Projekt "bli av med rosacean innan bröllopet"!
Är det fler än jag som lider av denna vedervärdiga sjukdom som tar udden av de flesta nöjen i livet? Till följd av min sköldkörtelsjukdom protesterade min hud och gör nu sitt bästa för att jag ska hålla mig inne med skämshatten på. Det har förstört en hel del av den person jag var, då jag känner att självförtroendet ibland sjunker till botten. Jag är inte längre utåtriktad, glad och sprallig och är inte alls lika glad för att hitta på saker utanför hemmets fyra väggar.
MEN - bröllopet ska inte sjukdomen få lov att förstöra för mig! Jag har därför bestämt mig för att ägna tiden fram till nästa sommar åt att bli bra. Tänker mig att vi är fler och att vi kunde dela med oss av råd, tips och kanske stötta varandra i röda perioder?
Läste att ricinolja skall göra underverk för dålig hud, både vid behandling av sår, acne, bölder och ärrbildningar. Hur man gör en ansiktsmask på detta mirakelmedel finns mängder av information och bloggar om. Ricinoljan skall även kunna användas i håret för att öka växtkraften betydligt, och även bättra på hårkvaliteten!
Ett annat tips jag läste och skall prova är Salsyvase 2 % som egentligen är en fotsalva, men tydligen ska kunna göra underverk om man blossat upp i ansiktet. Värt ett försök! Finns på apoteket.
Det finns även en ny medicin, Oracea, som hjälper 3 av 4 rosaceadrabbade, har någon testat denna? Det är mindre antibiotika i denna medicin än i traditionellt använda mediciner mot rosacea, och därför säljs den inte som ett antibiotikum. Det ska heller inte finnas risk för att bli immun mot antibiotika med detta läkemedel! Jag skall be att få detta utskrivet vid nästa vårdkontakt.
Vad använder ni för sminkprodukter? Min rosacea gör att huden fuktar och det blir "kristaller" utanpå av sårvätska... jag blir därför lätt "kakig" av smink, och har heller inte hittat något som täcker tillräckligt bra och ser naturligt ut.