• Anonym (vill inte såra)

Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

Hej,
    till att börja med så vill jag bara klargöra för alla er som inte gillar att man är anonym att jag har många i både min och m2b släkt här på BT. Dom känner till mitt nicknamn här så därför känner jag att jag inte kan använda det i denna tråd.
    Är rädd för att någon i min m2b:s släkt ska ta illa vid sig av denna tråd.

Så här är det...

... jag har en mycket liten släkt, endast 10 personer kvar i livet. Alla bor i olika städer än mig, både nära och många många mil bort.
    Min m2b har hur stor släkt som hellst som alla bor mindre än 30 mil ifrån oss.
    Vi umgås flitigt med nästa hela hans släkt men nästan inget med min förutom min mor och bror som bor ganska nära.
    Vi ska gifta oss snart och jag har börjat fundera på vilka man ska bjuda.
    Eftersom jag bara har 10 personer kvar i livet ur min släkt så känns viktigt för mig att få bjuda dem.
    Men då känner jag att jag måste bjuda "samma" personer från hans släkt, mostrar, fastrar, kusiner m.m.
    Men då kommer vi att komma upp i mer än 100 personer.
    Vi har ingen ekonomi till att ha ett sånt stort bröllop, fast än att vi sparat länge.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, vill inte såra någon.

mvh

• Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon
  • Evelinas

Förstår dig verkligen. Tycker du ska diskutera detta med din blivande, vilka är viktiga för honom i hans släkt?
    Jag bjuder inte min faster och hennes barn för vi har ingen kontakt och de är inte viktigt för mig att dem kommer, tror inte dem skulle komma även om jag bjöd dem. Däremot ska min blivande bjuda sin faster och hennes man, dem har inte heller någon kontakt och vi är inte säkra på om de kommer tacka ja, men det kändes viktigt för honom att bjuda dem ändå. Bjuder inte alla mina kusiner utan bara de jag har kontakt med.
    Vi tänker som så att det är vårat bröllop och våran fest så vi bjuder dem som är viktiga för oss, inte för att man måste. Kyrkan tar inte mer än 50 personer så vi har varit tvugna att sålla.
    Men om ni vill bjuda många så varför inte ha kuvertbröllop??

• Chicita

Antar att din blivande vill bjuda fler än 10?
    Vet inte vart ni drar gränsen, men som exempel - om han får bjuda 30 släktingar (valfritt vilka) så får du bjuda 10. Sen har ni 10 platser för gemensamma bekanta om 50 är max

Anonym är ok att vara om man har anledning tycker jag.
    Och om dom finns här och vet ditt nick så är det väl bra att inte trampa dom på tårna i onödan 

• Anonym

Usch, jag lider med dig. Sådant kan man få magsår på. Men du, det är Din (Er) stora dag och då finns det inga måsten, ni ska inte förklara er eller känna att ni måste be om ursäkt.
    Som Evelinas säger:
    Man får bjuda vilka man vill när man gifter sig. Min blivande kommer bjuda sin släkt men jag känner inte att jag har behov av att min släkt (förutom mamma, pappa och min syster och hennes familj) ska vara med. De får gärna komma till kyrkan och titta, det har jag sagt men vi har bestämt oss för ett mindre bröllop tillsammans med de närmaste. Och sen är det upp till oss att avgöra vilka som vi räknar som de närmaste...

Ha inte ont i magen, må inte dåligt för det (lättare sagt än gjort). Det är förhoppningsvis den största dagen (eller en av) i ditt liv, då ska du inte låta den förstöras. Inte av något.

Lycka till!

Evelinas och Chicita, tack för era svar.
    Som jag skrev i inlägget så har vi kontakt med nästan alla i hans släkt och det blir fel att inte bjuda hans mostrar och fastrar när vi bjuder min faster (har ingen moster).
    Grejen är att vi umgås med hans släkt nästan dagligen. hur ska man kunna sålla utan att någon tar illa vid sig.

Sen kände jag bara att jag måste försvara mig att jag startade denna tråd anonymt då jag sett att på sistone har varit många som är emot det. Men som sagt, har både min och hans släkt här på BT och vill inte att nån ska bli sårad.

Anonym skrev 2011-10-11 15:16:53 följande:
    Usch, jag lider med dig. Sådant kan man få magsår på. Men du, det är Din (Er) stora dag och då finns det inga måsten, ni ska inte förklara er eller känna att ni måste be om ursäkt.
    Som Evelinas säger:
    Man får bjuda vilka man vill när man gifter sig. Min blivande kommer bjuda sin släkt men jag känner inte att jag har behov av att min släkt (förutom mamma, pappa och min syster och hennes familj) ska vara med. De får gärna komma till kyrkan och titta, det har jag sagt men vi har bestämt oss för ett mindre bröllop tillsammans med de närmaste. Och sen är det upp till oss att avgöra vilka som vi räknar som de närmaste...

