon sig attan på att gå ned i vikt trotts att hon visste att det skulle bli tufft. Hon fortsatte med sin vanliga träning och ridning men lade till löpning också samt startade med ett kostschema. Mensen kom tillbaka och vart mer och mer regelbunden. På ca 4-6mån hade hon trotts PCOS gått ned 15 kg. I december 2010 vägde hon runt 60kg och var i sitt livs form, så strålande vacker!!!
    I januari 2011 vart hon gravid utan hjälp av hormoner eller liknande och i september vart hon mamma!
  • Naive
    Anonym skrev 2012-05-31 11:28:35 följande:
    Hon läste på om diagnosen hon fått och kom fram till exakt det du skriver, sedan drog hon ned på kolhydrater, uteslöt bröd, potatis och pasta helt. Ibland åt hon små mängder råris, matkorn eller bulgur. Till frukost åt hon kesella 1% med färska/frysta bär, ibland tillsatte hon1 kapsyl funlight eller honung och valnötter. Gillar man inte kesellan så kunde man tillsätta sötningsmedel som inte var allt för onyttigt heller. Hon hittade det hon använde genom tips från fitness och bodybuilding bloggar. De körde mkt med kesella + sötningsmedel som dessert/ belöning när de låg i hårdträning inför tävlingar. Hon åt 6 mindre mål om dagen.

Hon fick snabba resultat men gjorde det som en långsiktig sattsning både inför babyverkstan men också för sig själv, om det vart barn så ville hon orka leka och vara aktiv med barnet.
    Precis det jag föreställde mig. Vad roligt att din kompis nått sina mål och en bättre hälsa. Det är, trots allt, det viktigaste vi har, vår hälsa. 
Svar på tråden PCO & PCOS