Whisky brukar ligga på ungefär 300:- och uppåt, ju närmare man kommer tusenlappen desto bättre blir det i regel. Om jag vore ni skulle jag antingen välja en skotsk single malt som är lagrad i ganska många år (minst 18) eller en japansk whisky.
Skotsk whisky är enligt min erfarenhet mer omtyckt än t ex irländsk. Där kunde ni satsa på en äldre Laphroaig (uttalas Lafrogg) eller Macallan. Strathisla (uttalas Stratajla) kan också vara ett alternativ, den brukar vara lite billigare även när den är lagrad uppåt 25 år och har en ovanlig smak. Tror att alla dessa 3 finns i butik på de flesta systembolag.
Japansk whisky brukar vara väldigt uppskattad, dels för att de är riktigt bra och dels för att de än så länge inte är så kända för gemene man. De är lite dyrare och kanske inget man i första hand går och köper till sig själv, därför kan det ju vara kul att ge bort. Systemet brukar dock inte ha så många varianter hemma men det finns i deras beställningssortiment. Nikka, Yamasaki och Ichiro's Malt är några exempel på japanska.
Hoppas det kan hjälpa er lite! :)