• FruJ83

Hur långt får hets på överviktiga gå?

Jag har varit överviktig med ett bmi på 52, eller ja snarare sjuklig fetma. Jag har varit mobbad hela mitt liv. För att jag var för dum, smart, duktig, tjock, för fin osv.. Alltid något som kunde klankas ner på. Jag började inse att alkohol, ciggaretter, snus inget hjälpte mej döva känslorna. Inte ens en promenad eller kanske lite kaffe sällskap. Jag började äta, mådde bra, åt mer och mådde bättre. Jag var 17år när jag insåg att vikten var på väg åt fel håll. Vid 18års ålder vägde jag faktiskt över 100kg. Jag var 22år när jag bestämde mej för att få bukt på problemet, hade bakom med två olika bantningsmisslyckanden av träning och kost. Andvänt, viktväktarna ja det mesta. 2010 gjorde jag en gastric by pass operation. Innan var rent utsagt förjäkligt, jag fick andvända nutrilett pulverpåsar (5stycken) om dagen och fick i mej ca 7-800 kalorier per dag. Minskade 12kg på 21dagar. Enbart för att få titthåls operation. Efter det minskade jag 30kg på ett par månader. Vid invägning vägde jag 124kg. 
    Har fått en livskris sen ca 6 månader tillbaka, har svårt att få barn på naturlig väg. Felet ligger hos båda. Medans en bekant gjorde detta och blev gravid efter 4 månader från sin op. Jag har börjat "trösta" mej igen. Krämpor smyger sig på som gör att jag inte helt enkelt klarar en promenad. Jag har fått försvårad astma och behöver starkare medicin. Allt är så fel för mej med min viktuppgång sen ett halvår. Jag ser aldrig ner på någon människa, stor som normalviktig. Alla måste få plats i dagens samhälle. Men det är nog folk som inte förstår sig på en situation som kan titta mer, man tittar konstigt på saker man inte förstår. Det är lätt att tro att alla överviktiga äter sig stora. För min del för mitt självplågande svältande att jag öker dubbelt mot om jag åt lite fel. Min kropp lagrar allt. Jag tycker det är hemskt att se någon titta i min kundkorg/vagn vad som stoppas där. Det har ingen annan med att göra. Jag äter det jag vill när jag vill, fast det inte är bra för mej. Enda skälet jag kommer på för min egna skull att minska på min vikt vore att förbättra min nuvarande hälsa. Gillar inte blickar, även positiva. Vill inte ha en bussvissling osv av att se bra ut. Känner mej förnärmad, för det visar på hur ytligt samhället är. Media har ju sin del i det hela också med sina nya bantningskurer och träningstips. Platt mage på 8veckor inför sommaren osv.. En person som är normalviktig vet inte hur det känns att ha sockersug, eller värk och problem med känslolivet. Det är tråkigt men sant. 

Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?