• Anonym (Skrockräven)

Otur att gifta sig i maj???

(Nja jag är nog inte/vill inte vara skrockfull, inte på en rationell nivå,  men gott och väl neurotisk så det räcker och blir över! Glad)

Hallihallå! Min sambo och jag planerar bröllop till mitten av maj och har det mesta klart och så nu när jag trodde att man kunde andas ut berättar min blivande svägerska att i vissa länder gifter man sig minsann inte alls i maj då det betyder så hemskt mycket OTUR att gifta sig under denna månad.

Orolig som jag är sprang jag rask hem och googlade och fann bland annat denna mening

"Marry in May and you will rue the day!"

Tydligen betyder det otur i flertalet länder och kyrkorna är helt tomma mellan sista april och första juni.

Nu undrar jag vad som gäller enligt svensk folktro?

Måste jag boka om hela mitt bröllop?!  Snälla säg något för att få in lite vett i mitt lilla huvud! Jag kan inte sluta oroa mig, hur fjantigt det än låter! Glad

• Svar på tråden Otur att gifta sig i maj???
  • Anonym (ej skrockfull)

Det har jag aldrig hört talas om. Nu är ju tydlgen augusti den månad som dominerar men för inte så länge sedan var i Sverige Pingsthelgen den dominerande och den infaller ju i maj ibland. Sen kan ju inte en speciell månad betyda otur eller tur, det är ju inte det som avgör hur ett bröllop och ett äktenskap blir.

• martinoevalotta

Hur många tror egentligen på skrock idag? Fast vissa traditioner verkar ju liksom hålla i sig... T.ex att brudgummen inte ska se bruden före bröllopet och dylikt. Eller är det bara amerikanskt kanske? Glad

• passionsblomman

Jag tycker snarare det verar som om vi inför skrock istället för avfärdar det ibland....
    Maj har verligen varit en av de stora bröllopsmånaderna, innan augsuti på senare år marscherat fram stort. (vilket såklart påverkas av att folk oftare tar sen semester nu också)

Jag tror verklgien du kan glömma alla tankar på att det någonsin skulle varit otursbelagt att gifta sig på våren i Sverige. Tvärtom! Vi är ett land där våren och allt det nya livet varit väldigt viktigt och hyllat genom alla tider. Magin i att allt börjar om så att säga.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Varför är det här en tråd i känsliga rummet förresten? Det här måste väl ändå vara ett ämne man kan diskutera under sitt vanlig nick?

Jag är riktigt sorgsen över hur Anonym Anonym och Anonym tagit över hela BT. Det börjar bli totalt opersonligt...

• Anonym (Skrockräven)

Hej Passionsblomman!

Tack för betryggandet! Jag tror som dig, men jag är som sagt också lite neurotisk och vi har redan haft lite bortfall av nyckelgäster så därför har tanken gnagt mig.

Det där med anonymiteten kan ju diskuteras i en helt egen tråd tror jag. För min egen del är det för att jag i likhet med "martinoevalotta" (gissar jag)  har ett gemensamt konto med min sambo (vi har en bröllopsida tillsammans) och jag vill inte att han ska behöva stå för mina fånerier.

Kanske borde jag skapa en egen inloggning. Men du måste väl samtidigt själv ha valt att vara lite anonym för jag gissar att "passionsblomman" inte är ditt riktiga namn, eller? Glad

• passionsblomman

TS, jo, jag tänker också starta just en tråd om ämnet anonymitet. Just för att vi alla kan välja en viss nivå av anonymitet, som rent privat skyddar oss för oönskad exponering offentligt, så tycker jag det blir så konstigt att man inte kan vara sin nätpersonlighet i det forum man valt att hållas.
    jag förstår det om det handlar om oerhört känsliga skaer, eller när man annars kanske hänger ut någon annan, men det som blivit effekten av möjligheten med känsliga rummet, är ju dubbel anonymitet. Det blir väldigt tråkigt och dessutom rörigt,eftersom många väljer att kalla sig enbart anonym, och då blir det svårt att skilja på vad som är olika personer och vad som saägs av samma.'

Förr "lärde man känna" folk här. Olika nick återkom, en personlighet och karaktär målades upp allteftersom trådlivet pågick pch olika ämnen debatterades, allt från klänningar till politiska debatter. Det har bidragit till både heta debatter men också nya vänskaper i mitt eget liv och ofta har man fortsatt samtal i gästböcker och inbox, med personer man velat prata vidare med efter att en debatt kanske dött ut, eller spårat ur.
    Allt sådant blir ju helt omöjligt  när det dessutom är så att de riktigt intrssanta ämnena ofta är de som startas och även besvaras anonymt. För mig är det en klar försämring av forumklimatet.

Men jag ska som sagt ta det i en helt egen tråd, för jag har funderat mycket på saken och är intresserad av att få veta hur folk tänker när de väljer "anonym"-knappen.
    Sorry för OT!

• Fröken Emma

Tycker det är lite kul att vissa forfarande tror på skrock.
    Jag har en kompis som kan allt om det, och jag tycker det bara är jobbigt att vara med henne då man inte kan lägga nycklar på bordet eller gå på vissr brunslock mm.

Men självklart kan ni gifta er i Maj!!! En vacker månad, och det blir det ni gör det till!!
    Fast börjar du tveka nu så kommer du skylla alla " småting" på skocken om maj.
    Så var försicktig, och resonera med dig själv först.

• Niini

HAAH! Aldrig hört o vårt bröllop misslyckades då sannerligen inte. O här sitter vi i oktober o har då ännu inte haft nån otur :) Gift er ni bara, är bara ni som kan påverka utgången av ert äktenskap :)

Svar på tråden Otur att gifta sig i maj???