Inlägg från: lufthamn |Visa alla inlägg
  • lufthamn

Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia

Kul att det är fler som ska gifta sig på Mallis! Vi ska gifta oss i Palma 27 september. Först anlitade vi en bröllopskoordinator där men kom på att hon försökte lura oss och bröt samarbetet. Istället ska vi ha ceremonin på Hotel Nixe Palace och även bröllopsmiddagen där. De fixar ALLT och det är så skönt! Nu ska jag läsa på din blogg. Kul!

• lufthamn

Haha, jo - de viktiga grejerna i handbagaget, annars kan man få ångra sig bittert

Vi har 30 st som tackat ja hittills men jag hoppas att det blir en 5-10 stycken till i alla fall. Budgeten är beräknad på 45 gäster men riktigt så många blir det nog inte.

Var i alcudia ska ni vara? Visst var det typ bara familjen, inte några gäster? Jag förstår lite vad din man menar. Det känns väldigt intimt att gifta sig, inget man vill ha obehörig pulik till. Vårt ligger avskiljt, både för ceremonin och middagen så det kommer inte vara några utomstående där. Vi kommer bara bo på hotellet en natt (ingick i paketet, samt två SPA-behandlingar var - längtar redan!). Det blev lite väl dyrt att bo där hela veckan så vi bor på Saratoga resten av tiden.

Angående smycken så är ju Mallorca känt (nåja) för sina pärlor. Det finns en massa små butiker som säljer pärlor i alla möjliga prisklasser och jag tänker nog köpa mina smycken på plats där samt även antyda för mannen att ett snyggt pärlhalsband vore en lämplig morgongåva

• lufthamn

Sanna, när gifter ni er? Vi flyger också från Växjö, 24/9. Hade väl varit lustigt om vi hamnade på samma flight

• lufthamn

Sanna: Vi kommer bo på Saratoga. Flyger med Ryanair så vi bokade allt själva.

Angående sminket: Om ni funderar på att köpa nytt smink "bara" för detta är det nog väl så roligt/prisvärt att bli proffssminkad på plats? Jag betalar 35 euro (cash) för makeup. Det får man ju knappt en hyfsad foundation för :-P håruppsättning kostar 80 euro, samma tjej. Hennes e-mail är miasalon@hotmail.com, en dansk tjej så det går bra att skriva på svenska. Hon kommer till hotellet plus att jag får komma dit dagen innan och testa lite, så det känns bra när vi väl kör.

Vi fick mejl från hotellet där vi kommer ha vigsel och fest i förra vecka, att Spanien höjer momsen ("VAT") på mat/dryck med två procent, och på tjänster med 13 procent. Det påverkade inte jättemycket men fördelen man hade av att euron blivit så billig försvann ju där. Man verkar dock fortfarande komma runt momsen rätt bra om man erbjuder att betala cash...

• lufthamn

Hoppas det löser sig med ringarna. Guldfynd verkar lite "sådär". Vi har varit inne där några gånger men varje gång blir jag bara förbannad för antingen vet personalen ingenting eller bara är oengagerade och otrevliga. Vi var inne på lördagen och undrade vad de skulle ha för den Schalins-ring jag vill ha. Det kunde helgpersonalen inte kolla (hallå? liksom). Så chefen skulle ringa på måndagen. På tisdagen ringde jag dem och fick prata med chefen, en tämligen sur kvinna. Hon sa att det fanns två varianter av min ring (olika bra stenar), att den ena hade 20% rabatt och skulle kosta typ 16 000 och den andra var ingen rabatt på och skulle kosta 27 000. Jag bor så nära så jag sprang dit men det visade sig att den billigare ringen var en helt annan sort, funkar inte med min förlovningsring. Samma som kostar 27 000 på Guldfynd kostar 21 000 på Axel Olsson och 19 000 på Hedbergsguld.se... Lite prisskillnad!

Det låter ju sinnessjukt att betala 1900 spänn för gravyr! Mitt tips är att ta den till en annan butik och hör vad de ska ha för att göra jobbet.

Lycka till!

