• Misswert

Med eller utan syskon?

Vet att det är svårt för er att se hela bilden utan att jag skriver ett inlägg som blir flera spaltmeter långt.

Men under lång tid har jag haft upp och ner relationer med mina tre systrar, dock har det under de senaste åren varit mer ner än upp. Eller igentligen har det varit i botten och de senaste månaderna har det sjunkit ännu mer. Min bror har mer varit en passiv åskådare.

För att ge lite bakgrunds information, jag är näst yngst av fem syskon. För snart 11 år sedan bröt jag kontakten med min far och för ca tre år sedan med min mor. Detta är något som mina systrar inte har kunnat acceptera, att de inte förstår är en sak (det kräver jag inte att de skall heller), men de kunde i alla fall acceptera mitt val.

Tidigare i somras blev jag hastigt sjuk och hamnade på intensiven två gånger med en månad imellan, och flera månader på sjukhus som föjld. Under denna tiden tröttnade jag helt på mina syskon, då de trots att jag varit svårt sjuk, kräver att det är jag som skall hålla kontakten med dem. Plus att jag vet att allt jag säger till den ena vet snart hela gänget, inklucive mor, då alla skvallrar till henne.

Nu är saken det att jag och min sambo planerar bröllop till sommaren, och som jag känner det just nu vill jag defenitivt inte ha dem med. Mina biologiska föräldrar är inte tilltänkta och kommer inte att få någon inbjudan, doch har jag under de senaste 10 åren fått relationer till två människor som jag kallar mina föräldrar och det är dem som kommer vara där. Helst skulle jag vilja åka bort med våra närmaste och gifta oss i hemlighet, men i och med att min sambo har en sammansvetsad släkt som är helt underbar, vill varken jag eller han utesluta dem.

Så som det ser ut nu blir det ett mindre familjebröllop, fast att vi utesluter mina syskon. Istället kommer mina fastrar med familjer och mina extra föräldrar att utgöra min sida av sälkten.

Jag har en systerdotter som jag alltid har haft väldigt bra kontakt med, och henne skulle jag mer än gärna vilja ha med. Min extra pappa har erbjudit sig att se till att hon kommer med, utan att hon vet på vad. Jag skulle gärna vilja involvera henne i planeringen, men av hänsyn till henne vill jag inte att hon skall behöva bära hemligheten. Då jag inte tänker bjuda hennes mamma.

Liksom många andra är jag aktiv på facebook, där jag har sporadisk kontakt med mina syskon. Men efter en händelse för ca ett år sedan uteslöt jag dem från mina fotoalbum och för ca tre veckor sedan bytte jag grupp på dem, så att de inte kan se mina inlägg eller svara på dem (detta efter många dumma, knasiga och rent ut sagt elaka komentarer).Om jag bara ser på hur de har betett sig under dessa långa månader som jag har varit sjuk, så kan de fara och flyga allihopa!

Kan jag med rent samvete utesluta mina energislukande syskon från mitt bröllop? Och kan jag tillåta min extrapappa att ta all skit han kommer att få? Inte bara för att han tar med min systerdotter, men också för att han har hållt tyst om bröllopet?

Jag vet att det är så lätt att svara att man skall ha med dem man vill ha och så vidare, men samtidigt så kanske jag sabbar kontakten helt med mina syskon på ett sätt som aldrig går att reparera.

Kärleken övervinner allt!
  • Svar på tråden Med eller utan syskon?
  • durrasflikka

Av det du skriver tycker jag att du ska strunta i dina syskon. Kan de inte acceptera att du bryter kontakt med er mamma eller visa hänsyn när du är sjuk så vill de nog egentligen inte ha med dig att göra så JAG hade inte bjudit dem.

• Drullen

Tycker inte du ska bjuda nån du inte vill, om din extra pappa erbjuder sig att hjälpa till, så är han nog medveten om vad han kommer få höra.

Däremot kan det va lite svårt med systerdottern, den biten skulle nog ja ha lite svårt med, beroende på hur gammal hon är självklart. Risken är att hon kommer få höra det länge efteråt, om de andra är som du skriver och hon hade ju inte valet att veta va hon ska iväg på.

• georgialee

Jag håller med ovanstående - bjud vem du vill! Det är bättre att inte bjuda dom än att ångra sig när de är där. Vem vet - de kanske ställer till en scen och förstör din dag? Men självklart kommer det säkert bli konsekvenser om du inte bjuder dom och du kommer säkert att få höra det om och om igen. Men om du inte ens vill ha dom i ditt "facebookliv" skulle jag inte bjuda dom på den viktigaste dagen i ens liv. 

• L U

Det låter trassligt, men mot den bakgrund du beskriver tycker jag verkligen att du ska göra som du känner: inte bjuda syskonen och tacka ja till extrapappans fina erbjudande att hjälpa till med systerdottern. Normalt brukar jag tycka att familjen faktiskt "hör till" på ett bröllop, även om man inte är jättenära dem, med undantag från om man gifter sig "i smyg" (till skillnad från många andra tycker jag alltså att man inte bara bjuder de man "känner för"). Men den här situationen är annorlunda. Och du har ju dina extraföräldrar och fastrar där. Det skulle nog bara bli konstigt om du bjöd in syskonen. Så kör på den linje du har tänkt dig är mitt råd. Önskar dig lycka till med allt, hoppas det går så smidigt som möjligt!

• Misswert

Tack för era svar!

Min systerdotter är 17 år, och har även hon dålig kontakt inte bara med sin mamma utan även mina andra syskon. Det är sant att min extrapappa säkert vet vad som väntar honom, men det känns ändå tungt på något sätt att veta vad som han kommer att få gå igenom. Jag har själv haft en hel del displyter med min "familj", så jag vet vad som väntar honom, och mig själv för den delen.

Från början hade jag tänkt bjuda min bror, men med tanke på att han och min ena syster bor lägenheterna ovanpå varandra så kan det lätt bli så att hon snokar upp det. Så den tanken har jag lagt åtsidan. Men som det ser ut just nu ligger det 46 på min sambos lista och 19 på min.

Jag har varit hemma (efter min senaste sjukhusvistelse) i fyra veckor och min äldsta syster har ringt en gång (då för att tala om att det stod i tidningen om min far), min mellansyster en gång (då för att tala om att hon stälde in sitt bröllop) och min yngsta har jag inte pratat med över huvudtaget, men det brukar vi inte heller göra.

Skulle nog kunna säga att det är mina systrar i ett nötskal!

Ännu en gång tack för era svar, jag är mer övetygad att jag låter dem vara.

• Dejli

Din extrapappa är en vuxen människa som själv får ta ansvar för sina handlingar, och han vet ju vilka personer de andra är. Du har gett honom ett val och han får fatta det beslutet själv är min åsikt.

Din systerdotter kanske är svårare, men hon är ändå såpass gammal att hon borde kunna förstå vad det innebär. Jag tycker dock inte att hon ska tas med ovetandes av din extrapappa, även om jag förstår att du inte vill att hon ska behöva bära hemligheten. Kanske kan du berätta dagen innan eller på morgonen, så hon åtminstone kan få fatta ett eget beslut i frågan?

Svar på tråden Med eller utan syskon?