• Evelinas

Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

Förstår dig verkligen. Tycker du ska diskutera detta med din blivande, vilka är viktiga för honom i hans släkt?
    Jag bjuder inte min faster och hennes barn för vi har ingen kontakt och de är inte viktigt för mig att dem kommer, tror inte dem skulle komma även om jag bjöd dem. Däremot ska min blivande bjuda sin faster och hennes man, dem har inte heller någon kontakt och vi är inte säkra på om de kommer tacka ja, men det kändes viktigt för honom att bjuda dem ändå. Bjuder inte alla mina kusiner utan bara de jag har kontakt med.
    Vi tänker som så att det är vårat bröllop och våran fest så vi bjuder dem som är viktiga för oss, inte för att man måste. Kyrkan tar inte mer än 50 personer så vi har varit tvugna att sålla.
    Men om ni vill bjuda många så varför inte ha kuvertbröllop??

• Evelinas

Jag tycker verkligen ni kan ha kuvertavgift.
     Vi har skrivit i vår inbjudan att vi inte vill ha presenter, blommor etc men gärna tar emot ett bidrag till vår stora dag istället. Ingen direkt kuveravgift men hoppas att alla respekterar att vi inte vill ha presenter utan kanske ger oss en mindre slant istället.
    Vi ska ha buffé så kommer vi lite billigare undan pluss att det känns mer som vi, inte våran stil med trerätters och serveringspersonal.

• Evelinas

Jag förstår att kuveravgift inte e så kul.Vi ville inte heller att folk ska känna att de måste betala för att komma till festen. Men vi skrev så här i inbjudan just för att unvika detta "krav" som vi inte tyckte kändes så kul:

"Vi vill dela denna dag med alla våra nära och kära och undanber vänligt men mycket bestämt presenter, blommor och dylikt men välkomnar istället gärna ett bidrag till vår stora dag"

Då MÅSTE man inte ge pengar men de flesta antar jag kommer lägga den summan de egentligen tänkt lägga på present, de kan ju lägga anonymt också ifall de vill. Har man tänkt en present på 200kr så kan man lägga det i pengar istället. Tycker själv att det känns mycket bättre än att "kräva" en viss avgift, t.ex. 300kr per person.

• Evelinas

Du vill inte såra någon, vill bjuda alla, vill inte ha kuverbröllop, vill inte skjuta upp bröllopet. Förstår inte riktigt hur vi ska kunna hjälpa dig i ditt dilemma, du ratar ju alla förslag. Som Red skriver, du har redan bestämt dig hur du vill ha det och kan inte tänka dig att ändra något, då är det svårt för oss att kunna hjälpa till. Lycka till i alla fall!

Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon