• Anonym (orolig)

Sjukdomsbesked några dagar före bröllopet

Jag är i chock! Vi gifter oss på lördag och just fick jag veta att min fyra-åriga brorson har en hjärntumör! Min spontana reaktion är att avboka hela bröllopet. Hur ska jag eller någon av mina släktingar kunna fira och vara glada på lördag när släktens lilla gulle-gosse kanske kommer att dö? (Jag vet att han kan bli frisk också, men tanken på död känns mer påtryckande.) Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Sjukdomsbesked några dagar före bröllopet
  • Anonym (regn)

Ledsen för din skull! Ja skulle man ha bröllopet ändå så finns ju risken att många komer vara deppiga.
    Finns inte så mycket att säga, gör det du känner i hjärtat. Jag själv hade avbokat.

• Anonym

Jag tycker absolut ni skall hålla bröllopet ändå; även om det är jättetråkigt att din brorson har blivit sjuk så blir han ju inte mindre sjuk av att ni gifter er, eller hur? Livet kommer gå vidare oavsett, och jag tror varken ni, brorsonen eller resen av familjen skulle må bätre av att bröllopet dessutom ställdes in. Då blir det ju ytterliggare en sak ni kommer gå och vara ledsna för. Nej, kör på som planerat och låt en dag bara vara en glädjens dag mitt i den slitsamma process det innebär att en närstående får cancer. Tro mig, jag vet, och jag hade absolut inte velat att mina vänner eller familjemedlemmar "stängde av" sina liv och t.o.m. ställde in sitt bröllop för min skull! Lycka till och kämpa på {#emotions_dlg.flower}

• Dejli

Jag tycker ni ska köra på... än så länge så mår han väl förmodligen relativt bra, och kanske har möjlighet att närvara (om det är er önskan).

En hjärntumör är aldrig att leka med, och även om det absolut är så att han kan bli frisk så är det ju ofta en ganska lång och utdragen process som kan ta flera år om man har otur. Kanske inträffar det värsta. Oavsett vilket så kanske det blir ännu svårare att fatta ett beslut om när ni ska genomföra bröllopet om ni ska göra det utefter hans sjukdomsstatus.

Gift er och ha det så trevligt ni kan. Jag tror nog att de flesta kommer kunna fokusera på ert bröllop trots allt, och så har ni det "ur världen". Då har ni all tid att fokusera på er brorson och stödja hans familj så gott ni kan.

• Tufvalisa

Jag tycker ni ska köra på som planerat. Just när allt känns deppigt så kan de vara extra viktigt att ha någonting att fira och en möjlighet för familjen att få fokusera på annat än pojkens sjukdom. Det kan ju bli en rolig dag för honom oxå innan en tung behandlingsperiod. En annan väldigt viktig sak att komma ihåg: De allra flesta barn som får cancer blir helt friska igen. För hjärntumörer hos barn är det ca 70% som blir helt friska (beroende på typ av tumör) Ett barn har en otrolig kapacitet att läka.

Styrkekramar till dig och familjen!  

• millan

Tycker ni ska gifta er absolut !! Låt det bli en glädjens dag och låt alla komma bort för en dag från detta tråkiga som hänt er familj. Tror att man behöver dras upp i ljuset en stund när allt känns hopplöst & tungt. Din brorson blir ju varken friskare eller sjukare av att ni skulle ställa in. Hade jag varit i din brors situation hade jag absolut velat att ni gifte er. Som redan är skrivet, barn har en oerhörd förmåga att repa sig ! Lycka till med allt & många varma kramar till er alla inblandade ! Jag hoppas av hela mitt hjärta att pojken blir frisk & att ni får varann ! Hjärta

• åsissen

Jag tycker också ni ska köra på.
    Tänk om den lilla pojken får höra genom omvägar eller vad som, att ni ställde in ert bröllop för att han var sjuk! Då skulle han säkert bli jätteledsen och känna sig skyldig.
    Ha bröllopet tycker jag men givetvis är det viktigaste vad ni själva tycker och känner. Jag håller tummarna att pojken blir frisk och att ni blir lyckliga!

• enelram

Jag tror man ska hålla bröllopet ändå.....
    Tyvärr så e livet upp å ner.
    Man behöver glädje när livet e jobbigt :(
    Håller tummarna att din brorson blir frisk å att ni blir gifta å får ett underbart bröllop.
    Själv ska vi gifta oss å min bror väntar på en stor njurtransplantation.
    Man kan nog inte vänt på rätt tillfälle för andra utan tänka på sin familj..

Men vi måste leva vidare å försöka göra det bästa av sitiationen.
    Låter jag kanske känslokall....
    Vilket jag verkligen inte är.
    Hör vad din bror tycker å om de orkar komma..
    Kram å lycka till

• aniara

Åh så hemskt! Jag beklagar verkligen!
    Jag håller med de andra om att ni bør genomføra brøllopet ändå.

• Anonym

Gud vad tråkigt.. Rynkar på näsan
    men jag håller med de andra..
    Ha bröllopet ändå och försök att inte tänka på det..
    Ha några roliga barnlekar för barnen och låt han ha lite roligt... (förstår att det kan vara påfrestande men man får hålla god min)

Tänk så här; om ni skjuter upp det så kanske ni får vänta flera år istället på att gifta er.. pga sjukdomen.

