• goann

Ni som varit på bröllop, är det bäst med eller utan liveband?

Vi har bokat ett band till vårt bröllop men börjar inse att det kanske kommer vara hög musik, ingen plats att i lugn och ro sitta och prata för de som inte vill dansa etc....
    Eller?

Du som varit på flera bröllop, vilket är bäst och vad ska man tänka på?

Tips mottages gärna

• Svar på tråden Ni som varit på bröllop, är det bäst med eller utan liveband?
  • CarPer

Man måste helt enkelt bestämma sig för vilken sorts fest man vill ha. På BT kan man få för sig att det är ounvikligt att ha band eller dj - men så är det naturligtvis inte alls. På många bröllop blir middagen så lång att dansen inte kommer igång förän närmare 23 och då är gästerna ofta trötta och tänker på finalen, många sticker vid 24 om vigseln var vi typ 3 - man orkar helt inte hur många timmar som helst vid ett middagsbord. Sen finns dom bröllopen som man försöker få middagen lite kortare och satsar på att det ska vara fest och dans, men det måste brudparet ta ställning till före festen och planera.
    Halvtaskiga coverband brukar vara det samma som hög volym och ger ingen annan möjlighet till kommunikation, många passar helt enkelt inte på bröllop tycker jag. En del duos osv. är bra för dom spelar underhållningsmusik också - tänk på att det är mycket tid som går till mingel, middag och andra pauser, dansen är bara grand final. Den sortens band som inte har trummor osv. kan lättare skruva ner volymen.

• Sarkastisk ljubicica

Hur stor är lokalen? Vi hade liveband, men tänkte inte på att lokalen inte var tillräckligt stor för det, så musiken blev VÄLDIGT höggljudd. Man kunde inte riktigt prata med varandra och man fick ont i öronen av musiken. Men om han sänkte blev det nästan för tyst och folk kunde inte dansa. Det tog et tag för oss att få till en någorlunda lagom ljuddnivå. Så vi ångrar oss verkligen att vi inte tog en DJ eller en större lokal.

• annapanna88

Jag har bara varit på ett bröllop och där hade dom ett liveband. Jag tyckte det funkade bra, de spelade både lite musik under middagen på låg volym och sedan var det dans efteråt. Men den lokalen var å andra sidan så stor att det inte blev för högljutt och man kunde gå undan om man ville sitta och prata istället.

Själva vill vi nog gärna ha ett liveband och jag tror det kommer funka bra i lokalen vi har valt, man kommer att kunna gå ner på våningen under om man inte vill dansa och där kommer det vara lite soffor/stolar samt pysselhörna till barnen :)

• gbg2012

Vi ska ha liveband och vi har en villa med flera rum(festlokalen), så folk kan gå undan och det finns trädgård som de kan gå ut i. Sedan ska vi ha en duo med synthar så det blir nog inte så högt. Vi har tänkt ha middag till ca 21:00 och dans och fest till klockan 02:00.  Många släktingar går nog vid 24, men vännerna kommer stanna kvar för de tycker om att festa. 

• jkbr

Jag skulle absolut inte ta ett liveband om jag inte hade mycket pengar och ett stor lokal . ( typ Viktoria och Daniel haha)
    För bra band kostar.
    Alla bröllop jag varit på med liveband har varit bäst i pauserna då det varit  inspelad musik.
    Vi hade dj och jag rekomenderar verkligen det. Det blir mycket bättre än att spela egen musik. 

• Chicita

Vi var på ett bröllop för nåt år sen som var på en folkpark. Så även om det var under tak så var det bara 3 väggar i lokalen. Så det var helt perfekt.
    Fanns ett bra dansgolv också Glad

Vi hade både ock. Livemusik under middagen (fiol och säckpipa bland annat. Ett medeltidsband som spelar flera olika instrument och alternerade beroende på vilken låt dom körde. Och sen körde vi Spotify senare när det började bli dags att varva ner medeltidstemat efter eldshowen...

• Mahy

Vi kommer att ha både dj och band, Men nu vi vänner som spelar i band och min bror är dj, annars hde vi inte haft råd,

• Trivia

Jag föredrar nog en DJ framför band. Men det beror ju lite på vilken typ av dans man tänkt sig. Vill man bara ha klassisk pardans så är nog ett liveband att föredra. Vill man däremot ha lite mer blandat så kan det ju vara bra med en DJ. Det är ju svårt att hitta ett bra band som kan spela allt från HipHop till dansband.

• Sörön10

Liveband är solklart bäst tycker jag! 

Har varit på bröllop och dansat till storband (jazz, styrdans) och soul/funkband (solodans) och allt funkar lika bra! Tycker livemusiker bidrar till stämningshöjning! DJ-bröllopen har inte riktigt kommit upp i samma nivå! 

Tycker då jag! Skadad kanske! =)

• Ankis88

Vi hade ett liveband som spelade jazz och blev väldigt nöjda. De var (är) otroligt duktiga.
    Musiktypen är inte så intensiv och vi hade middagen och festen utomhus, så att musiken blev inte för hög. 

Svar på tråden Ni som varit på bröllop, är det bäst med eller utan liveband?