Jag vill ställa in mitt bröllop! :(
Tillhör du/han/ni någon annan kultur eller kyrka? Tänker på det att du skriver att ni inte för flytta ihop annars, och jag antar att det är hans föräldrar som bestämt det utifrån vad du skriver. Hur gamla är ni? Inte för att det har någon betydelse, men dessa två saker kan ju spela ganska stor roll för hur mkt man vågar "sätta sig upp" emot föräldrarna. Hur bor du nu? I egen lägenhet?
Jag tycker du ska prata med din fästman ordentligt. Det är hans familj och därmed (enligt mig) hans ansvar att snacka med sin familj. Det ska inte vara ett tvång från någons sida, utan ett giftermål i Sverige ska alltid vara en överenskommelse mellan två myndiga människor som själva valt att leva tillsammans, en överenskommelse som ingen annan har med att göra.
Om du känner att det verkligen inte går på något annat vis (jag har förståelse för att det kan vara väldigt svårt, särskilt om man har andra kulturer inblandade som krockar), se det som "ett nödvändigt ont" och tänk inte på det som ditt riktiga bröllop, utan bara något juridiskt för att ni ska kunna leva ihop. Sedan så har du och din man en ceremoni/välsignelse precis som ni vill ha den, kanske med din familj om det är vad du vill.