• Anonym (irriterad)

Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!

Jag har precis pratat med min väninna som har börjat träna på gym efter att hon opererat sig. Jag tycker det är bra att hon rör på sig och försöker bli av med övervikten. Men jag tycker det är så fel att hon fick operera sig gratis! Så länge jag har känt henne har hon aldrig promenerat med barnen, inte till lekparken, ingenstans! Hon är överviktig men inte alls mycket, hon skulle lätt klara av att promenera.

Jag blev jäkligt irriterad när hon berättade att det gick igenom, hon skulle få en operation. *jippie, mina pengar* Hon sa att hon klarar inte av att gå ner i vikt utan den här operation, hon kan helt enkelt inte sluta äta godis och annat gott. Hon hatar dessutom att promenera och röra på sig.. Jaha? Därför måste man operera sig? För att man är lat?

Nu är operationen gjord sen några veckor tillbaka och hon har köpt gym kort, tränar som tusan. Men vad nu? Hur kommer det sig att hon kan träna nu och inte före operationen? Hallå? Jag är glad för hennes skull men blir irriterad när hon pratar om hur gratis allting är för henne.

Idag satt vi och pratade om träning. Jag berättade vilka övningar jag gör för att träna magen (plankan), hon hade ingen aning om vad det var för övning och så förklarade jag att det är den övningen gör så att vi mammor får bort vår mammamage. Då säger hon: "Ääh, det behöver jag inte. Ska ändå operera bort allting sen när jag nått målet" Jag skrattar lite och säger: "Oj! Det kommer bli dyrt för dig om du ska operera dig och köpa hus samtidigt". Hon skrattar och säger: "Nej du, jag kan få det gratis från landstinget bara jag når målet och lyckas hålla det hehe."

Jag blev förbannad! Hör ingen annan hur det låter? Varför kan inte alla andra få operationer gratis för att dem mår dåligt?

Varför ska min väninna som aldrig har lyft arslet från soffan för att ens försöka gå ner i vikt få FLERA operationer gratis?

Jag vet att det finns de som verkligen försökt gå ner i vikt, så ta inte åt er!

• Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!
  • Anonym

Jamen, det är ju bara för dig att sätta dig och svulla då?? Svulla på så att du också får göra en operation, men du får nog räkna med att vänta tills det gått "några år" med den där vikten, och att du inte förstör genom att träna eller så. Sen, nästan bums, efter kanske bara tio år, så går du till doktorn och säger att du vill bli opererad, och så blir det det nästan genast dags, tar säkert bara fem år innan det är din tur för op... Och så har du äntligen fått använda DINA skattepengar till dig själv, istället för att bjuda andra på det du borde ha fått...

Jag blir förbannad när jag läser att någon blir förbannad, som du. Har du gått i hennes skor? Vad tror du att du vet om henne egentligen? Såvida hon inte har opererat sig gratis, bör hon visst ha en rejäl övervikt, annars får man den inte beviljad inom den offentliga vården. BMI måste visa på fetma, inte bara på övervikt. Tror det är bmi på över 35, faktiskt? Hur avundsjuk kan man egentligen bli, och på att någon är sjukligt överviktig, dessutom?

Jag är övertygad om att hon försöker att inte visa hur dåligt hon mår och har mått, eftersom det är så vanligt med att normalviktiga människor kommer med dumma kommentarer om både motion och kostråd. Om man har haft en grav övervikt, spelar det ingen som helst roll hur många "plankan" man gör, eftersom det aldrig går att träna bort den överskottshud som bildas, och ingen ändå skulle kunna se de muskler man eventuellt tränar sig till efteråt. Det är lätt att ha starka åsikter om det man inte vet ett enda dugg om. Jag tycker synd om dig, för din okunskap och din snålhet med den skatt du betalat in...men som sagt, det är ju bara att svulla då...om du verkligen vill gå i hennes fotspår och tror att det är en enkel match att gå igenom.  Geee....

• Anonym (:/)

Jag själv är precis på gränsen för överviktig och har varit och gjort en undersökning för om jag ska göra en GBP eller inte. Jag va jättevältränad och smal för 6 år sen, TRänade boxning 4 dagar i veckan och sprang lika mycket. Sen vändes allting för mig. Min mamma dog och jag gick upp ca 50KG(!!!!!) i vikt på bara 2 år för allt hade gått i kras, levde praktiskt taget i skolan och gjorde jag inte det så satt jag bara ner på mitt rum och tröståt. Sen träffade jag min M2b (vilket jag aldrig trodde sålänge jag va så stor!) MEn han älskar mig precis som jag är och med tanke på att han gjort det har man aldrig brytt sig om vad man stoppat i sig? Han själv är lite mullig men vältränad! Så jag gick upp ca 10kg till på de här 4 åren som gått efteråt. (kärlekskilon)

