• väntandebrud

Kan man sälja sin vigselring?

Oj, länge sedan jag var inloggad här.

Det är så här att förra året gick jag igenom en skilsmässa (så det kan gå...) och mina ringar ligger sedan dess och samlar damm. Det är en vigselring från Schalins som passar till ringen Solvind i serien Norrsken som jag också har. Jättefina ringar, men vad skall jag göra med dem?

Har aldrig sålt guld tidigare och vet inte vad jag skulle tjäna mest på att sälja guldet eller sälja ringarna som dom är begagnade. Såg att priset för en Solvind nu ligger på 16 085 kr,men antar att det kan skilja sig från butik till butik. Den behöver givetvis en polering och sedan att man slipar bort graveringen invändigt. Fast kan man sälja en använd vigselring?

Kom gärna med tips och råd, ideér och tankar...

• Svar på tråden Kan man sälja sin vigselring?
  • LoJ

Om du bor i Stockholm eller har vägarna förbi så är Kaplans auktioner väldigt bra. Du går dit och får ringarna värderade och sedan läggs de ut på auktion på nätet. Om de inte blir sålda på auktionen läggs de ut i deras butik i ett par månader. Gå inte till pantbanken, då får du bara ut en bråkdel av vad ringarna är värda. Visserligen kommer du aldrig att få ut lika mycket som du gav för dom men du får betydligt mycket mer på en auktion!! Lycka till!!

• väntandebrud

Bor tyvärr i Dalarna, men ha förvisso en bror som bor i Sthlm. Några mer idéer?

• BlomAnna

Säj dem till någon pantbank eller lägg ut dem själv på tradera. Det sistnämnda är ju lite risky så klart...

• väntandebrud

Mm, tänkte gå till en guldssmed och polera den och ta bort gravyren. Tradera, ja visst, fast säljer man mycket guld där?

• Macy

Klart att du kan sälja ringen, som jag har förstått så står guldpriset högt nu. Jag skulle rådfråga några olika guldsmeder och låta de göra en värdering av ringarna. Kanske är de villiga att köpa in dem?  Sen brukar det stå i tidningen om olika företag som köper in guldsmycken. 

Jag vet inte om ni har barn ihop, annars kanske det kan vara kul för dem om du sparar ringarna så att dem kanske i framtiden kan återanvända guldet och stenarna när de blir äldre!?

Annars kan du ju alltid smälta ner och designa något eget smycke/power-ring, om inte det kanske känns märkligt.

Styrkekram till dig och lycka till!

• veronicaochgustav

Jag skulle använda guldet till några andra smycken/ringar, på det sättet så får du ut maximalt värde. Om du säljer guldet som skrotguld så får du mellan 180-240 kr gramet, om du smälter ner dom och gör om dom till något annat så får du mellan 800-1000kr gramet. Och då kommer du bara betala för arbetet som dom gör. Så gjorde vi med min farfars sing som vi fick i arv och tack vare det så betalade vi bara 2000 kr för min förlovingsring som skulle kostat 14000 annars.
    kram

• LizzLass

Ni kan anvenda guldet til annat smycke, smelta om, eller om ni inte har nogra problem med det anvenda ringarna på högrehanden och pussa bort gravyren.

Sälja ringarna är et alternativ men ni tapar pengar!

Spara ringarna til barn om ni har.

En mer udda använding:
    En kompis til syrran hadde en svår skilsmessa och tyckte det var för enkelt at bara slänga ringarna. Hon ville hävna sig på sitt ex och fikk skruvad ringarna under sina skor!!
    När hon promonerade fikk hon trampa på sitt "ex" och efter nogra väkors promonad nöts ringarna bort.  Va lite terapi för hon. Rekomenderas inte!!

Svar på tråden Kan man sälja sin vigselring?