• lindalolo

berätta för familjen?

Hej, jag är en tjej med utländsk bakgrund som har träffat min största kärlek!  Vi hittade varandra på nätet och började chatta varje dag, det gick över till telefon samtal tills vi en dag beslutade om att ses. Nu har vi kännt varandra en lång tid. Vi älskar varandra och kommer bra överäns. 

I min kultur får tjejer inte träffa killar eller gå ut med de. Jag och min (blivande) vet inte om man kan säga så än, men vi har bestämt att förlova oss och han ska komma och be om min hand (A)  

Så nu till min fråga, hur ska vi säga att vi har hittat varandra? Man kan ju inte säga att man hittat varandra på nätet, det låter ju för dumt...sen grejen med att man inte får träffa killar..  så hur ska vi berätta om det? 

• Svar på tråden berätta för familjen?
  • Jane

Hej, för det första grattis! Jag känner igen mig i det du berättar om, jag träffade nämligen också min man på nätet och samma som för dig är det lite komplicerat med familj, träffa killar, osv. Min kille bodde utomlands och jag i sverige men när jag pratade med mina föräldrar så lät de honom komma på besök och bo hos oss i 3 månader, han förlängde sedan vistelsen 3 månader till och vi gifte oss borgligt. Så mitt tips till dig är att försöka prata med din mamma först (vet att blatte-mammor går att prata med mer :)) Berätta hur ni träffades och vad ni känner, det är inte pinsamt alls. Att träffas på nätet är något nytt och händer ofta. Fråga din mamma vad hon tycker och vad hon skulle tycka om han kom över hem till er någon dag på fika eller middag, och säg "bara för att ni ska lära känna varandra". Hon borde gå med på det, gör hon inte det, prata då med dina syskon och få med dem på din sida så att de "puschar" din mamma att tänka åt rätt håll :) När alla är med på det kan du berätta för din pappa och han kommer nog att övertygas! Var inte rädd bara, det kommer säkert gå bättre än du tror ( det hände mig).

Lycka till i alla fall och berätta vad du tänker göra och hur det gick! kramar

• lindalolo

Hej och tack för ditt svar!  känns verkligen skönt att få svar från någon med liknande bakrgrund och problem. Hur började du samtalet när du skulle berätta för dina föräldrar?  Nu är det så att min kille bor här i sverige, som tur är. Kan även säga att mamma vet ett och annat om det här. Hon var med första gången som jag och han skulle träffas. Han mötte upp oss på en galleria, skakade hand med mamma och de hann även med ett litet samtal medans jag skulle betala en sak.  Sen lämnade hon oss ensamma för att vi bättre skulle lära känna varandra bättre. Så mamma vet nog om det. Har även två bröder som vet om det. Mamma och mina bröder står mig väldigt nära och det är lätt att prata med de och berätta allt för de. Rädslan är nog vad pappa säger (A)  Det jag tänker mest på är hur jag ska börja samtalet med han...

• pernillaochhenrik

Grattis till kärleken!! Vad jobbigt det måste vara att ha det sådär.. Hoppas det löser sig för er.. Vem vet det kanske går jättebra! Jag håller tummarna för er!

• Jane

Ja men om de flesta vet underlättar det ju mycket! eftersom din mamma förstår och vet vem han är, kanske du kan prata med henne först och säg bara rakt ut som det är " du vet den där killen i gallerian.....vi har känt varandra ett tag nu och vi planerar......" Något sånt, sen får du göra samma sak med din pappa.

Svar på tråden berätta för familjen?