• Tinzi

Vilka bjuder ni....

Bjuder ni in vänner som ni pratar med ibland på tex. FB , festar ihop nån gång då & då, och sådär som man i allmänhet gillar men inte ser så ofta då man har jobb/familj å inte hinner? Alltså nån man inte ringer till sådär ofta?

Vart drar ni gränsen?
    Vi har plats så frågan är mer känslomässig...svårt detta tycker jag.
    Jag vill tex bjuda gemensamma vänner som jag  träffar rätt oft då de känt mina bästa väninnor 10-15 år men som jag personligen inte ringer utan bara pratar m. lite på FB, men vi ses ju på alla andras möhippor, bröllop, utekvällar, middagar etc...

svårt detta ...

• Svar på tråden Vilka bjuder ni....
  • daniiel

Vi bjöd närmsta familjen (föräldrar, syskon), samt mor- och farföräldrar, fastrar, mostrar, farbröder, morbröder, kusiner och våra vänner som vi umgås mer regelbundet med. Inte såna som vi enbart träffar på fester, är ytligt bekanta med och som vi bara träffar genom gemensamma vänner osv. Inte heller "gamla" vänner, såna som man var nära vän med för 5-10år sedan men knappt pratar med längre.

Där valde vi att dra vår gräns, för vi ansåg att vi inte ville/kunde/hade råd att bjuda in precis alla. Det hela landade på ca 85 inbjudna personer vilket vi ansåg vara rätt lagomt.

• Jag han

Vi bjöd kusiner, fastrar, mostrar/ morbröder och mostrar, nära vänner och vissa bekanta som vi inte träffar så ofta, men ändå brukar bjuda till fest eller som man ändå trivs med. Det gick rätt bra tycker vi!

• majflicka

Svårt sånt där men finns ju inga rätt el fel egentligen. Vi bjöd släkt (mkt sådant på min sida med avlägsna släktingar då våra familjer umgås mkt medan han har en mini släkt han umgås med). Jag bjöd bara mitt närmsta gäng jag umgås med regelbundet medan han ville bjuda alla som som "hör till gänget" dvs alla som alltid är med på alla fester även fast han inte har kontakt med dem på egen hand el ngn-sin själv skulle ringa dem el fika med dem el likn...

• Millan1984

Vi kommer att bjuda närmaste familjen, några kusiner och deras respektive och nära vänner med respektive. Kommer inte kunna bjuda alla, så vi bjuder hellre de vänner man umgås ofta med än släktingar som man träffar vart 10e år.

• Tinzi
    majflicka skrev 2011-10-17 18:18:25 följande:
    Svårt sånt där men finns ju inga rätt el fel egentligen. Vi bjöd släkt (mkt sådant på min sida med avlägsna släktingar då våra familjer umgås mkt medan han har en mini släkt han umgås med). Jag bjöd bara mitt närmsta gäng jag umgås med regelbundet medan han ville bjuda alla som som "hör till gänget" dvs alla som alltid är med på alla fester även fast han inte har kontakt med dem på egen hand el ngn-sin själv skulle ringa dem el fika med dem el likn...
    oki, så ni gjorde lila olika då :) jag tycker vi har råd, plats och jag tror jag kör på att bjuda de jag gillar,men ej säker ännu...
  • Kramarina

Vi kommer nog bara bjudaste allra närmaste släkten då vi knappt umgås med resten. Ska vi bjuda alla innebär det ungefär 40 personer till och då är det viktigare för mig att bjuda mina vänner. Oavsett om vi hinner träffas ofta eller inte :)
    Sen får vi se hur mycket pengar vi har o vi bjuder några fler när det närmar sig, vi är bara i planeringsstadiet och har ca ett år till tänkt datum :) 

• 123ost

Vi kommer bjuda familjen, våra barndomsvänner som vi fortfarande har bra kontakt med, våra gemensamma vänner som vi umgås med i bland. Mina föräldrars syskon och kusiner från min pappas sida som jag pratar med väldigt ofta. Sambon kommer bjuda nästan alla sina kusiner, vissa har han inte så bra kontakt med men vi blev bjudna på en av kusinernas bröllop nu i sommar så det känns bra att bjuda dem nu.

Men vi valde att inte bjuda mina kusiner från min mammas sida då vi inte aldrig träffas eller pratar. Några vänner som vi inte umgås med ofta alls som är lite nyare kommer vi inte heller bjuda.

Det är jobbigt och svårt att dra gränsen men man är illa tvungen, i alla fall vi.

• Tinzi
    123ost skrev 2011-10-17 22:00:07 följande:
    Vi kommer bjuda familjen, våra barndomsvänner som vi fortfarande har bra kontakt med, våra gemensamma vänner som vi umgås med i bland. Mina föräldrars syskon och kusiner från min pappas sida som jag pratar med väldigt ofta. Sambon kommer bjuda nästan alla sina kusiner, vissa har han inte så bra kontakt med men vi blev bjudna på en av kusinernas bröllop nu i sommar så det känns bra att bjuda dem nu.

Men vi valde att inte bjuda mina kusiner från min mammas sida då vi inte aldrig träffas eller pratar. Några vänner som vi inte umgås med ofta alls som är lite nyare kommer vi inte heller bjuda.

Det är jobbigt och svårt att dra gränsen men man är illa tvungen, i alla fall vi.
    Jo precis nånstans måste man ju dra den, annar blir man lätt 300 pers...
  • sofi 88

Vi kommer bjuda släktingar som vi har bra kontakt med och träffar regelbundet, de närmsta vännerna och gemensamma vänner som vi har roligt med. Vi har lite begränsat på grund av budget och plats i lokalen. Känner att man får nog roligast om man inte är för många heller så att man förhoppningsvis hinner prata med alla. så vår väldigt bantade gästlista är nu på 53 personer, 55 inkl oss. Eventuellt ökar vi den till ca 60 så man kan bjuda lite fler släktingar på m2bs sida. Det är väldigt svårt att dra gränsen tycker jag men det är ju något som man måste ta ett gemensamt beslut i. Vi skrev en lista där vi fick lika många platser båda två. Känns rättvisast så :)

• Fröken Emma

Vi bjuder héla min släkt. 35 personer. Dom umgås vi regelbundet med

Vi bjuder hans närmaste familj, föräldrar och tre syskon med respektive o barn. 8 st + barn
    Resten ser vi vara max en gång om året, så dom blir inte bjudna.

Sedan är det vänner vi tycker om och som ger lika mycket tillbaka, inte materiellt utan emotionellt.

Totalt 75 bjudna gäster.

• gbg2012

Vi bjuder de närmsta i familjen och de i familjen vi umgås mer med. Närmsta vännerna och några gemensamma vänner som vi brukar festa, resa och hitta på saker med. Vi kommer bjuda totalt 60. 

• Havspromenad

Vi kommer att ha ett ganska litet bröllop med narmsta familjen och vänner som vi umgås regelbundet med. Nu till vårt problem. Jag vill bjuda en av mina kusiner och hans sambo som jag alltid har stått väldigt nära. Däremot så umgås jag inte med hans syskon alls mer än på släktsammankomster. Jag har inget emot dem och jag tycker jättemycket om deras föräldrar som är min morbror och hans fru.... MEN vi måste dra gränsen vid dem vi umgås med då min blivande har många kusiner och mostrar som vi i så fall hade varit tvungna att bjuda. Jag VET att mina kusiner och hans föräldrar skulle bli ledsna och stötta om inte de blev bjudna. Hur hade ni gjort ? Hade ni struntat i att bjuda min kusin som jag umgås med och hans tjej för att inte starta några tråkigheter?

• filibustern

vi kommer nog bjuda de vi vill på vigseln, sen på festen blir det bara närmaste - mina 4 syskon + respektive, föräldrar, allra närmsta kompisarna. vi blir väl en 20 stycken. 

• 120530

Vi bjuder den närmsta släkten som vi umgås med och tycker om. Sedan gjorde vi likadant med våra vänner, bjöd dem som vi umgås med regelbundet. Tänker precis som sofi 88 att vi vill hålla nere antalet så vi får en mindre och mer intim fest. Vi blir 35-40 st inkl oss.

Svar på tråden Vilka bjuder ni....