• Sandra380

Tips på vin till buffé

Hejsan!

Jag dricker absolut inte vin skälv och har av den anledningen ingen aning om vilka viner som passar till vad eller vad som är gott.

Ni som vet, snälla hjälp mig innan jag blir tokig :) 

Buffén kommer bestå av , Lax, rostbiff, potatissallad, västerbottenpaj, potatisgratäng och massa sånt :) Ganska vanlig beffé mat om jag flrstått det rätt :)

• Svar på tråden Tips på vin till buffé
  • BlomAnna

Bästa svaret får du nog om du går och pratar med dem på systembolaget. Säg vad ni ska ha för mat och fråga efter ett vitt och ett rött vin som passar till det.

Om ni även skall bjuda på vin efter maten kan det vara bra med ett "lättdrucket" vin som även passar som "sällskapsvin" eller vad jag ska kalla det

• Sandra380

Ja det har du nog rätt i :) Ja det skall även bjudas på efteråt. Ja jag får nog göra så men tänkte jag kunde få lite tips även här :)

Tack för ditt svar :) 

• BlomAnna

Tänker ni er bag in box eller flaskor?

• aniara

Jag brukar gå på Allt om Mats vinrekommendationer. De brukar passa mig och sambon väldigt bra.

Här är de boxviner (box är ju mest ekonomiskt och passar bra till buffé) de rekommenderar:
    http://www.alltommat.se/Vin/Basta-boxarna-just-nu1-1.50720

Av vinerna som rekommenderas så passar dessa, enligt Systembolagets hemsida, extra bra till buffé:

Drostdy-Hof Chardonnay Viognier (vitt)
    Troppo Zeta Montepulciano (røtt)
    Ramos Reserva (røtt)

• BlomAnna

Oj nu postade jag för snabbt

Jag är urkass på röda viner eftersom jag bara dricker vitt själv (är ingen stjänra på vita heller ) Jag gillar Riesling viner. De är lättdruckna och passar till det mesta.

• Sandra380

Åh tack så jätte mycket för tipsen :) Det är väldigt svårt att köpa viner när man själv inte dricker det  så era tips är ovärdeliga :)

Svar på tråden Tips på vin till buffé