• Marylojs

Viktigt när man gör om gammal ring?

Nu tror jag att jag äntligen vet hur jag vill göra med ringarna. Mina föräldrar frågade i helgen om jag inte ville ha farmor och farfars ringar, och det kändes bara så himla rätt. Det är helt vanliga släta gulrdingar, och då tänkte jag behålla en precis som den är, och sätta stenar i den andra. 

Vad är viktigt att tänka på när jag letar guldsmed för att göra jobbet? Kan man som helt okunnig göra fynd genom att köpa stenarna själv eller är det bättre att köpa via guldsmeden?  Vilka frågor bör jag ställa osv?

• Svar på tråden Viktigt när man gör om gammal ring?
  • Ida R

Har tyvärr ingen info men vill gärna veta då jag oxå har gammal ring som jag vil fixa! Nyfiken hur man gör för att ändra stl? Går det?

• Titanringar

Det är jättefint med ärvda smycken !
    Om du är okunnig ang. stenar så är det ingen idé att försöka göra en bra affär. Speciellt inte om det gäller briljanter som sitter infattade i ringar. Då är det lättare med en större stenar som dessutom har ett kvalitétsintyg. Då kan man tjäna en hacka.
    Dessutom är inte alla guldsmeder så villiga att sätta in stenar som du t.ex. handlat på nätet. Men undantag finns. Det brukar kosta från 200-500:- per sten att få dom infattade och de flesta guldsmeder brukar åta sig ett sådant jobb.
    Om du söker efter en duktig guldsmed så kan du söka på nätet lokalt och se om din guldsmed fått bra omdömen på t.ex bröllopstorget :) Har dom egen exklusiv tillverkning så brukar det också vara en bra värdemätare.
    Ida R - Alla guldsmeder kan storleksändra ringar. Vissa gör det fint och osynligt andra gör det klumpigt och fel. Här är det bara rekommendationer som gäller. Fråga dina vänner helt enkelt.

• Marylojs

Nu har jag varit runt och tittat på olika alternativ, och fallit pladask för en ring som vi kommer utgå ifrån när vi gör om en av ringarna. Denna, för den som är intresserad http://www.engelbertstockholm.se/produkter/kollektioner/solitaire-co/5802-tresten

En av ringarna har så otydlig gravyr så den inte går att tyda, så den kommer vi smälta ner och göra om så den matchar exakt med förlovningsringen, men stenarna och fattningen kommer vara som på engelbertringen. Fattningen blir dock med 18 k guld istället för 23 som ringarna är. En briljant på 0.25 och två p 0.15 carat. I den ringen kommer vi gravera både förlovnings- och vigseldatum, och så behåller jag gravyren i förlovningsringen som kommer från farmor och farfar. 

Eventuellt kommer min sambo ta min nuvarande förlovningsring och smälta ihop den med sin egen.

Nu väntar jag bara på kostnadsförslaget.

• Marylojs

Galet... Om jag skulle köpa de aktuella stenarna på diamantia så skulle de kosta 9800 kr totalt. Hos guldsmedjen skulle jag få betala 15 000 till bara för stenarna. Känns som att det blir till att köpa stenarna själv.

Svar på tråden Viktigt när man gör om gammal ring?