• Savannah

Hurdan förlovningsring? Zinkon?

Hej! Jag och min sambo planerar att förlova oss. Jag har nu börjat titta på ringar med honom, eftersom vi båda vill ha ringar vi trivs med. Själva frieriet kommer ju att ske som en överraskning Flört
    Först ville jag ha en diamtring, men blev verkligen överraskad då jag såg hur mycket de kostade. Det passar inte alls vår budget. Jag vill inte heller gå omkring med en svindyr ring på fingret och vara nervös att jag skall tappa den eller glömma den någonstans.

Nu har jag hittat fina silverringar. Jag funderar bara över deras stenar, ofta står det att stenen i dem är zinkon (en mineral som ser ut som diamant) har någon annan erfarenhet av dessa zinkonstenar? De är verkligen inte dyra, bara några hundralappar så priset är okej. Men hur är en sådan ring? Har ni tips på andra silverringar med andra sorters stenar i? Vår maxbudget per ring ligger runt 1000 kr.

• Svar på tråden Hurdan förlovningsring? Zinkon?
  • Styrka

Det är nog kubisk zirkonia du menar. Så nära man kommer en diamant, utan att vara en ädelsten. Har hört nånstans att den har en livslängd på 10-15 år, vet inte om det  stämmer. Kör på, de är ju fina, och hittar ni ringar ni gillar, kör på det!
    Silver kan man ju putsa själv med silverputs hemma, enkelt och billigt, och i min mening är silver den klart vackraste metallen.

• daniiel

Vi har silverringar från indonordic.se som vigselringar. Min make har en slät och jag har en slät + en helallians med cubic zirkon stenar i. De är jättefina och stenarna glittrar fint ;D Vi betalade ca 800kr för tre ringar inklusive gravyr i två av dom och frakt.

Ex på ringar med CZ-stenar
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article401.aspx
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article464.aspx
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article251.aspx
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article475.aspx

De har även billiga silverringar med diamanter
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article447.aspx
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article346.aspx
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article393.aspx
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article400.aspx

Finns även en hel del ringar här
    uropenn.se/shop/category/ringar/3/
    www.hedbergsguld.se/ringar-ovriga-silverringar-c-1_195.html

• durrasflikka

Min ring är just silverring med cz stenar. Hur deras livslängd är vet jag inget om, men tror det beror på fattningen. När min ring är upp putsad och fin så skiner stenarna som bara den. Du kan ju alltid byta ut den/dem mot diamanter efterhand, när ekonomin tillåter.
  • Savannah

Oj vad fina ringar! Jo, det är säkert kubisk zirkonia som jag menar :)
    Jag tittade också lite på safirer, de är ju i samma prisklass som zirkonia, bara lite lite dyrare. Har någon safir? De är ju jättefina, fastän jag från början tänkte satsa på endast silverring med vit sten. Den här tycker jag om, tre blå safirer och två zirkoniastenar. Kostar 400 kr.

• daniiel

Fint med blåa stenar också tycker jag :)

Denna finns på Guldfynd för 279kr

• Savannah

Men känner ändå att det kanske är bättre med endast vita stenar. Har svårt att bestämma mig, vet inte om jag vill ha flera stenar i rad eller bara en lite större? Har funderat i ett par år redan och inte kommit fram till ett svar :D

Älskar dessa två :)
  • daniiel
    Savannah skrev 2011-12-03 20:46:27 följande:
    Men känner ändå att det kanske är bättre med endast vita stenar. Har svårt att bestämma mig, vet inte om jag vill ha flera stenar i rad eller bara en lite större? Har funderat i ett par år redan och inte kommit fram till ett svar :D
    Kanske en med både och? ;D

• Savannah

Haha oj! De är ju faktiskt glittriga, och det tycker vi ju om ;) Men kanske lite väl? Vill inte ha något som bländar mig alldeles då jag vandrar omkring :D

• daniiel

Hehe ja, mycket bling blir det ;D

Kanske en trestensring då? :)

Det finns så mkt fint att välja mellan, svårt att välja bara en :P

• Savannah

Ja, blir helt matt av alla alternativ! Tror att jag bara måste se vad som ser bäst ut på fingret och sedan bestämma mig. Kommer säkert att pröva en hel del ringar :D Men det är ju ett roligt problem. som tur är. :)