Ha inte ont i magen, må inte dåligt för det (lättare sagt än gjort). Det är förhoppningsvis den största dagen (eller en av) i ditt liv, då ska du inte låta den förstöras. Inte av något.

Lycka till!
    Som jag skrev ovan så är det hans släkt vi umgås med nästan dagligen, blir så fel att bjuda min faster men inte hans.
    Kommer inte ifrån mitt magont, vill verkligen inte såra någon

tack för dina värmande ord
  • 120530
    Anonym (vill inte såra) skrev 2011-10-11 15:21:30 följande:
    Evelinas och Chicita, tack för era svar.
    Som jag skrev i inlägget så har vi kontakt med nästan alla i hans släkt och det blir fel att inte bjuda hans mostrar och fastrar när vi bjuder min faster (har ingen moster).
    Grejen är att vi umgås med hans släkt nästan dagligen. hur ska man kunna sålla utan att någon tar illa vid sig.

Sen kände jag bara att jag måste försvara mig att jag startade denna tråd anonymt då jag sett att på sistone har varit många som är emot det. Men som sagt, har både min och hans släkt här på BT och vill inte att nån ska bli sårad.
    Helt ok att vara anonym när man som du har en vettig anledning! Förstår att han/ni vill bjuda hans släkt om ni umgås mycket med dem! Man kan ni inte anassa upplägget efter budgeten? Ha buffe och betalbar tex? Eller kanske kuvertavgift?
  • Evelinas

Jag tycker verkligen ni kan ha kuvertavgift.
     Vi har skrivit i vår inbjudan att vi inte vill ha presenter, blommor etc men gärna tar emot ett bidrag till vår stora dag istället. Ingen direkt kuveravgift men hoppas att alla respekterar att vi inte vill ha presenter utan kanske ger oss en mindre slant istället.
    Vi ska ha buffé så kommer vi lite billigare undan pluss att det känns mer som vi, inte våran stil med trerätters och serveringspersonal.

Red; jag förstår din tankegång.
    Kuvertavgift är vi inte så förtjust i. Det ska inte vara ett betalkrav för att komma till vår middag/fest även om vi skulle vilja bjuda alla vi känner.
    Vi har sagt att vi kommer önska oss bidrag till bröllopsresan om någon vill ge en slant ändå.
    Däremot kommer vi att ha en betalbar efter middagen då vi inte vill bidra till andras fylla. Det finns några i släkten som kan ta ett eller två glas för mycket om det bjuds.

tack för din reflektion

• Chicita

Jag har en väldigt liten släkt jag också.
    Vi bjöd alla utom min moster och hennes barn eftersom jag inte umgås med dom. Om dom inte ville komma på mammas begravning så är dom inte välkomna på mitt bröllop resonerade jag...

Vår lösning blev att vi bjöd alla på hans sida också, och så bad vi vära föräldrar att liksom sprida ut att vi hade "väntelista" så att alla som inte skulle komma svarade jättesnabbt trots att vi hade lång OSA.
    Så då kunde vi ta in vänner och sånt då.
    Ca 40% av dom först inbjudna tackade nej. Vi hade råkat lägga bröllopet samtidigt som jakten Flört

Jag tror nog att både hans släkt och din  blivande skulle acceptera om du vill få så många av dina släktingar som möjligt med. För hur du än gör så kommer hans sida att dominera.
    De flesta brukar vara noga med att bjuda lika många från bådas sidor, så det är inget konstigt alls om du bjuder alla 10 även om han inte  bjuder alla mostrar och fastrar sen liksom... 

• passionsblomman

Hej TS!

Vilken jobbig sist du har!

jag förstår att det känns svårt att få ihop en gästlista som väger någorlunda jämnt när det ser soå olika ut rent antalsmässigt i släkterna.
    Det är ingetni bara löser i en blinkning.

Vad säger din man?
    Hur ser era vänskapsrelationer ut? Är det lika ojämt där?
    Hur stort antal gäster ser ni er kunna ha som max? Har ni räknat på det?

Fast som jag förstår det, så är det inte bara jämnheten, utan det totala antalet som också är ett problem? Ni har inte råd att bjuda så många som hans släkt innebär.
    Det är antaglligen väldigt troligt att någon just känner sig åtsidosatt och får ömma tår, när det är så pass tätt ni umgås med hans släkt. Jag avundas dig inte där.

Ni måste nog verkligen resonera er ihop och enas om en gemensam lösning. Nog förstår din man att du vill ha de få du har omring dig? Eller?

När det gäller ditt val av anonymitet-är det inte just för sådana här saker det är tänkt att man ska kunna använda känsliga rummet? Så att man inte behöver lämna ut andra, trampa i klaveret eller sätta sig i en ännu svårare sits genom att avslöja för mycket?
    Jag förstår att du la den här tråden där du gjorde.  Jag tror inte det är den här typen av trådar som folk tycker gör forumet sämre. Det är det i varje fall inte från min sida. Säger jag, eftersom jag själv har startat en debatt i ämnet.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon