Alkoholutmaning fram till bröllopet
Hej där!
Jag söker dig som kanske är lite som mig själv. Jag är en tjej i nedre 30 årsåldern som ska gifta sig inom mindre än ett år. Jag är ingen stor festprisse men jag dricker gärna goda viner till maten och visst blir det då ofta det där extra glaset som jag inte tänkte dricka innan, som dessutom ger en förskräcklig baksmälla och påsar under ögonen dagen efter.
Med lite vin på maten så tycks portionerna mindre och jag äter gärna lite extra och så en extra portion efterrätt på det och kanske lite ost, för att inte tala om jordnötsätandet till småsnacket efter middagen. Summan av kardemumman är att antalet kalorier skjuter i höjden och med lite baksmälla på det så går jag mest och jäser dagen efter och gärna smaskar i mig något sött/salt och fett. Kalorikontot slutar följaktligen alltid på ganska mycket plus kring söndagen. Inte så bra tycker mina krympande jeans.
Dessutom står ju hösten runt hörnet och det krävs ju inte mycket alkohol för att en känslig tjej som mig själv ska bli rånad på all den där energin och vitaminer hon så väl behöver för att inte bli deppig.
Jag tänkte ge mig själv en liten utmaning. Nämligen att inte dricka fram till mitt bröllop i maj nästa år. Jag själv har ganska skruttig karaktär, svårt att säga nej och har aldrig gjort något liknande så det ska bli spännande minst sagt. Men jag har också förberett mig ganska väl på den här sidan som jag tycker är fantastiskt peppande och bra (egentligen för vilken livstilsförändring som helst)
www.alkoholhjalpen.se/
Jag undrar nu om det finns någon annan här som antingen redan håller på med något liknande projekt, har erfarenhet av det eller som skulle vara sugen att testa ett tag. Man behöver inte vara antialkoholfundamentalist och säga att man aldrig ska dricka något alls (även om jag tänker avstå från all alkohol fram till bröllopet) utan det går förstås bra om man bara bestämt sig för att dricka lite mindre av vilken anledning som helst (viktnedgång, problem, depresion, sjukdom, ekonomi, barnönskemål eller bara vill leva lite fräschare helt enkelt).
Och ja just det, man får jättegärna ha humor och vara snäll mot sig själv, även om det blir något snedsteg ibland.
Hoppas du/ni finns och hör av dig. Vägen är ju roligare tillsammans. Jag behöver all pepp jag kan få och förhoppningvis kan jag ge dig massa pepp tillbaks också. Jag börjar idag, 1a oktober 2011, men man kan haka på när man vill och hur länge man vill tycker jag.
Varm hälsning
/Slokan