• daniiel

Ja, vissa problem är definitivt mer angenäma än andra ;D Är dock övertygad om att du kommer hitta dig en fin ring :)

• durrasflikka
    Savannah skrev 2011-12-03 21:20:31 följande:
    Ja, blir helt matt av alla alternativ! Tror att jag bara måste se vad som ser bäst ut på fingret och sedan bestämma mig. Kommer säkert att pröva en hel del ringar :D Men det är ju ett roligt problem. som tur är. :)
    Testa är A&O. Jag visste inte heller vad jag ville ha tills jag testade denna som jag bifogar, men inte den jag ska ha utan jag hittade DE med stora bokstäver på ebay.
  • Savannah

Jättefin! :) Jo, det är väl som med allt annat, man skall prova så att man vet att det/den sitter rätt. :)

• Berlan

Tänk på att du vill ha en lång livslängd på dina ringar eftersom du förhoppningsvis ska ha ringarna hela livet. Det är heller inte riktigt ett alternativ att välja silverringar med CZ-stenar för att sedan eventuellt byta ut dem mot diamanter eftersom man ogärna fattar diamanter i silver eftersom metallen är för mjuk. Om du vill ha riktiga diamanter men upplever att en guldring är för dyr kanske du kan fundera över titan. Titta till exempel på www.titanringar.com. De har ringar till väldigt låga priser med diamanter.

• Savannah

Jaa, det är svårt att veta, vissa säger att silverringar med cz håller, andra att de håller bara 10-15 år? GladVad är det då som inte håller, stenen kanske blir ful eller faller ur?
    Har tittat på titanringar och visst är de fina, men tycker inte det passar mig, inte vad jag tycker just nu i alla fall.

Är det någon som har en Cubis Zirkoniaring, med något annat material än titan? Skrattande Finns det då några andra vita stenar som man kan ha i sin silverring, kommer inte på några? (diamant är ju uteslutet)

• Styrka

Bergkristall finns ju, men de har ännu sämre hållbarhet än cubic zirkonia...

Det som inte håller är att silver är så mjukt att ringen kan förlora sin form-hållbarhet, forma sig efter fingret och bli lite kantig. Då ändras ju oxå fattningen till stenarna, som kan ramla ut. Detta åtgärdas enkelt genom att man väljer en tjockare silverring på minst 1,8mm, gärna 2,0mm. Då blir ringen så stark att den inte ändrar form.

Silver blir ju oxå mörkt med tiden, så den behöver putsas med silverputs, men det gör du enkelt och billigt hemma.

Titan är jättehållbart och billigt, men betydligt mörkare metall än silver, därför gillar inte jag personligen den metallen. Titan kan du ju dock få plankpolerat, och då ska den tydligen inte upplevas lika mörk, det kanske är ett alternativ du bör i alla fall titta på innan du bestämmer dig?

• Savannah

Titan är inte just nu ett alternativ för oss, gillar inte riktigt hur titanringarna ser ut, ingen skillnad hurdan design. Att man måste putsa silverringarna gör ju som sagt ingenting, det är ju lätt att göra hemma Skrattande
    Imorgon går vi och se på ringar och bestämmer oss förhoppningsvis för ett par ringar vi trivs med just nu. det blir antagligen silver med cubic zirkonia, vi får se. Om vi sedan vill byta till dyrare ringar om några år hindrar ju inget det Glad

• Savannah

Nu har vi köpt ringarna och jag är supernöjd! Skrattande Det blev en silverring av manlig modell till min sambo och jag valde en silverring med cubic zirkonia. Den är så superfin och jag är jätteglad. Körde på en lite stadigare ring så att silvret inte skulle få för sig att böja sig eller missformas. Glad
    Så nu var det gjort, bara ett par veckor kvar till förlovningen....Hjärta

• Styrka

Åh, vad roligt! Vill du inte posta en bild? Nyfiken jue!

• Savannah

Ni får vänta ett par veckor ännu Drömmer
    Vill att ringarna skall vara en hemlighet in i det sista Skrattande

Svar på tråden Hurdan förlovningsring? Zinkon?