• Aleta

Hur långt får hets på överviktiga gå?

Vi2alltid skrev 2011-10-09 12:59:28 följande:

Jag tycker problemet inte bara är för överviktiga, utan att det finns en tendens att "hetsa" kring alla typer av saker: smala, tjocka, rökare, homosexuella, barnlösa, utlänningar osv osv osv.... det är inte klokt vad vi människor måste tycka om andra människor!

Däremot tycker jag att vi i samhället måste titta på vad vi kan göra för att undvika fetma, frosseri, för mycket socker osv, eller åt andra hållet: tjejer som får ätstörningar pga att de inte är nöjda med sig själva och sitt utseende. Vi måste även fortsätta kämpa för allas lika värde!

Det är alltså inte min personliga sak att titta snett på kvinnan på ICA som är kraftigt överviktig och bara har fet mat och godis i sin kundvagn, men det är min personliga sak att se till att uppfostra mina barn med en sund livsstil och en sund syn på sig själv, samt respekt för andra människor. Jag har även en skyldighet att ställa upp för mina nära och kära, peppa dem och hjälpa dem ta itu med sina problem.

• Aleta
    Chicita skrev 2011-10-11 08:33:58 följande:
    Jag fick höra att jag behandlade en kollega illa förut. Chefen tog mig åt sidan och pratade med mig.
    Jag hade ingen aning om vad hon menade... Jag hade gjort allt jag kunde för att få denna nya person i teamet att känna sig välkommen. Medans denne istället hade rackat ner på allt jag gjort fram till den personen kom till oss.
    Nästan ett år senare (och massa tjafs senare) så kom en gammal medarbetare tillbaka och hon såg ett mönster. Det visade sig att några ANDRA har sprungit emellan oss och spridit rykten och skitsnack och påstått att vi sagt saker om varandra som inte var sanna.
    Jag hade alltså fått skäll av chefen och blivit utpekad som mobbare trots att jag var minst lika utsatt själv.
    Har jag fått en ursäkt av någon inblandad?
    Nej... för dom håller fast vid sin version.

Men - sorry... you are busted! {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Och nu när vi pratar med varandra så funkar ju inte lögnerna längre Glad

Vad jag menar med detta?
    Jo - allt är inte alltid som det ser ut. Och ibland måste man gräva lite djupare för att få fram sanningen.

Det gör att jag inte tror blint på vad andra säger och jag ger alltid människor en andra chans. 
    Sen att jag blivit utsatt för en hel del när jag växt upp gör ju att jag blivit mer känslig.
    Det betyder delvis att jag alltid försöker att tro det bästa om folk. Men också att jag är känslig och tar åt mig lättare.
    Det är inte en bra kombination Flört 

Även om man inte är ute efter att vara elak, så kan man ibland säga något som inte är helt igenomtänkt. Eller man råkar trampa på en öm tå som man inte visste om...

Sen tror jag att man som överviktig själv kanske läser in lite mer i andra människors minspel och uttalanden än vad dom faktiskt menar. Jag gör nog det själv i alla fall... 
    Mycket tänkvärt!

Att prata med varandra verkar vara en konst som är på väg att försvinna i SMS-åldern.
Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?