• Madeleines84

För mycket dricka?

Vi ska gifta oss snart och håller på att räkna på drickat. Blir dett för mycket? Vi kommer bli ca 45 st

12 plattor öl

6 plattor cider

4,5 liter whiskey

9 liter vodka

10 flaskor mousserande

3 flaskor dooleys

25 flaskor rött

10 flaskor vitt

Tror detta är allt vi tänkt oss!

• Svar på tråden För mycket dricka?
  • majflicka

Här är en sida som kanske kan hjälpa er lite: www.tasteline.com/menyer/buffe/Sa-mycket-vin-gar-at-pa-festen/

Vi var 78 pers. Vi hade fördrink där jag inte kommer ihåg hur många flaskor det gick, tror 15 flaskor, till maten (3 rätters) hade vi räknat med  överslag på 1 flaska/pers och det gick mindre, 70 flaskor. Sen hade vi bar och där är det svårt att säga hur mycket som gick i ren sprit egentligen, vi hade biljetter och de i baren blandade, 100 drinkar och 60 glas öl/cider/vin. Vi hade få på bröllopet som inte drack, med mig 4 pers och många är sådana som gärna dricker vid fest. Var dock väldigt städad fest ;) 1 pers blev överförfriskad tidigt och då blev det stopp i baren o bara vatten ;)

Hoppas mitt exempel el länkade sidan kan hjälpa ngt!

• majflicka
    majflicka skrev 2011-10-05 11:34:58 följande:
    Här är en sida som kanske kan hjälpa er lite: www.tasteline.com/menyer/buffe/Sa-mycket-vin-...

Vi var 78 pers. Vi hade fördrink där jag inte kommer ihåg hur många flaskor det gick, tror 15 flaskor, till maten (3 rätters) hade vi räknat med  överslag på 1 flaska/pers och det gick mindre, 70 flaskor. Sen hade vi bar och där är det svårt att säga hur mycket som gick i ren sprit egentligen, vi hade biljetter och de i baren blandade, 100 drinkar och 60 glas öl/cider/vin. Vi hade få på bröllopet som inte drack, med mig 4 pers och många är sådana som gärna dricker vid fest. Var dock väldigt städad fest ;) 1 pers blev överförfriskad tidigt och då blev det stopp i baren o bara vatten ;)

Hoppas mitt exempel el länkade sidan kan hjälpa ngt!
    Avec var det visst också, 3 cl, 70 st.
  • Iseika

Jag skulle byta ut delar av whiskyn mot lite konjak, lite likör och kanske någon punch. Vidare tror jag att 9 liter vodka blir lite väl mycket. Vi hade två flaskor vodka, en flaska vaniljvodka och två flaskor gin för 40 personer. 

Om ni handlar på Systembolaget gör det ju heller inte något om ni handlar lite för mycket eftersom man kan lämna tillbaka. Och jag ser hellre att det är för mycket än för lite! 

12 plattor öl känns också lite i överkant. Det beror förvisso på umgänge. Vi hade mer vin än vad ni beräknat och i princip allt vin var urdrucket medan nästan all öl stod kvar. 

• Margaux

Vi var väl ungefär lika många som drack alkohol.
    Det gick nästan 100 fl vin men bara 2 flak öl och ganska lite sprit. Sammanlagt kanske 1 fl vodka och en fl calvados, 1/2 cognac...
    Men det beror ju helt på vilken "typ" av gäster som man har....

Svar på tråden För mycket dricka?