• Marylojs

Ska titta på diamanter imorgon, vad tänka på?

Imorgon ska jag till Kaplans och titta på diamanter från Diamantia, vad tycker ni att jag som lekman ska komma ihåg att tänka på? 

Jag ska också träffa en av deras guldsmeder och diskutera hur stenarna ska fattas i min ring, goda råd kring det? Det är en slät ring i 23 k guld. 

• Svar på tråden Ska titta på diamanter imorgon, vad tänka på?
  • Titanringar

Du bör sätta stenarna i en fattning av 18 karat på din 23 karats ring. Det är oftast för mjukt att sätta stenarna direkt ner i en 23 karats ring, vilket betyder att infattningen slits ner mycket fortare.

Det bästa rådet ang. stenval är nog att du skall tycka att stenarna är vackra :)
    Hellre bättre kvalité på slipningen än överdrivet bra kvalité på inneslutningar och färg. Oftast räcker det med kvalitén W-Si om det är mindre stenar. Funderar man på riktigt stora stenar som t.ex. 0,5 -1,0 carat så kan det vara idé att gå upp något snäpp.
    Men fortfarande är slipningen viktigast för att få bra briljans hos en diamant.

• Marylojs

Tack!  

Ja 18 karat i fattningen har jag fått fler tips om. 

Tanken är att jag ska göra en trestensring, så riktigt stora stenar kommer det inte bli. RIngen jag inspirerats av har en på 0,25 c och två på 0,15 c. Överväger att gå upp lite i storlek, men vi får se, det måste ju passa själva ringen också. Blir det knäppt om stenarna är "bredare" än ringen? 

Svar på tråden Ska titta på diamanter imorgon, vad tänka på?