Hur frågade ni den blivande tärnan?
Den jag frågade först fick jag ju dumpa sen... Men min andra tärna (som vart min första då alltså) ringde jag upp, hon är sambo till makens mellanbror som vi skulle fråga om han ville vara en av marskalkerna.
Så jag ringde och bad henne gå undan så att han inte skulle höra. Sen berättade jag att vi skulle gifta oss och bad henne om hjälp att ordna ett tillfälle där vi kunde fråga båda bröderna samtidigt, och så sa jag att jag ju också hoppades att hon ville vara en av mina tärnor. Hon blev jätteglad och började direkt planera en middag (som skulle se spontan-planerad ut). Så nästa gång vi skulle upp till makens föräldrastad så berättade jag det för henne, och hon "kom då på" att det hade varit kul om vi tog med minsta brodern från föräldrahemmet och ner till där dom bor några kvarter bort, så vi kunde äta lite middag och dricka vin...
Under middagen så säger min make lite så där halvallvarligt att "jo förresten, jag tänkte att ni kanske ville vara mina marskalker när jag och xx gifter oss i september nästa år". Den ena brodern tappade besticken och den andre satte vinet i halsen innan båda brast ut i ett "ja GÄRNA!"... Och då kunde hon inte hålla sig längre utan berättade att jag inte alls hade ringt för att prata tyger och mönster, utan för att fråga om hon kunde vara tärna och hjälpa till att planera den här överraskningen
Den som blev tärna nr två till slut var minste broderns nya flickvän. Jag sa helt enkelt att "eftersom det ser ut som om du kommer vara en del av familjen nu så kanske du vill hoppa in som tärna så att XX har någon att gå med när vi går ut ur kyrkan " (xx - lillebror här) eftersom jag har dumpat den tärna jag frågade först.
Och hon blev också superglad.
Så vi gjorde inte så mycket för tärnorna alltså, men för marskalkerna så hade vi ju den här speciella middagen då vi också pratade lite om klädsel och tema