Inlägg från: KhiraLii |Visa alla inlägg
  • KhiraLii

Köpa ringar i New York

Kanonservice får du ifrån goodoldgold.com. De är vida kända för sin service och kvalité på diamanter. Inte jättebra utbud just på hemsidan dock

• KhiraLii
    johanna anders skrev 2012-02-21 09:51:48 följande:
    Jag håller också på att sluka all info om ringköp från USA. (vill nämligen uppgradera min vigselring till en i vitguld med ca en 0.75 karats sten i mitten med flera mindre stenar runt om.) och från USA kan man av vad jag läst få samma kvalitet till nästan halva priset mot Sverige! Det lutar mot en beställning från jamesellen. Har hittat min drömring där! Är det någon som köpt därifrån som vill berätta lite mer om erfarenheten? De och bluenile ska tydligen vara störst och mest pålitliga i usa och jag har sett flera positiva trådar här på bröllopstorget av blivande brudar som köpt sina drömringar där och fått dem värderade i sverige till det dubbla! Av den här infon blev jag mycket klokare i vad man ska tänka på vid köp av diamanter utifrån de 4 c,na cut, clarity, color och carat. bröllopscoachen.hemsida24.se/start-allt-för-d...
    Jag har handlat ifrån James Allen tre gånger och det har funkat kanon alla gånger. De har väldigt bra service men jag gissar att Bluenile är lika duktiga och serviceinriktade även dem. Köp ifrån det stället som har den design du gillar bäst och mer diamanter att välja på just inom dina kriterier. Ett stort plus för James Allen är dock att du får se ett foto på den riktiga diamanten. Själv är jag petig och hade inte köpt en såpass stor diamant utan att åtminstone ha sett den på bild först.
  • KhiraLii
    johanna anders skrev 2012-02-21 13:44:49 följande:
    Ja just därför lutade det för min del åt James Allen. Beroendeframkallande att sitta och jämföra bland deras diamanter =)
    Har läst på ganska mycket nu om de 4 c,na så jag vet på ett ungefär vilken diamant jag ska välja. Viktigast är tydligen slipningen (cut)
    Vi planerar en tur till New York och funderar på att be dem skicka ringen till det ställe vi befinner oss på just då. Eller vet du om de har någon fysisk butik i NY?
    En sista fråga: Har du värderat dina smycken i Sverige??
    Nix men däremot har jag sålt vidare en diamant till en juvelerare för mer än vad jag gav för den. Jag kommer göra en värdering på en ring om jag tillverkar men där kommer diamanterna komma ifrån olika amerikanske källor så då blir det lurigare att lista ut vilket påslag som görs just för James Allens diamanter.
  • KhiraLii
    johanna anders skrev 2012-02-21 20:14:50 följande:
    Förlåt om jag är tjatig men har du beställt hem dem till Sverige eller åkt över till USA eller låtit någon vän tagit med den för att slippa tull...?
    Dollarn är ju så låg nu så det är ju ett riktigt fyndläge att handla därifrån nu!! 1 dollar = 6.60 kridag, inte så länge sen den var upp i 8-9 kr så det blir ju stooor skillnad när man kikar på 3000-4000 dollars smycken =)
    Jag har betalat tull och moms på allt och det har fortfarande lönat sig enormt mot att köpa här.
  • KhiraLii
    LoppanV skrev 2012-02-21 21:28:30 följande:
    Hej! Vi ska förlova oss i New York till hösten och ska hämta upp min ring då. Jag håller just nu på att mejla med både james allen och good old gold då jag vill designa ringen själv. Inte helt lätt kan jag lova att förklara på engelska hur ens drömring ska se ut :) Jag har än så länge fått toppen service från båda ställena och kommer nog ha svårt att bestämma mig för vem det är som ska få göra ringen till slut. 

Good old gold har helt FANTASTISKA diamanter. Jag ska ha en enstens ring med eventuellet lite små stenar i skenan så mittstenen är viktigt. Det jag gillar med GOG att man kan få en helt unik ring. De har slipningar på diamanterna som många guldsmeder i Sverige inte ens har hört talas om. Det märks att de är vana vid en lite högre budget än vad vi har och de har mest större stener då det förmodligen är vad amerikanarna föredrar ;) Service är toppen och de gör verkligen vad de kan för en. 

James Allen har om inte möjligt ännu BÄTTRE service. Har frågat de om tusen saker och de svarar alltid lika trevligt. De är också snäppet billigare och det märks att de har vana av lite mindre påkostade köp (inte för att $5000 för en ring är lite men ändå). Tyvärr har de bara de vanliga slipningarna/formerna och det är lite där det skiter sig för mig. Vad som kan vara bra att veta om JA är att om vill ha ringen levererad till en adress i New York så tillkommer det 8 eller 9% på priset. Skulle man däremot åka till Miami och få den levererad dit så tillkommer det ingen extra kostnad. Jag är och nästan 100% säker på att de har en butik i NYC också där man kan köpa en del grejer direkt i butiken. 

Jag skulle kunna babbla på om mitt ringköp forever. Är helt och och hållet uppslukad av diamantvärlden :P
    Vad spännande att du har kontakt med GOG som är lite ovanligare i svenska sammanhang än JA. GOG är kända för att vara duktiga på att handplocka diamanter speciellt om du skall ha en så kallad fancy shape som inte graderas efter cut i certifikatet. Det är väldigt svårt att köpa en fancy cut via JA för det finns så otroligt många nitlotter (oavsett vart du handlar) så den personliga servicen man får på GOG är guld värd!
  • KhiraLii
    LoppanV skrev 2012-02-21 21:40:36 följande:
    Ja, framför allt har jag dig att tack för att du tipsade mig om GOG! Din kunskap har gett mig mycket ska du veta :D GOG har några fancy cuts som verkligen är to die for! Det enda negativa är bara att det är lite dyrare. Men det kanske man får leva med ;) Deras upgrade-policy är ju också toppen om man någon gång vill uppgradera sin ring. Vet att JA också har det men de har ju som sagt inte lika mkt att välja mellan när det kommer till diamanter. 
    Tackar! Jag försöker bara förmedla en lite mer nyanserad bild av diamanter än den svenska synen att ingenting under TW/VVS är något att ha medan slipningens inverkan på briljansen sällan nämns. Jag tycker det gränsar till bluff och båg att kränga TW/VVS-diamanter dyrt och så kan de lika gärna enbart ha good eller poor som slipning.
Svar på tråden Köpa ringar i New York