• Anonym (planerar barn)

kan det vara så att jag inte har ÄL so ofta?

vi har precis börjat försöka att bli gravida. Jag är 28 och han 32. När vi var unga, jag var 22 blev vi gravida då vi slarvade med skyddet på ett samlag. Men gjorde då abort eftersom att vi pluggade, bodde inte ens ihop, vi var inte mogna alls för att skaffa barn.

Hoppas på att det går lika lätt denna gången men man vet ju aldrig, det kan ju bara ha varit slumpen då när det hände,

Jag har nu börjat läsa på om ägglossning, fertilitet osv och undrar över en sak.

Jag har regelbunden "normal" mens. Men jag har aldrig mensvärk, aldrig flytningar så då tänker jag att det kanske betyder att jag har ägglossning mer sällan än normalt? Mensvärken ska ju tydligen ha något samband med ägget som lossnar el slemhinnan eller nåt sånt (behöver läsa på bättre jag vet...) Och så läste jag även att många får flytningar när de har ÄL om det nu stämmer?

Nog för att det är skönt å slippa mensvärk + flytningar men undrar om någon vet om det kan betyda nåt?
    Tacksam för svar 

• Svar på tråden kan det vara så att jag inte har ÄL so ofta?
  • Moster Stina

Tror inte alls du behöver vara orolig.

Dels kan man köpa ägglossningstest. Men var beredd på att det kan bli dyrt i längden.

Vår fertilitetsläkare sa åt oss att strunta helt i sådana. De är inte alls så bra som det sägs.Lätt att missa sin ägglossning helt om man har otur.

Men du skull kunna googla på och lära dig använda billingemetoden. Helt gratis och enkel att förstå.

Och förresten så kan du förstås ha oregelbundna ägglossningar, men det finns medicin som sätter i gång det.

Lycka till!

• PimPim83

Jag använde ägglossningstest innan jag blev gravid med min son för att få lite koll på ungefär när jag hade ägglossning. Numera har jag lärt mig att veta själv när jag har ÄL genom att  jag får speciella flytningar när jag och de har jag fått koll på att "känna igen". Jag har ÄL ganska exakt 14 dagar före beräknad mens och har en cykel på 28 dagar.

• FelizLane

mensvärk behöver väl inte ha med fertilitet att göra. Det kan mycket väl vara tvärtom också. Mensv'rk beror ju på att livmodern krampar, har jag hört. Därför kan man alltså ta antinflamatoriskt..

• Anonym (M)

Har du regelbunden mens så har du förmodligen regelbunden ägglossning också sånna där ägglossningsflytningar kan man ha utan att märka det, du kanske inte har tillräckligt mycket så det "rinner" ur dig utan bara sitter omkring din livmodertapp, vilket är huvudsaken.

Jag har också hört att om man har mensvärk så har man haft ägglossning, men sen har jag också hört att det inte spelar någon roll. Men ni verkar ju ha goda förutsättningar så kör på bara.! Däremot ska du vara beredd på att även fast ni både är fullt fertila och inga problem har så kan det ändå ta 1 år innan ni lyckas. Det är mycket som ska klaffa för att en graviditet ska ske, endast 20-25 % chans vid varje ägglossning har man.!

• Anonym (planerar barn)

tack snälla ni, massa bra hjälp till en förvirrad förhoppningsvis framtida mamma. Snart flyttar gubben hem från utlandet så då hoppas jag vi kan starta tillverkningen Cool

Men jag förstår att jag inte ska ha för bråttom, skulle egentligen passa vår livssituation bättre om det tog ett halvår till ett år men då är det ju bra att börja i tid.

Svar på tråden kan det vara så att jag inte har ÄL so ofta?