Inlägg från: Anonym (vill inte såra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vill inte såra)

Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

Hej,
    till att börja med så vill jag bara klargöra för alla er som inte gillar att man är anonym att jag har många i både min och m2b släkt här på BT. Dom känner till mitt nicknamn här så därför känner jag att jag inte kan använda det i denna tråd.
    Är rädd för att någon i min m2b:s släkt ska ta illa vid sig av denna tråd.

Så här är det...

... jag har en mycket liten släkt, endast 10 personer kvar i livet. Alla bor i olika städer än mig, både nära och många många mil bort.
    Min m2b har hur stor släkt som hellst som alla bor mindre än 30 mil ifrån oss.
    Vi umgås flitigt med nästa hela hans släkt men nästan inget med min förutom min mor och bror som bor ganska nära.
    Vi ska gifta oss snart och jag har börjat fundera på vilka man ska bjuda.
    Eftersom jag bara har 10 personer kvar i livet ur min släkt så känns viktigt för mig att få bjuda dem.
    Men då känner jag att jag måste bjuda "samma" personer från hans släkt, mostrar, fastrar, kusiner m.m.
    Men då kommer vi att komma upp i mer än 100 personer.
    Vi har ingen ekonomi till att ha ett sånt stort bröllop, fast än att vi sparat länge.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, vill inte såra någon.

mvh

• Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

Evelinas och Chicita, tack för era svar.
    Som jag skrev i inlägget så har vi kontakt med nästan alla i hans släkt och det blir fel att inte bjuda hans mostrar och fastrar när vi bjuder min faster (har ingen moster).
    Grejen är att vi umgås med hans släkt nästan dagligen. hur ska man kunna sålla utan att någon tar illa vid sig.

Sen kände jag bara att jag måste försvara mig att jag startade denna tråd anonymt då jag sett att på sistone har varit många som är emot det. Men som sagt, har både min och hans släkt här på BT och vill inte att nån ska bli sårad.

Anonym skrev 2011-10-11 15:16:53 följande:
    Usch, jag lider med dig. Sådant kan man få magsår på. Men du, det är Din (Er) stora dag och då finns det inga måsten, ni ska inte förklara er eller känna att ni måste be om ursäkt.
    Som Evelinas säger:
    Man får bjuda vilka man vill när man gifter sig. Min blivande kommer bjuda sin släkt men jag känner inte att jag har behov av att min släkt (förutom mamma, pappa och min syster och hennes familj) ska vara med. De får gärna komma till kyrkan och titta, det har jag sagt men vi har bestämt oss för ett mindre bröllop tillsammans med de närmaste. Och sen är det upp till oss att avgöra vilka som vi räknar som de närmaste...

Ha inte ont i magen, må inte dåligt för det (lättare sagt än gjort). Det är förhoppningsvis den största dagen (eller en av) i ditt liv, då ska du inte låta den förstöras. Inte av något.

Lycka till!
    Som jag skrev ovan så är det hans släkt vi umgås med nästan dagligen, blir så fel att bjuda min faster men inte hans.
    Kommer inte ifrån mitt magont, vill verkligen inte såra någon

tack för dina värmande ord

Red; jag förstår din tankegång.
    Kuvertavgift är vi inte så förtjust i. Det ska inte vara ett betalkrav för att komma till vår middag/fest även om vi skulle vilja bjuda alla vi känner.
    Vi har sagt att vi kommer önska oss bidrag till bröllopsresan om någon vill ge en slant ändå.
    Däremot kommer vi att ha en betalbar efter middagen då vi inte vill bidra till andras fylla. Det finns några i släkten som kan ta ett eller två glas för mycket om det bjuds.

tack för din reflektion

passionsblomman;
    tack för ditt svar, du har rätt i många saker. Med bara vår släkt tillsammans är det 50 pers, barn ej inräknade.
    Om man ska ha vänner med vilket man självklart vill så får man räkna med 10 till.
    Min m2b tycker absolut att alla i min släkt ska bjudas, det är mitt dumma samvete som inte klarar av att "kapa bort" någon från hans sida.
    Vi har redan skjutit på bröllopet i 6 år. Då det har varit många dödsfall på min sida som gjort att jag inte orkat planera bröllop.
    Men denna gång ska vi verkligen gå för altargången.

Jag vet att jag gör det svårt för mig när vi inte vill ha kuvertavgift, men vi känner att man som gäst inte ska behöva betala för något på festen förutom om man vill ha alkohol efter middagen (vi bjuder till maten).

Det är en fin idé med tex ett tebröllop, men i mina ögon känns det lite tråkigt.

