• Strawberry

Berätta för familjen! :)

Maj 2012 är det dags för bröllop och idag har vi middags bjudning, av helt annan orsak, så bådas föräldrar och syskon kommer hit. Idag är det alltså tänkt att vi äntligen ska avslöja planerna och berätta var och när vi ska gifta oss! Längtar!!!! Funderar nu på om man kan berätta det på något mer fantasifullt och roligt sätt än att bara säga det rakt ut. Men kommer inte på något kul.. Någon med bättre fantasi som kan komma på något? De misstänker ingenting, trots att vi varit förlovade ett par år nu tror de vi kommer vänta några år till, men glada vet jag att alla kommer bli!! :)

• Svar på tråden Berätta för familjen! :)
  • Chicita

När vi berättade för min svärmor och svärfar så var det över en kopp kaffe.
    Vi styrde in ämnet på fest och sa sen lite så där svävande att vi skulle ha en större fest (vigseldatumet) och att dom givetvis var inräknade...
    - Tjaaa sa svärmor, det var ju långt fram. Vi får väl se om vi kan komma.
    - Jodå sa vi, det här vill ni inte missa...
    - Vadå?? Inte vill ni väl ha OSS med på en fest? Då vill ni väl ha jämngamla?
    - Inte den här festen, då vill vi ha familjen med... Och det vore bra om ni kan komma ungefär en timme innan festen...
    - Ööööh... Varför då?
    - Jo annars missar ni vigseln Tungan ute 

• Strawberry

Haha, det är precis något sånt jag tänkt mig Chicita, enkelt men ett roligt sätt att berätta, med glimten i ögat.. Hmm. Får fortsätta fundera lite och kolla med killen vad han tycker, men blir nog något liknande. :)

• Silketuss
    Chicita skrev 2011-10-17 09:28:07 följande:
    När vi berättade för min svärmor och svärfar så var det över en kopp kaffe.
    Vi styrde in ämnet på fest och sa sen lite så där svävande att vi skulle ha en större fest (vigseldatumet) och att dom givetvis var inräknade...
    - Tjaaa sa svärmor, det var ju långt fram. Vi får väl se om vi kan komma.
    - Jodå sa vi, det här vill ni inte missa...
    - Vadå?? Inte vill ni väl ha OSS med på en fest? Då vill ni väl ha jämngamla?
    - Inte den här festen, då vill vi ha familjen med... Och det vore bra om ni kan komma ungefär en timme innan festen...
    - Ööööh... Varför då?
    - Jo annars missar ni vigseln Tungan ute 
    Nä, så bra uttänkt!
  • Chicita

Vi hade inte planerat så mycket, utan det blev mest bara så...

Den som fick veta först var min blivande svägerska (sambo till makens mellanbror) eftersom vi behövde hennes hjälp att samla ihop lillebror, mellanbror och hon själv + oss på ett sätt som inte var uppseendeväckande.
    Så vi bestämde ett datum och så bjöd hon in till grillkväll...

Det var lite nervöst att fråga dom, och jag fick hjälpa maken på traven för han trasslade in sig när han skulle börja fråga.
    Så eftersom vi sen skulle bo hos hans föräldrar så kände jag att vi var tvugna att ta det med dom så fort som möjligt innan någon av dom andra försa sig Flört
    Och då blev det som det blev...
    Men det vart lite kul, så jag tänkte att det kunde vara värt att tipsa om eftersom du inte fick några andra tips här i tråden och det var lite bråttom Flört

Så... hur gick det nu?

• LindvallLarsson

Jaa du, det skulle jag gärna vilja veta också. Jag är nämligen i den situationen att vi har bestämt datum, men inte berättat för någon ännu. Våra familjer ska få bli de första att få veta.

Men nu har jag en familj som har svårt att ta emot goda, oväntade nyheter. Min mamma har en försvarsmekanism i att reagera negativt på varje nyhet (t.ex hon bytte samtalsämne när jag berättade om min pojkvän för första gången och när vi förlovade oss blev hon skitsur...).

So, anyone, HELP?!

• Chicita

Jag tror inte att hennes reaktion beror på sättet du berättar (om du inte gör det på ett otrevligt sätt förståss) Flört
    Så det bästa är väl bara att säga det helt enkelt, och att göra det så långt i förväg som ni kan så hon hinner smälta det.

Jag vet inte hur hon är som person, men om hon är en sån som behöver vara med och lägga näsan i blöt för att vara glad så kanske du kan börja med att säga att du kommer att behöva hennes hjälp med en sak, och så berätta att ni ska gifta er och fråga om hon kan följa med och kolla på klänning, hjälpa till att ta emot svar på inbjudan osv...

Om hon är en sån som bara gnäller för gnällandets skull så kanske ni skulle samla familjen och berätta för alla samtidigt, för många gånger så kan man bromsa deras gnäll om det finns andra i närheten...

Svar på tråden Berätta för familjen! :)