• thejon

Duka med långbord eller flera småbord??

Vad har ni för erfarenheter? Vad är för- och nackdelarna med att duka i långbord alt. flera små runda/fyrkantiga bord? Vi funderar över att ha 4 kortare långbord i stället för 3 längre. För att när jag satt i hop bordsplaceringen så blev det 4 grupper av gästerna...eller så ska man ha flera mindre bord.... hmmm....Tips gärna!! :)

• Svar på tråden Duka med långbord eller flera småbord??
  • Moster Stina

Jag har varit på bröllop med båda typerna. Långt E-format bord, där det syns väldigt väl att de som hamnar längst bort var "svårplacerade". (INTE kul att hamna där som gäst, tycker i alla fall jag)

Och så var jag på ett bröllop där det var massor av småbord istället. Men ändå ett fint honörsbord. Det tyckte jag blev både fint och mysigt. Det enda jag kunde klaga på var att de inte hade mikrofon till talarna. Var MYCKET svårt för alla att se, höra och koncentrera sig på att både höra och att inte störa.

Men vi valde själva att ha småbord på vår fest. Och det verkade som att folk hade jättetrevligt och att de var nöjda. Och för att slippa jobba ihjäl oss med placeringen, och ändå få till den bra och trevlig för alla så tänkte vi till ordentligt,om vilka som skulle behöva lära känna varandra och som skulle passa ihop, men så satte vi ut bara namnen vid varje bord. Man fick sen placera sig precis hur man ville där. Dock hade vi gjort så att precis alla gäster hade en vid samma bord som de kände VÄLDIGT väl, eller rent av kom dit med. Då kunde par sitta bredvid varandra om de själva ville det.

På vår fest blev det riktigt mysigt pratigt, och en uppsluppen stämning. Kanske tack vare placeringen. Jag kan rekommendera den varmt!

• thejon

Tack för tipset! Hur många satt det vid varje bord ungefär? Jag funderar nu på att ha et långt honörsbord, två långbord på sidorna och kanske två el fler runda bord mellan dem.... vet ingen som nånsin haft det så, så det kanske inte är nån toppenidé.. men jag delar i alla fall in gästerna först i grupper som jag tycker passar sen får vi väl se vilka bord som passar bäst..

• Jane

Jag skulle tipsa dig att ha ett långt honnörsbord längst upp i lokalen där de viktigaste personerna sitter, sen kan ni placera ut runda/fyrkantiga bord lite runtomkring, där varje bord har plats för 8/10 personer, då kan du sätta dem familjevis eller vänner med vänner, om ni inte ska ha en helt annan bordsplacering. Ett tips är att försöka få alla bord i närheten av varandra så att det inte blir några stackare som får sitta längst bort.

• Chicita

Det finns för och nackdelar med båda sorterna. 
    Det jag kan tycka är viktigt oavsett hur man gör är att blanda personer som är viktiga för mig - med personer jag inte känner så väl. Så att ingen känner att dom blev "utskuffad".

Nackdelen med småbord är att det kan vara svårt att få igång samtal över borden. Man pratar mest med de som sitter till höger och vänster om en eftersom den som sitter mitt emot hamnar en bit bort. Jag har suttit vid såna bord och blivit helt utanför eftersom dom som suttit på båda sidorna om mig bara pratar med den bordsgranne dom har på sin andra sida. Alltså den som suttit 2 platser från mig sett...
    Och att jag alltså sitter flera timmar och bara har maten som sällskap. Och då är jag ändå väldigt utåtriktad och social och verkligen försökt att få igång ett samtal med dom andra...
    Det kan också krävas en större lokal för att det ska bli bra eftersom småbord kräver mer plats runtomkring så att det går att röra sig i lokalen fast alla sitter ner.

Långbord blir ju också lite uppdelat eftersom man inte kan prata med dom i andra änden av bordet.
    Men man kan samtala både med de man har bredvid sig, mittemot och diagonalt emot. Så det finns ofta fler att välja på att samtala med.

Vi valde E-bord som lösning. Fast vi byggde inte ihop E-et ordentligt. Utan alla tre långbord stod ca 70 cm från honnörsbordet så att man kunde gå emellan där om man ville prata med oss. Eller om man behövde på toa eller nåt Flört 
    Vi placerade alla så att ingen hade sin respektive bredvid sig, oavsett om dom var förlovade, gifta eller nykära. Utan alla satt diagonalt emot varandra (som par). Vissa hamnade lite längre ifrån varandra, men även om vissa par hamnade med 3 personer emellan, så hade dom minst en annan dom kände väl inom "pratavstånd".

Att låta folk placera sig som dom vill kan vara bra. Men risken finns att man sätter sig med den man känner och sen kommer inte konversationerna igång med de man inte känner vid samma bord, och då riskerar alltid någon att bli utelämnad i alla fall bitvis.
    Samma risk löper man om man inte gör en riktigt genomtänkt bordsplacering utan stirrar sig blind på att det måste vara varannan kille/tjej. Eller nåt annat som man fokuserar extra på.

Vi gjorde en tavla med borden utställda och lösa namnlappar. Sen flyttade vi runt dom tills vi var nöjda. Nu hade vi lite extra krånglig placering med vårt medeltidstema med olika "klasser" som gästerna fått välja själva. (adel, borgare, bönder, vanligt klädda) så vi fick lov att ta hänsyn till det också. Men blandningen blev jättebra. Vänner blandades med fastrar och mostrar och kusiner med syskon osv. Vi såg varken till ålder eller kön, utan fokuserade på att dela (men inte separera) par och blanda gäster med liknande intressen. 

Svar på tråden Duka med långbord eller flera småbord??