Åh vad svårt detta är, men jag är så tacksam för era tips och ideér  Glad

Vi har redan skjutit på bröllopet i 6 år, vill inte vänta längre.
    Tyvärr har vi ett problem att hans släkt är stooor. utan att bjuda några vänner alls, barn eller släkt vi inte umgås med så är antalet redan uppe i 60 st.
    Så svårt det här. Hur man än gör blir någon sårad då det redan har pratats i åratal om hur roligt det kommer att bli när dom blir bjuda till bröllopet. Tyvärr förväntas det av dem.

Jag är verkligen tacksam för alla tips och ideér jag får av er.
    Men jag och min blivade vill gärna ha både vigsel och fest, och vi vet inte riktigt hur vi ska kunna göra det med all nära släkt och vänner närvarande.
    Många här ovan säger att jag ska gå på magkänsla. Min magkänsla är att jag sårar någon som förväntas få en inbjdan och den kommer inte. Jag vill inte göra någon arg och besviken för att dom inte får komma.
    Jag är för snäll och vill inte säga nej, men jag vill inte heller spenera 100000kr eller mer på något som bara är en dag. Vi vill hellre lägga pengarna på en bröllopsresa.
    Kuvertavgift är enligt mig ett betalkrav som gäst för att komma på vårt bröllop/fest. Så vill vi inte att det ska vara.
    Jag vet att ni tycker att jag är knäpp, vresig och vägrar ändra mig, men för mig är detta verkligen ett problem.
    Jag vill vara hela släkten till lags utan att behöva lägga mitt drömbröllop åt sidan.

Fröken Emma;

Om vi bjuder alla som vi skulle vilja bjuda så blir vi närmare 120 st med barn inräknat.
    Vår budget är max 55.000kr. Vi har samlat ihop närmare 42.000kr än så länge, gifter oss inte iår så vi har några månader till att spara.

Det vill ha är en fest efter vigseln. Ingen kuvertavgift då vi inte vill att man som gäst ska känna ett betalkrav för att komma. Däremot kommer det vara betalbar efter middagen.
    Vi har inga krav alls vart vi ska vara, kan lika gärna vara en bygdegård. Det gör oss ingenting.
    Vi kommer inte ha något liveband utan köra spotify från en bärbar dator. Så internet är ett måste.
    Limosin kommer vi absolut inte ha för det är inte våran stil, utan vi tar vår egen bil till och från alla platser vi ska.
    Bröllopsnatten kommer vi tillbringa hemma då vi känner att vi inte måste ha vår bröllopsnatt på ett hotell.
    Vi har istället ordnat barnvakt så vi har huset för oss själva Glad
    När det kommer till maten så kommer vi välja buffe då det är det billigaste alternativet för oss.
    Bröllopstårtan kommer att vara dessert.

Eftersom vi redan skjutit 6 år på bröllopet så känner vi att vi inte vill skjuta på det ännu längre.

Ja det är väl ungefär det som vi kommit fram till.

min bröllopsklänning är det minsta problemet, den har hängt i min garderob i 6år redan Glad

Vi får helt enkelt vända på varenda krona. För jag vet att jag kommer må mycket dåligt om jag vet att nån blir ledsen över att inte bli bjuden. Jag är bara inte den personen som klarar av att säga nej.

Anonym (Soli) skrev 2011-10-13 10:54:02 följande:
    Hej!
    Jag undrar ifall ni tror att ni kommer få bröllopspresenter? Det tror nämligen jag. Det är ju kutym och ni kommer få högavis med grejer som ni kanske inte behöver. Önska er istället att gästerna lägger pengarna, som de annars skulle köpt bröllopspresenter för, på er bröllopsresa. Om ni sedan använder alla pengarna till bröllopsresa eller om ni använder endel till själva bröllopet är det ju ingen som behöver veta. Jag förstår helt din poäng med att ni inte vill ha kuvertavgift som kan verka som en entréavgift, men säkert finns det personer i er släkt och bekantskapskrets som gärna skulle hjälpa er lite ekonomiskt. Om de länge sett fram emot ert bröllop kanske de hellre hjälper er lite med ekonomin än sitter hemma den dagen utan inbjudan. Det är ju givetvis frivilligt hur mycket varje gäst vill ge. Jag har varit på ett antal bröllop där brudparet löst det på detta sättet, så det är inget ovanligt nuförtiden.

Hoppas det löser sig för er! 
    Bröllopspresenter hoppas jag att vi inte kommer att få, för vi har uttryckt i inbjudan så här.
    Vår högsta önskan är att få bli make och maka,
    och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.
    Därför undanber vi vänligt men mycket bestämt presenter.
    Men välkomnar istället gärna ett bidrag till vår stundande bröllopsresa.
Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon