pmds (pmdd)?
Jag undrar om det är någon här som lider av PMDS (PMDD, Premenstruell dysforisk störning) och fått/får hjälp för det?
Under ett par år nu har jag misstänkt att jag lider av det. När mensen närmar sig blir jag som en helt annan människa, vilket är otroligt skrämmande. Jag blir ledsen, får ångest, sömnlöshet och jag tröstäter (gått upp massor i vikt). Dessutom blir jag otroligt lättretlig och får vad som närmast kan beskrivas som vredesutbrott från ingenstans. Trots att jag inte kan sova, så vill jag inte kliva upp ur sängen på morgonen. Jag orkar inte och vill inte vara runt andra människor. Jag vill inte umgås med vänner eller gå till skolan (jag studerar), vilket gör att jag hamnar väldigt efter osv. Förutom allt det så blir jag väldigt svullen och brösten ömmar fruktansvärt mycket.
Detta händer alltså ca 1-2 veckor innan mensen och går över (helt eller mer eller mindre) någon dag efter jag fått min mens. Allt detta börjar alltså (egentligen har det varit det ett bra tag) ett stort problem här hemma, då min man får ta värsta smällen, och allmänt i mitt liv.
Hur söker man hjälp? Vart söker man hjälp? Vad finns det för hjälp?