• hanna1102

Regler för inbjudningkortet

Jag och min fästman kommer från två olika kulturer och därför skulle jag vilja veta vad man brukar göra i Sverige, så jag lättare kan se vad som är kulturskillnader.

T.ex. har jag gjort ett förslag på inbjudningskort som både jag och min fästman gillar. Dock har den både "OSA-datum" och önskemål om gåvor på själv inbjudningskortet. Önskemålet om gåva är bara en kort rad. Enligt hans tradition bör man inte ha med detta utan lägga det på enskilda kort i kuvertet. (Vilka tryck-kostnader!!)

Hur är det i Sverige? Kan man skriva med det på kortet, eller är det inte korrekt?

Sen undrar jag om bruden eller brudgummens namns bör stå först? Jag har skrivit hans namn först, för att det passar bäst design-mässigt, men någon sa att brudens namn bör stå först?

Och sista frågan - visst ska adresserna på framsidan vara handskrivna?

Tack för hjälpen! 

• Svar på tråden Regler för inbjudningkortet
  • helsingebrud

Ser ju betydligt mer personligt och trevligt ut med handskrivna kuvert

Brudens namn brukar stå överts , men inget tvång så vitt jag vet
    Är helt okey att ha med present information i inbjudningskortet

vi gjorde vårt med två sidor, den ena som inbjudning med osa information
    och den andra sidan med annan information och present info

lycka till

• förlovadflicka

Fram tills man är gifta ska man skriva kvinnans namn först, sedan byter man :) vi ville inte ha med något om presenter på kortet och gjorde en enkel bröllopshemsida där vi skrev en önskelista bland annat. Tycker också att kuverten ska vara handskrivna, men med skrivstil så det ser fint ut :)

• pulmonate

Vi har gjort en hemsida där vi har skrivit all extra info. Det blev för mycket att ha med på kortet annars. Vi gifter oss utomlands så vi behöver ju berätta var folk ska flyga till, bo, mm. Vi har redan en karta, inbjudningen och OSA kort på en A4 vikt på 3. Den ena 1/3 kan man riva av och skicka tillbaka. Det som blir utsidan av pappret blir även kuvertet, så vi sparar på papper och pengar där. Namnen skrivs på utsidan. 

Jag hade nog inte skrivit något om presenter på kortet heller. Det hade jag antigen skrivit på en ev. hemsida. Fast har ni inte det, och det bara är en rad, känns det ju dumt att skriva det på en separat lapp. Kanske på baksidan, om det går?

Regler med om tjejens namn eller killens ska stå först visste inte jag heller. .. Nu får jag ändra det Jag bara vet att i de anglosaksonska länderna finns det måånga regler angående hur man ska skriva. T.e.x. är det viktigt vem som betalar bröllopet. Är det till exempel era båda föräldrar samt er själva så borde man egentligen skriva typ: "Mr & Mrs Gerard and Annette Murray together with Mr& Mrs George and Christine McNeil proudly announce the wedding of their daughter and son, Claire Murray and Mark McNeil. ..."
    Kolla upp det. Är det bara ni som står för det så borde det nog vara enklare!

Svar på tråden Regler för inbjudningkortet