• Drömmaren

Diamantduktiga tjejer - vad tror ni om den här?

Har äntligen bestämt mig och köpt min diamant. Vi kommer få den värderad av Kaplans innan vi betalar men jag är otålig och undrar var ni tror den här är värd.

En 0.77 carats diamant av VS klarhet och Wesselton. Den har perfekt slipning (ideal) med EGL USA certifikat.

Så här står det i certifikatet:

Stone 58704518D   Weight 0.77 CT  Shape ROUND BRILLIANT  Color H  Clarity VS2  Measurements 5.9 x 5.87 x 3.64 mm  Depth 61.8%  Table 56%  Crown 15.4%  Pavilion 42.6%  Crown Angle 34.7°  Pavilion Angle 40.7°  Girdle MEDIUM TO SL. THICK FACETED  Polish VERY GOOD  Symmetry VERY GOOD  Fluorescence NONE  Culet NONE  Cut Grade IDEAL PLUS  Comments   UGS Appraisal Value N/A 

Tack på förhand!
  • Svar på tråden Diamantduktiga tjejer - vad tror ni om den här?
  • 070831
    Drömmaren skrev 2011-10-19 08:49:02 följande:
    Har äntligen bestämt mig och köpt min diamant. Vi kommer få den värderad av Kaplans innan vi betalar men jag är otålig och undrar var ni tror den här är värd.

En 0.77 carats diamant av VS klarhet och Wesselton. Den har perfekt slipning (ideal) med EGL USA certifikat.

Så här står det i certifikatet:

Stone 58704518D   Weight 0.77 CT  Shape ROUND BRILLIANT  Color H  Clarity VS2  Measurements 5.9 x 5.87 x 3.64 mm  Depth 61.8%  Table 56%  Crown 15.4%  Pavilion 42.6%  Crown Angle 34.7°  Pavilion Angle 40.7°  Girdle MEDIUM TO SL. THICK FACETED  Polish VERY GOOD  Symmetry VERY GOOD  Fluorescence NONE  Culet NONE  Cut Grade IDEAL PLUS  Comments   UGS Appraisal Value N/A 

Tack på förhand!
    har du någon bild så man får se hur den ser ut ? jag är inte duktig på ringar. Men jag har redan hittat min :d  Denna här ska jag ha http://www.vigselbutiken.se/vigselringar/flemming-uziel-signo/signo-rb503.html finns även med safirer för 100 kr billigare
  • Drömmaren

Jag har inte hämtat diamanten än... det är ju bara en lös sten. Vi ska göra vår egen ring av min farmors gamla ringar.

• Titanringar

En sådan sten borde kosta mellan 25-35.000:- beroende på var du handlar den.
    Det bästa med den stenen är absolut att den har perfekt slipning VG+VG+Ideal Plus.

• Drömmaren
    071101 2 skrev 2011-10-19 13:02:53 följande:
    En sådan sten borde kosta mellan 25-35.000:- beroende på var du handlar den.
    Det bästa med den stenen är absolut att den har perfekt slipning VG+VG+Ideal Plus.
    Åhhh vad spännande... jag längtar verkligen efter att hämta den!

Jag ska sätta den i rött guld så färgen spelar inte jättejätte mycket roll. Ska bli skoj att värdera ringen sen också.
  • Drömmaren

Hej,

förra stenen blev tyvärr såld. Nu har jag en 0.84 carats diamant av VS1 klarhet och J färggradering. Med mycket god slipning och GIA certifikat. Vad tror ni om den? Vad skulle ni värdera den till? Har tyvärr inte tillgång till certifikatet just nu så detta är all information jag har.

• liley
    Drömmaren skrev 2011-10-21 01:07:56 följande:

Hej,

förra stenen blev tyvärr såld. Nu har jag en 0.84 carats diamant av VS1 klarhet och J färggradering. Med mycket god slipning och GIA certifikat. Vad tror ni om den? Vad skulle ni värdera den till? Har tyvärr inte tillgång till certifikatet just nu så detta är all information jag har.

Synd med förra stenen, men detta låter också bra. Färger J tycker jag är helt ok. Jag brukar skriva in carat, slipning, färg, certifikat m.m. och jämföra priset med diamanterna på 77diamonds och bluenile för att få en uppfattning om det är ett bra pris eller inte. Eftersom jag själv är på jakt efter diamanter är jag lite nyfiken på vilka priser sweetrocks säljder diamanterna för, men förstår om du inte vill skriva ut priset här.  Hoppas att du lyckas fynda en fin diamant!
  • KhiraLii

GIA stenen låter trevlig då jag som bekant avråder ifrån att köpa stenar med andra cert än GIA och AGS om man inte har möjlighet att kika på stenen i verkligheten och få den granskad av någon oberoende.

Dock är slipningsgraden den allra viktigaste parametern när man väljer en diamant och innan vi har kunnat kolla på certifikatet så kan man inte säga något om den har bra ljusåtergivning eller råkar vara slipad som ett fönster som man kan se rakt igenom (sådana stenar existerar)

Svar på tråden Diamantduktiga tjejer - vad tror ni om den här?