• daniiel

Whiskeytips?

Vi hade tänkt ge några personer som hjälpte oss lite extra vid vårt bröllop en julklapp som tack. Vi ger inte vanligtvis varandra julklappar, men tänkte visa lite extra uppskattning i år :)

En av dessa personer vet vi gärna dricker whiskey, så vi tänkte att det kanske kunde vara en lämplig julklapp. Sedan kom jag på att jag inte vet något alls om whiskey.

Någon som har tips på vad man skulle kunna köpa till denna personen?

• Svar på tråden Whiskeytips?
  • JNT

Då är ju frågan om hur mycket det får kosta och om personen gillar rökig whisky eller inte?

• daniiel

Ja, vad personen i fråga gillar och inte gillar vet jag inte, men jag tror inte han är bangen på att pröva nya sorter :) Hm. Kostnad.. jag vet inte? Jag vet inte vad whiskey brukar kosta? Men upp till ca 1500kr kanske.

• JNT

Whisky brukar ligga på ungefär 300:- och uppåt, ju närmare man kommer tusenlappen desto bättre blir det i regel. Om jag vore ni skulle jag antingen välja en skotsk single malt som är lagrad i ganska många år (minst 18) eller en japansk whisky.

Skotsk whisky är enligt min erfarenhet mer omtyckt än t ex irländsk. Där kunde ni satsa på en äldre Laphroaig (uttalas Lafrogg) eller Macallan. Strathisla (uttalas Stratajla) kan också vara ett alternativ, den brukar vara lite billigare även när den är lagrad uppåt 25 år och har en ovanlig smak. Tror att alla dessa 3 finns i butik på de flesta systembolag.

Japansk whisky brukar vara väldigt uppskattad, dels för att de är riktigt bra och dels för att de än så länge inte är så kända för gemene man. De är lite dyrare och kanske inget man i första hand går och köper till sig själv, därför kan det ju vara kul att ge bort. Systemet brukar dock inte ha så många varianter hemma men det finns i deras beställningssortiment. Nikka, Yamasaki och Ichiro's Malt är några exempel på japanska.

Hoppas det kan hjälpa er lite! :)

• Rosi

Jag kan rekomendera en som heter Bushmills det är en 10 åring. Singel malt.
    Annars är de välidigt duktiga på systemet.

• Fjärilen

Om du är villiga att lägga mycket pengar på en whisky så hade jag satsat på en äldre single malt.

Typ Glenfarclas 25 year 995 kr
    Eller vill ni ha en billigare som de allra flesta gillar
    Highland park 18 year 589kr.

Hoppas att du hittar något

• FelizLane

Jag gillar ju inte rökig whisky så jag rekomenderar Glenfiddich 21 årig Valley of the deer, runt 800 kr, minns ej exakt. Snyggförpackning också ;D

• daniiel

Tack så jättemycket alla, var faktiskt några där som jag kände igen :)

• missIce

Min sambo föredrar whisky som inte är så rökig, favoriter är Nadurra, Bowmore enigma, Clynelish distillers edition...

Min kollega gillar rökig whisky och hans nya favorit är Ardbeg Alligator

• passionsblomman

Min favoritwhisky so far, är Tullamore Dew, allra helst den 12 år lagrade. Den kostar 349 kr på bolaget och kommer i en fin kartong. Det är en av de mest älskade Irländska sorterna och den har vunnit mängder av tävlingsmedaljer.

Men, som sagt, det är ju frågan om vad man gillar. Tullamore är mild och inte alls rökig, utan att fördenskull vara mesig utan den smakar mycket.

http://www.drinko.se/tullamore-dew-irish-whiskey-138.html

En annan tanke som jag fick, var att du ju också skulle kunna ge honom en upplevelse i form av en riktigt bra whiskyprovning-kanske tillsammans med er, som ett gemensamt minne där ni också alla lär er något nytt och får en rolig kväll exklusivt för er.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniiel

Ni är så snälla som kommer med tips :) Har bollat lite med min pappa också, som är väldigt intresserad av och tycker mycket om whiskey. Känner att vi har fått mkt mer kött på benen nu :)

Angående whiskeyprovning, så var det också en tanke, men har ingen aning om vart man skulle hitta det här. Har frågat runt och ingen vet av någonstans i närheten. Då skulle dock han som vi ska ge det till få gå själv. Min make gillar inte alls whiskey och dricker knappt alkohol och jag dricker inte alls, klarar inte ens av vinglögg eller cider 2,25 :P haha Huuua...

• Chicita

Det är lite kul med svensk Whisky annars.
    Mackmyran är riktigt trevlig, men se till att få förstaårsutgåvan för den är bäst än så länge 

Jag tycker annars personligen att Caol Ila 16-åriga är den bästa whiskyn som finns.
    Rökig, men inte så tjärig. Med en känsla av tång och salt från havet.
    Man blåser inte rökringar när man dricker Caol Ila'n som man kan göra om man tar en Lagawulin eller Laphroaig Flört Men den är ändå inte mjäkig.

• daniiel

Mackmyran är svärför väldigt förtjust i och han säger samma sak om den :)

Haha okej.. så om man är lite osäker på om personen i fråga gillar en väldigt rökig, så kanske man ska undvika de sorterna då. Gå på någon som är lite mildare i just den saken.

• Chicita

Whisky kan delas in inte bara i Speyside, Lowlands, Highlands osv... (alltså regioner).
    Utan också i hur rökig, hur tjärig och hur den är lagrad.

http://www.whiskyguiden.se/meny_val/Irland/Irlandsk.html

Det där är en bra länk om du vill läsa mer om olika whiskysorter Glad 
    Alla mina favoriter kommer från Islay för jag gillar den lite salta tångsmaken som är i den whiskyn. Och den största favoriten är alltså Caol Ila 

Men just pga att Mackmyra är svensk så kan det vara en trevlig gåva till en whiskyälskare, varför inte göra en korg med en flaska Mackmyra, hästkorv och lite grövre kex av någon sort som känns lite lyxig Glad 

• daniiel

I västerbotten är det som gäller, eventuellt Norrbotten. Men det räcker nog gott med en flaska :) En whiskeyprovning skulle nog mer vara något jag skulle kunna tänka mig att ge min pappa i present :)

• passionsblomman
    JNT skrev 2011-11-16 11:44:40 följande:
    Var i landet vill du ge en provning i så fall? Jag jobbar på restaurang i Småland med stort whiskyhjärta. Vi har belönats för både vår kunnighet och för upplägget på våra provningar. Är även med och anordnar deltävlingar i whisky-VM.
    Åh! Kan du inte inboxa mig vart du jobbar?! Jag bor i Småland och är ganska nyinflyttad, så jag har verkligen inte koll på vart man kan äta gott-och whiskydelen låter för min familjs del väldigt spännande!
    Men, Småland är ett rätt stort landskap så man har ju lite yta att utforska så att säga...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • JNT

OK, det blir ju lite långt att åka förstås! :)

• MrsT2011

Tipsar om Skånes eget whiskydestilleri, Spirit of Hven! Jättegod.

Jag som gillar lite mildare whisky har en klar favorit bland skottarna och det är Auchentoshan. Rekommenderar varmt ett besök på destilleriet om någon har vägarna förbi glasgow någon gång!

Svar på tråden Whiskeytips?