• rewne

Silverringar + diamanter ???

Jag och min sambo anser att när man förlovar sig ska man gifta sig inom ett år (vi är inte redo för giftemål än). Men vi känner ändå att vi vill göra något romantiskt till varandra nu till jul (3 års dagen).

Vi hittade idag en silversmide kurs och vi kom då på att vi kunde göra en varsin ring till varandra. 
    Idag har jag lite vita och svarta diamanter liggande som jag gärna skulle vilja ha i denna ringen. 

Så till frågan nu. 

När vi gör dessa ringer helt själva kan vi då sätta in de diamanterna eller hur funkar det egentligen med silver och diamanter? 

• Svar på tråden Silverringar + diamanter ???
  • Styrka

Det är klart man kan sätta in diamanter i silverringar.
    Sen om ni får lära er just detta på kursen kan jag ju inte svara på, men den frågan kan man väl ställa tll kursanordnaren.

• rewne
    Styrka skrev 2011-10-02 20:53:47 följande:
    Det är klart man kan sätta in diamanter i silverringar.
    Sen om ni får lära er just detta på kursen kan jag ju inte svara på, men den frågan kan man väl ställa tll kursanordnaren.
    Jätte bra. det är ju inga stora diamanter heller. 0,01 or och 0,02 or så har hört det ska funka. 
    jo vi har hittat 2 kurser här där vi bor. så vi tänkte ringa och kolla med dem först om det är något de kan. 
  • Annika611

Jag är inte så säker på att det går. Eller, det går men enligt vad jag har hört så är silver en för mjuk metall för att diamanter ska hållas kvar i ringen. Jag sökte en vigselring i silver med diamanter men i alla affärer sa dom samma sak att det nästan inte finns några sådana, eftersom silver och diamanter inte går så bra ihop. Därför är det oftast cirkoner i silverringar. Men jag besökte alltså ingen silversmed, utan vanliga guldsmedsaffärer, så det kan ju hända att en riktigt silversmed nog skulle kunna fixa det. Men som Styrka sa, kolla med kursanordnaren!

• Styrka

Fast det där tror jag mest de säger för att kunna sälja dyrare material... Hur ofta fastnar man med handen i kläm just på ringen liksom? Det är under sådana förutsättningar som de inte kan garantera att fattningen håller, och det skulle den ju inte göra med guld heller... :-S

Så länge ringen är mer än 1,8 mm tjock i silver är den formhållfast, och sålänge du inte brukar våld ska en normal fattning hålla. Kanalfattningar och liknande är tydligen de som ger sämst stöd åt stenar, så att helt sänka ned stenarna i metallen alternativt en klo-fattning borde gå utmärkt. *lekmannauppfattning*

• joråsåatt

Vet inte om det är intressant i sammanhanget, men hittade av en tillfällighet brittiska hotdiamonds.co.uk som gör just silversmycken med diamanter i.

• Jenny 03

Ett stort tips är NVN jewels som du kan nätbeställa ringar.. Vi beställde silverringar och designade allt själva. Dom skickade bilder på våra förslag innan dom gjordes.. Fick allt vi ville med gravyr på utsida och typsnittet och stenar.

Vigselringarna kommer oxå beställas därifrån. Kanon service och billigt.

Svar på tråden Silverringar + diamanter ???