Prata med era familjer och se vad de tycker om allt... och försök göra det bästa av situationen.

Jag hoppas ni får en underbar dag om ni gifter er på dagen, och framför allt att pojken blir frisk!! 
    Lycka till och MÅNGA kramar {#emotions_dlg.flower} 

• Mikina

Ja, ha bröllopet!
    Självklart är det otroligt tråkigt att lillen är sjuk, men ett inställt bröllop gör ingen gladare för det,
    kanske däremot en fantastisk dag kan ge er alla lite extra energi och livskvalitet oavsett vad som händer sedan.
    Det kan hända att hans föräldrar inte orkar/vill/kan komma, men det kan också hända att det vore skönt för dem att få en "cancerfri" dag, för nu kommer hela livet att handal om tumören en lång tid framöver.

Hoppas ni får en underbar bröllopsdag och att lillkillen blir frisk!!

• Anonym (orolig)

Tack alla för era underbara ord och ert stöd! Jag blir varm i hjärtat av att få så uppmuntrande ord av helt främmande människor! Vi ahr nu bestämt att vi håller bröllopet men min bror med familj kan inte komma, för det blir operation imorgon. Vi har meddelat alla gäster (min släkt visste ju redan, men sambons familj vet nu också). Vi ville att alla är införstådda i varför stämningen kanke inte är helt på topp. Men jag hoppas att vi alla kan anstränga oss att försöka fira på lördagen. Det betyder ju inte att vi inte skulle var ledsna för brorsonen ändå. Min bror och svägerska ville absolut att vi håller bröllopet som planerat och det kändes skönt för mig att veta. Vi bestämda också att om det ändå visar sig att stämningen på festen är så dämpad att alla vill gå hem tidigt, så håller vi en ny fest sen där brorsonen är frisk, eller på vår 1-årsdag.

Vi bestämde också att vi någon dag efter bröllopet åker till sjukhuset eller hem till min bror (de bor i en annan stad) och klär oss i bröllopskläderna och köper en liten tårta och så kan vi titta på foton och video från bröllopet. På så sätt får brorsonen vara med på ett litet låtsasbröllop. det smärtar mig enormt att han blev mest olycklig för att han inte får komma på bröllopet. Han är för liten för att förstå sig på det här med allvarlig sjukdom. Vad tror ni om denna plan? Kommer ni på fler roliga idéer på vad vi kan göra för honom?

• Dejli

Jag tycker det låter som en jättebra plan! Det låter bra att ni pratat med din bror, och det är ju tråkigt att de inte kan vara med, men så är livet ibland... jag tycker ni gör helt rätt.

• Anonym (Katrin)

Ville bara önska All lycka till er och framförallt din brorson med familj..

• Anonym (orolig)

Tack än en gång för ert stöd! Idag är det operationsdag och han kommer att vara nedsövd tills imorgon för att han inte ska röra på sig genast efter operationen. Redan igår sa läkarna att de misstänker att tumören är elakartad. Men jag håller fast vid hoppet att det ändå inte är det. 

Det som känns skönt är att våra vänner ställer upp för oss och frågar vad de kan göra för oss. Och vi ber dom om att hjälpa till med att skapa bröllopsstämning imorgon. Det lovar dom. Vi är alla ledsna och chockade men, som vår präst sa, imorgon är inte dagen att sörja, det hinner vi göra andra dagar. Ett bröllop är en glädjens dag och det ska vi eftersträrva trots allt. 

• AlSal

Håller tummarna för att operationen går som planerat idag för lillkillen och önskar er en fantastisk dag imorgon. Jag tycker det låter som att ni har tagit genomtänkt och rätt beslut med hjärtat!

• Anonym (orolig)

Det blev ett riktigt bra bröllop trots det tragiska sjukdomsbeskedet. Operationen var ju dagen före bröllopet och som tur var gick operationen bättre än förväntat. Så det beskedet gjorde att vi alla kunde pusta ut lite och koncentrera oss på bröllop och glädje. Trots att operationen gick bra betyder det inte att faran är över. Troligtvis blir det strålning eller cellgift för den lille gossen ännu. Men en dag i taget... Är i alla fall tacksam över att vi fick lite goda nyheter inför bröllopet så att vi kommer minnas bröllopet med glädje.

• soffia
    Anonym (orolig) skrev 2011-10-13 12:03:57 följande:
    Det blev ett riktigt bra bröllop trots det tragiska sjukdomsbeskedet. Operationen var ju dagen före bröllopet och som tur var gick operationen bättre än förväntat. Så det beskedet gjorde att vi alla kunde pusta ut lite och koncentrera oss på bröllop och glädje. Trots att operationen gick bra betyder det inte att faran är över. Troligtvis blir det strålning eller cellgift för den lille gossen ännu. Men en dag i taget... Är i alla fall tacksam över att vi fick lite goda nyheter inför bröllopet så att vi kommer minnas bröllopet med glädje.

Vad härligt att operationen lyckades och att ni fick varandra trots detta.

Håller alla tummar och tår för att lill killen blir frisk

Svar på tråden Sjukdomsbesked några dagar före bröllopet