• 070831

Festmenyer

Jag skulle gärna vilja ha lite inspiration från vad man kan tänka sig ha till festmeny när det gäller bröllop.

Vad hade ni till ert?
    Vad har ni tänkt och bjuda på till ert bröllop?

Kom med tips och förslag..

Jag vet inte riktigt hur det ska gå än..

• Svar på tråden Festmenyer
  • ClaraH

Vi hade sveciapaj med räk- och kräftröra, portvinsgelé, parmesanflarn, dill och citron med ett hjärtrosenbröd till förrätt. Till varmrätt var det varmrättsbuffé; dubbelmarinerad oxfilé med potatisgratäng, inkokt lax med sauce vert och kokt potatis, sallad och hembakat kuvertbröd. Til efterrätt; chokladpanna cotta med hallongelé , hallon och dekorering med vit choklad. En del rätter finns på bloggen.

• Charlotta 1

Det här är en trevlig meny om man inte vill ha kött.

Vit sparrissoppa med räkor (och löjrom om man vill)

Pocherad torskrygg med edamebönor, vitvinssås och smörslungad potatis

Vaniljpannacotta med citrus och champagnegelé

• 070831

Låter gott :) Pannacotta är supermumma ju

• Sörön10

Vi hade:

Västerbottentårta på kavring med limemarinerade rädisor

Smörstekta abborrfiléer med vitvinssås och färskpotatis

Bröllopstårta bestående av tre sorters chokladmousse, serverad med färska blåbär! 

• pulmonate

Vi ska ju ha italienskt bröllop då jag gifter mig i italien med en italienare = dvs mycket mat! Fast vi har inte bestämt oss den exakta måltiden. Vet bara att det ska se ut så här:
    Antipastobuffé med lite allt möjligt (De svenska gästerna blir nog mätta här)
    2 st pastarätter (tänkte oss typ Ravioli och sen Gnocchi, eller något annat)
    2 st kötträtter eller 1 kötträtt och Ostbuffé
    Citronsorbet
    Tårta

Champagne, vin, till maten och open bar efteråt. 

• Krissem

Lite löst planerat än så länge, men vår meny blir ungefär såhär:

Förrätt: "Balkantapas" - klassisk Balkanmat i minivarianter. Till det öl (och kanske snaps? kulturkrock! :) )

Varmrätt: Hjortstek, rödvinssås, krydd-cremefraische, syrlig sallad och potatis i nåt format, troligtvis gratäng. Rödvin till det såklart...

Efterrätt: Bär/frukt och sorbet. Mousserande sött vin till. (inte kaffe!)

Tanken är att efterrätten ska vara fräsch och svalkande, så man känner sig jättesugen på TÅRTAN sen! Tårta inte alls utprovad än. Kaffe med avec till tårtan.

Efter det en rejäl snacksbuffé med både sött och salt, troligen rätt balkaninspirerat då oxå, som står framme hela kvällen. Då behövs ingen vickning tycker vi.

Tar tacksamt emot förslag på passande alkoholfri dryck till varmrätten, dvs något som ersätter rödvinet? Tror inte alkofritt vin går hem, bör nog vara något helt annat. Nån som testat 100% blåbär-drycken? Verkar god, men rätt dyr...

Svar på tråden Festmenyer