• OomphGirl

Kladsel till Smokingbrollop?

Jag ar nagot villradig. Bjduen till ett brollop i borjan av december som har smokin som kladkod. Itne nog med att det kanns som helt fel ettikett sa kan jag inte alls komma pa vad jag ska ha pa mig! Det kanns helt fel att sitta i en kyrka i en kvallsklanning, men om mannen har smoking kanns det som man anda ska ha pa sig nagot vackert (som tacker axlarna dessutom..)

Plus. Det kommer garanterat regna.

Sa alla underbara manniskor, har ni nagra tips??

• Svar på tråden Kladsel till Smokingbrollop?
  • Chicita

Om det är smoking som klädkod så är det hellång aftonklänning som gäller för tjejerna.
    Lättast är att hyra det i en butik som hyr ut balkläder.
    Och även om det känns lite konstigt så skulle det nog kännas mer konstigt om alla andra kommer i såna kläder men inte du Flört 

Om klädkoden känns väldigt jobbig, så prata med brudparet och berätta hur du känner. Det är inte säkert att dom håller stenhårt på det, men att det är ett önskemål från deras sida.
    Alternativet annars är ju att tacka nej Obestämd 

• OomphGirl

Tack for svar

Ingen fara sa kinkig ar jag inte, att tacka nej bara sadar pga nagons kladkod -. Sa sjalvisk ska man val anda inte vara (om det liksom itne ar rent omojligt/olampligt..)? 

Jag ar bara forvirrad over om bruden verkligen vill att tjejer skall ha langklanning, till manga smoking event jag varit pa sa kommer kvinnor i knalangt.  man kanner sig ganska dum ocksa om man ar den enda i langklanning och alla andra har cocktail klanning (och tvartom).. Hmm..

• Chicita
    OomphGirl skrev 2011-10-26 23:49:32 följande:
    Tack for svar

Ingen fara sa kinkig ar jag inte, att tacka nej bara sadar pga nagons kladkod -. Sa sjalvisk ska man val anda inte vara (om det liksom itne ar rent omojligt/olampligt..)? 

Jag ar bara forvirrad over om bruden verkligen vill att tjejer skall ha langklanning, till manga smoking event jag varit pa sa kommer kvinnor i knalangt.  man kanner sig ganska dum ocksa om man ar den enda i langklanning och alla andra har cocktail klanning (och tvartom).. Hmm..
    Du får fråga henne... Men enligt klädkoden så är det ju hellångt. I så fall är detju dom andra som gör fel Flört
  • Sara 120707

wikipedia:

Damer bär lång klänning, som dock inte skall vara golvlång eller lika tjusig och påkostad som till högtidsdräkt.

Damer kan också ha kortare klänning, knäkort, men inte lårkort.

Klänningen får gärna vara festfin och eventuellt glittrig. Vid klädkod smoking används inte handskar.

• Sara 120707

Wikipedia:

Damer bär lång klänning, som dock inte skall vra golvlång eller lika tjusig och påkostad som till högtidsdräkt.

Damer kan också ha kortare klänning, knäkort, men inte lårkort.

Klänningen får gärna vara festfin och eventuellt glittrig. Vid klädkod smoking används inte handskar.

• Sara 120707

http://www.mru.se/Klader/smokingklanning.htm

Smokingklänning, som även kallas aftonklänning kan bäras både vid klädkoden Smoking och vid Mörk kostym/Kavaj (Kavaj och som avser Mörk kostym, som vid t.ex. bröllop). Skillnaden är att vid Smoking kan du välja mellan klänning/kjol eller festlig byxdress. Vid mörk kostym är byxdressen inte möjlig att bära.

Smokingklänning eller aftonklänningen består av en kjol och jacka eller annan överdel. Det kan även vara byxor och överdel. En smokingklänning ska inte vara lika festlig i sin utformning som en frackklänning. Klänningen ska om den är lång vara lagom urringad och då får den gärna vara försedd med en ärm. Det kan även vara lång ärm.

Genom den mindre urringningen och den långa ärmen sjunker nivån. Om du väljer en kortare klänning, men den ska inte vara över knäet, så kan du låta den bli mer urringad. Vill du ha en mer glittrig och bararmad variant, så väljer du också en kortare modell. Då blir den inte lik en frackklänning.

• OomphGirl

Blev en knalang (bruden sa att det lar de flesta komma i) brunlila klanning med en fantastisk ny hatt. 

Svar på tråden Kladsel till Smokingbrollop?