• knyttan

roséguld? smakråd, inspiration, bilder!

Vi har fått ärva gamla släktringar som vi ska låta göra om till nya vigselringar åt oss. Saken är den att det är "vanligt" 18 karats gult guld, och jag har hela tiden tänkt att jag skulle vilja ha vitguld i ringen. Jag är ingen "guld-person", jag har inga andra guldsmycken, använder mest andra metaller som silver.  To m min förlovningsring är i silver (den kommer jag inte använda sen som gift men ialla fall), så jag funderar lite på hur man kan göra om dem...
    Vi hade ett första möte med guldsmeden i går och han sa att det inte går att göra om 18 k guld till vitguld, men att man kan göra om det till roséguld genom att ha mer koppar i smältningen. Det låter intressant tycker jag, då kan vi använda våra gamla ringar men ändå få en annan färg än det vanliga gula....
    Är det någon som har roséguldsringar som kan lägga upp en bild? Guldsmeden sa att det ser nästan rosa ut i solljus, stämmer det? Det vet jag inte om sambon skulle gilla, att få en rosa ring, hehe!

• Svar på tråden roséguld? smakråd, inspiration, bilder!
  • knyttan

Fint! Rosa guld och rosé guld borde vara samma va? Men jag tycker inte det ser så mycket annorlunda ut från vanligt guld? Liten nyans bara?

• knyttan
    PimPim83 skrev 2011-11-13 14:28:15 följande:
    På denna sidan kan du se nyansskillnader på olika typer av guld. Finns en bild till höger med 5 släta ringar i profil. Kanske kan vara till nån hjälp?

www.vigselringar.nu/roseguld.htm
    Ah, mycket informativt :)
Svar på tråden roséguld? smakråd, inspiration, bilder!