• lufthamn

Skitfint med håret, Sanna! Jag gillar verkligen första bilden!

• lufthamn

Vilken fantastisk bild!

Med risk för att bli lite gnällkärring, men tjejer: Lägger era män sig i mycket kring bröllopsplaneringen eller låter de er sköta det efter eget huvud? Vi har ÄNTLIGEN kommit vidare nu, efter att ha stått och stampat ett tag. Min blivande man fick för sig att han inte alls varit införstådd i vad planen varit (fast jag vet att jag informerat honom och han okejat) och plötsligt ville han riva upp hälften av allt jag tyckte att vi bestämt. Jag trodde att det här med att planera ett bröllop skulle vara romantiskt och så, men det är ingen dans på rosor, med alla beslut som ska fattas och det mesta är rena smaksaker. Fattar varför så många par delar på sig under husrenoveringar...

Till hans "försvar" måste jag ändå erkänna att det blir mycket bättre nu när vi tänkt om, men shit vad frusterad jag var ett tag där...!

• lufthamn

Förresten, angående plattången. Jag kan verkligen rekommendera GHD. De kostar en del men det är typ livstids garanti på dem och resultatet är verkligen värt pengarna. Om någon är sugen kan jag tipsa om att köpa dem på Asos.com - kontakten passar i svenska uttag (!) och de skeppar gratis till Sverige samtidigt som de är c:a 500 kr billigre än här. De stackars svenska återförsäljarna RASAR.

http://www.asos.com/Beauty/A-To-Z-Of-Brands/Ghd/Cat/pgecategory.aspx?cid=1904

• lufthamn

Sanna: Vilken osis med det där extra kilot men 18 dagar är lång tid och mycket kan hända så stressa inte upp dig för mycket Om du hinner kanske du kan ta några promenader innan frukost och äta mindre kolhydrater? Jag körde med ganska strikt LCHF några veckor innan jag gick över mer på GI och märkte skillnad direkt. Ett alternativ kanske är några slimming underkläder, även om det är roligare att ha något snyggt under bröllopsklänningen Ska du ha traditionell brudklänning? (Har inte hängt med i diskussionen från början)

• lufthamn

Hej tjejer!

Shit, man blir ju lite stressad av allt prat om hår och sånt. Ni blir säkert jättefina! Jag är på semester och har inte varit inloggad på nästan 10 dagar så jag har nog missat en del. Det är väl dags för Sanna snart, va?

Jag kommer LÄTT dricka lite cava medan vi gör oss i ordning. Inte så jag blir besuskad så klart, med lite grann för att komma i rätt stämning och slappna av lite. Tror även att det är jätteviktigt att äta lite. Vår vigsel börjar kl 16, och jag tänker göra mig i ordning på samma hotell där vi kommer vigas och ha festen, så hår- och sminktjejen får komma dit vid 12. Det borde räcka. Vill ha min tärna, en annan nära vän och eventuellt värdinnorna (om de hinner) med när jag gör mig i ordning, de får gärna fixa sig där med. Så kan man äta lunch och smutta på lite bubbel under tiden Jag vill även ha bilder från piffet innan, så fotografen kommer en stund innan själva vigseln och är med när vi fixar oss.

JA! Snälla ni som åker innan oss, tipsa om bra restauranger så man vet lite vad man ska sikta in sig på!

Angående håret, om ni vill ha det så det blir lite matt och mycket textur, lättare att jobba med, så kan jag tipsa om torrschampoo. Jag använder det ofta när håret känns platt och hängigt. Två som är riktigt bra är apolivas styling poweder (drygt 50 spänn på apoteket) och Basiste XXL Volume (finns på Åhlens för c:a 80 spänn). Man lyfter upp håret, sprayar vid rötterna, väntar 30 sekunder och rufsar sedan. Annars är Schwartzkorpf Dust it en klassiker och det funkar för många men lustigt nog inte för mig. Tror det är samma princip som torrschampo men avsett just för volym och textur.

http://www.forhair.se/schwarzkopf/724-schwarzkopf-osis-dust-it-mattifying-powder-2x50ml.html

Svar på tråden Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia