• Anonym (Någon?)

Någon mer som haft blödning under graviditet?

Hej!

Är i vecka 6 och hade lite molande "mens"värk och lite huggande ryggvärk i onsdags eftermiddag, till och från sen under kvällen kändes detta. Innan läggdags så var jag på toaletten och hittade då sen lite blod på pappret när jag torkade mig. Inte mycket, men lite och det var rött och tunt om man säger så, inget tjockt o rött lr slem eller nått. Blev jätteorolig då jag även kände småhugg på höger sida äggstock/ljumske, som sedan gav med sig.

Det har inte blött något mer alls och förutom den gången och smärtan har lagt sig, förutom pyttelite vanligt växtvärk.
    Tror ni det var en normal blödning eller påbörjad missfall lr nått??

Ngn som haft blödning?

• Svar på tråden Någon mer som haft blödning under graviditet?
  • passionsblomman

Det är faktiskt ganska vanligt med småblödningar under graviditet-även om det är det absolut sista man vill se på pappret.
    Jag vet många som haft det och allt ändå gått hur bra som helst. Jag själv också. Jag hade dels blödningar i samband med sex, men även senare , när det började gå mot förlossning. Man får mycket känsligare slemhinnor och det händer en hel massa därinne i kroppen, som kan ge små blödningar.

MEN samtidigt så är ju blödningar också ibland ett tecken på att något är fel, och de gånger jag råkade ut för det, ville de alltid kolla upp mig extra så om jag var du, skulle jag absolut gå och få en extra koll hos barnmorskan, för att få veta hur allt igger till. Annars är det ju risk att du går och grunnar och oroar dig istället.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • JNT

Jag har en väninna som hade en lite större blödning i vecka 8 ungefär, sedan fortlöpte allt som det ska och idag har hon en fullt frisk 3-årig dotter. Så det behöver inte vara någon fara, men det bästa du kan göra (om inte annat så för att du inte ska oroa dig) är att ringa mödrahälsovården och prata med dem där. Nu är det visserligen helg, men om du ringer till akuten brukar de kunna koppla vidare dig till kvinnokliniken så får du höra vad de säger. Lycka till!

• Anonym (Någon?)

Tack för era svar!

Jag var på gynakuten dagen efter händelsen och väntetiden var ca 8 timmar, så sköterskan tyckte jag skulle gå hem o komma tillbaka om det utvecklades. Fått en tid för UL på tisdag. Jobbigt att vänta tills dess, men inget jag kan komma ifrån..

Hört att blödningar är vanligt, hade inte vart så orolig om blödning lr smärta kommit var för sig, men då de kom samtidigt o försvann samtidigt, har bara smått växtvärk idag men ingen som helst blödning mer än den gången.. Men att det kom samtidigt oroar mig. Men känns som att det inte borde vara missfall då det avtagit, eller kan missfall börja såhär med uppehåll? :/

• passionsblomman

Jag tror du måste försöka göra dig själv tjänsten att inte spekulera.
    Det kan vara "växtvärk" och alledles normalt. Det kan också vara något på tok. Det är helt omöjligt att veta förrän man fått undersöka dig. Men jag förstår att du tycker det är skitjobbigt.
    Så länge det inte blöder mer, så försök ta det positivt! Lätt att säga, jag vet, men det finns inget annat du kan göra.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (Någon?)

Du har helt rätt, varken ni eller jag kan veta. Får stå ut till tisdag och försöka tänka postivit och se det från den ljusa sidan att värk o blödning upphört!

Tack snälla för dina ord :)

• anne på grönkulla

Blöder du inte mer eller har ont så bör det inte vara ett problem. Ring sjukvårdsupplysningen om du känner fler symptom och vill prata med någon, gynakuten "i önodan" är inget roligt och sjukvårdsupplysningen kan ge vägledning om symptomen är sådana så att du "behöver" oroa dig.

• Silketuss

Jag fick blödningar när jag var i v 14, med ett av barnen. Precis när jag passerat de där veckorna när risken för mf är som störst. Dessa höll sedan i sig ända till förlossningen. Jag var sjukskriven, fick inte lyfta storebror, skulle helst vara så still som möjligt och periodvis skulle jag "helst undvika att nysa" enligt läkaren. Det var en orolig graviditet, men jag fick en underbar, frisk son! Även om han föddes drygt tre veckor före beräknat datum, så var han lagom stor ändå, 3100g. 

Jag håller tummarna för att allt går vägen för dig, ts. Kram 

• Anonym (Någon?)

Tack för svar!

Är i en väldigt jobbig sits just nu. Den dagen jag blödde fick jag lite molande värk (växtvärk? mensvärk?) och lite ont i ryggen, småhugg till o från, men inte så mycket. Vid läggdags upptäckte jag ytterst lite blod på pappret. Vi pratar 2 teskedar kanske. Och det var allt. Dagen efter var allt som bortblåst. Idag har jag alla symptom än om inte mer och mitt gravtest (gjorde nytt) visar starkare än innan. Men jag vet att det kan kvarstå symptom ett bra tag efter..

Antingen var det missfall trots allt (?) eller så var det alldeles för tidigt för att se på ultraljud. Var 5+6 igår tror jag vid undersökningen. Det sågs ingenting vid ett vaginalt ultraljud. Tycker man borde se NÅTT?? Men kanske inte.. ingen aning. Men det gjorde mig chockad och jag vågar inte tro på ngt annat än att det var missfall. En konstig sådan.
    Men blodprov har tagit för att se om hormornerna ökar eller minskar. Svar på torsdag. NERVÖS.

• Anonym (Någon?)
    Silketuss skrev 2011-11-07 09:13:14 följande:
    Jag fick blödningar när jag var i v 14, med ett av barnen. Precis när jag passerat de där veckorna när risken för mf är som störst. Dessa höll sedan i sig ända till förlossningen. Jag var sjukskriven, fick inte lyfta storebror, skulle helst vara så still som möjligt och periodvis skulle jag "helst undvika att nysa" enligt läkaren. Det var en orolig graviditet, men jag fick en underbar, frisk son! Även om han föddes drygt tre veckor före beräknat datum, så var han lagom stor ändå, 3100g. 

Jag håller tummarna för att allt går vägen för dig, ts. Kram 
    Underbart att höra att det slutade bra ändå! Kan bara tänka mig vad jobbigt allt måste vart för dig, men det blev bra till slut. {#emotions_dlg.flower}Glad
Svar på tråden Någon mer som haft blödning under graviditet?