Men i vintras hjälpte han mig och jag gick ner 10kg, så nu står jag här.. 120kg tung (vilket man måste va minst för en OP) och väljer mellan att göra operationen och äta vitaminer i pillerform varje dag i resten av mitt liv, eller ska jag fortsätta promenera med hunden 3 dagar i veckan och kanske bara lägga om min kost? Visst vill jag va fin och slank till mitt bröllop. Men ska jag gå ner i rätt takt så skinnet hänger med, eller ska jag rusa ner i vikt så du har en stor flärp hängandes? :/ DEt är tufft att gå från smal och vältränad till stor och klumpig. Ingenting passar en längre, Innan kunde jag sitta och gråta för jag inte fick på mig mina gamla jeans. Jag är glad över att det finns gratis operationer! Tänk på de som är kraftiga pga att de ärvt det? DE kan ju faktiskt inte hjälpa att de blivit så stora? Visst det är man själv som stoppar i sig men alla kanske inte kan kontrollera det? Vissa tar det aldrig stopp för.. Hade inte GBP varit gratis så hade fler dött av hjärt och kärlsjukdommar + att om man nu lyckas bli med barn vid den storleken, tänk vad du då låter dina barn ärva? förtidig död och evt hjärnskadoroch andra sjukdommar!

Vi ahr försökt och bli gravida i över ett år nu och jag vill inget hellre än att få barn
    Jag vet inte om jag kommer göra GBP men jag tänker iaf försöka gå ner i vikt för hand till att börja med.

Och angående din vännina, Hon kanske inte tränade och promenerade innan för hon inte hade något mål eller något som motiverade henne? Nu har hon ju något att kämpa för och jag hoppas hon inte ger upp !

• Anonym

Det är ganska mycket risker förknippade med gastric bypass-operationer. Vissa får stora problem efteråt, jag känner en tjej som fick så svåra neurologiska skador, att hon inte längre kan ta hand om sitt barn. Hon låg på sjukhus i nästan ett år efteråt, svävade mellan liv och död. Man kan inte äta allt heller. Måste undvika vissa saker resten av livet. Och som någon påpekade, äta vitaminer för resten av livet, dagligen, för att inte få vitaminbrist. Skinnet blir ofta väldigt slappt pga att man går ned snabbt i vikt. I vissa landsting får man hjälp med att operera bort huden, i andra inte. Min svägerska fick en infektion efter sin hudop, och höll också på att dö pga att hon fick "bajsbakterier" i huden=jättesvår infektion med resistenta bakterier. Att göra den typen av op, är endast något för den som riskerar att dö av sin övervikt på sikt. Att skriva att man snart blir galen av avundsjuka är så otroligt omoget att skriva. Det finns massor av anledningar till att man inte kan gå ned tillräckligt i vikt, mediciner tex kortison mm, ämnesomsättningsproblem (sjukdom i sköldkörteln), ärftlighet, värk osv. Det är lätt att döma andra, men om man tar reda på fakta, blir det lättare att förstå att det inte finns något att vara avundsjuk över. Så ts, läs på, då slipper du dessa onödiga negativa känslor.

• Anonym (irriterad)

Jag läser det ni skriver men jag kan inte hålla med om allt.

Självklart ska det finnas gratis operationer till dem som behöver, till dem som gjort allt för att gå ner i vikt utan att lyckas.

Men min väninna har inte rätt till en gratis operation, enligt mig.
    Varför ska hon få operera sig gratis när hon inte ens försökt gå ner i vikt?
    Varför kan inte samhället betala en riktigt bra psykolog till henne så hon slutar äta onyttigt osv.
    Varför kan inte samhället betala ett gymkort åt henne istället så hon kan träna, träna, träna?

Jag förstår inte varför vissa människor ska få ta "genvägar"?
    Hon är inte ens "sjukligt" överviktig, finns så många fetare människor runt omkring så jag blir bara förbannad.

Ni får tycka exakt vad ni vill om mig, att jag är egoistisk och har noll kunskap i detta osv. Det ni inte vet är att jag fått läsa hennes papper som hon fått med sig både före operationen och efter, så kunskap har jag. Vi har pratat många gånger om hennes övervikt dessutom.

Ja, jag må vara avundsjuk.. men långt ifrån på hennes vikt! Jag blir avundsjuk/förbannad på att hon som aldrig ens försökt ska få något så stort gratis. Hallå, ge mig nya bröst då!

• Anonym

Usch, jag blir riktigt ledsen över vad ts skriver! Som om det skulle gå att jämföra grav övervikt med att vilja ha nya bröst?!? Du tror en massa, men vet inget. Hur mycket väger din väninna, för det första? Det finns nämligen stränga krav på den som är överviktig, för att man ska få en operation. Vad har du för kunskap, då? Berätta allt, eller så får du ta att vi tror att du bara är en gnällig avundsjuk människa som vill ha större bröst, men tycker att VI ska betala för dem....

• Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2011-10-06 15:17:34 följande:
    Det är ganska mycket risker förknippade med gastric bypass-operationer. Vissa får stora problem efteråt, jag känner en tjej som fick så svåra neurologiska skador, att hon inte längre kan ta hand om sitt barn. Hon låg på sjukhus i nästan ett år efteråt, svävade mellan liv och död. Man kan inte äta allt heller. Måste undvika vissa saker resten av livet. Och som någon påpekade, äta vitaminer för resten av livet, dagligen, för att inte få vitaminbrist. Skinnet blir ofta väldigt slappt pga att man går ned snabbt i vikt. I vissa landsting får man hjälp med att operera bort huden, i andra inte. Min svägerska fick en infektion efter sin hudop, och höll också på att dö pga att hon fick "bajsbakterier" i huden=jättesvår infektion med resistenta bakterier. Att göra den typen av op, är endast något för den som riskerar att dö av sin övervikt på sikt. Att skriva att man snart blir galen av avundsjuka är så otroligt omoget att skriva. Det finns massor av anledningar till att man inte kan gå ned tillräckligt i vikt, mediciner tex kortison mm, ämnesomsättningsproblem (sjukdom i sköldkörteln), ärftlighet, värk osv. Det är lätt att döma andra, men om man tar reda på fakta, blir det lättare att förstå att det inte finns något att vara avundsjuk över. Så ts, läs på, då slipper du dessa onödiga negativa känslor.
    Det är precis därför jag blir så irriterad på henne, risker! Hon har barn som hon är ensam med. Hon hade inte ens fixat barnvakt de närmsta dagarna hon kom hem från sjukan! Hon tänkte att hon får lyfta i alla fall.

Jag har information, har pratat med henne ett antal gånger och har läst igenom alla hennes papper som hon fått från läkare.

I hennes läge behöver man en psykolog, ingen operation.
  • Anonym

Ett BMI på 40 krävs för att landstinget ska betala, utan vidare. Om man har försvårande faktorer, tex svåra ledbesvär, diabetes eller så...kan man acceptera ett BMI på 35. Den som vill kan ju räkna ut vad de skulle behöva väga för att komma upp i de siffrorna. Ts verkar inte alls veta mycket om sin kompis. Antingen har kompis gjort op privat, eller så är hon väldigt mycket tjockare än ts ger intryck av. Eller har problem som ts inte vet om. Något stämmer inte iaf. Eller snarare, mycket stämmer inte. Tydligt är att ts vill ha boobjob på vår bekostnad, men varför ska skattebetalarna stå för det? En psykolog kanske kan få henne att förstå det orimliga i det? 

• Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2011-10-06 15:34:00 följande:
    Usch, jag blir riktigt ledsen över vad ts skriver! Som om det skulle gå att jämföra grav övervikt med att vilja ha nya bröst?!? Du tror en massa, men vet inget. Hur mycket väger din väninna, för det första? Det finns nämligen stränga krav på den som är överviktig, för att man ska få en operation. Vad har du för kunskap, då? Berätta allt, eller så får du ta att vi tror att du bara är en gnällig avundsjuk människa som vill ha större bröst, men tycker att VI ska betala för dem....
    Vad vill du att jag ska berätta? Jag hoppas du förstår att jag inte kommer kunna skriva för personliga saker.
    Sist vi kollade våra BMI hos henne så låg hon på 32,7.

Du verkar inte förstå mig alls! Jag jämför inte "nya bröst" med grav övervikt direkt. Det jag menar är bara att hon inte ens kämpat! Hon har sagt det själv och jag har känt henne i flera år, vi pratar med varandra minst 1 gång om dagen.

Varför är det så svårt att förstå att jag känner denna människa, jag vet vad jag pratar om. Hade hon försökt gå ner i vikt och kämpat, utan resultat.. då hade jag inte brytt mig, då hade jag tyckt det var bra med en operation.

Men så är det inte nu.
  • Anonym

Jag hoppas att du får som du vill, hela paketet av din väninnas liv! Om det verkligen är nåt att sukta efter? Uppenbarligen har hon även haft psykiska problem, dep, kanske? Det brukar göra att man inte orkar ta tag i saker, och det är vanligt att ämnesomsättningen påverkas, allrahelst om man medicinerar.

Hoppas även att din väninna läser den här tråden, känner igen sig och inser att du inte är en vän egentligen. En väninna är inte avundsjuk på sin kompis, hon peppar, stöttar och blir glad när det går bra för henne. En falsk vän är inget att ha.

• Anonym (irriterad)

Du får tycka exakt vad du vill, inga problem. Min väninna vet redan vad jag tycker om det här, inga problem där heller.

Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!