• Anonym (sd)

vi ska gifta oss men!!

ja  vi ska gifta oss i sommar är det tänkt, jag fria, men det här med att planera värkar jag få stå för, känns skit tråkigt, han är inte så intresserad och tar inte upp saker själv, vi vet att vi vill ha det på sommaren, men vi har inte bestämmt vilka vi ska bjuda eller vilken lokal vi ska ha, vill helst ha festen ute, men de går liksom inte planera något fören vibestämt lokal eller tält, vi har inte mycket pengar men jag har många förslag som är billiga och även gratis, men jag tappar suget när man får kolla allt själv :( fyy någon som kan peppa mig eller va ska jag säga till honom?

• Svar på tråden vi ska gifta oss men!!
  • Sofi K

Förstår dig verkligen! Utan att överdriva så är det så att tjejer planerar en sånhär dag hellre än killar. Har hittills inte hört talas om ett enda par där killen varit mer drivande än tjejen. Synd, men sant.

Det jag tror du behöver göra är att sätta honom ner och säga att "såhär är det, vi har ett bröllop att planera, och det tar tid och energi och det skulle betyda väldigt mycket om det är något vi kan göra tillsammans". Är inte riktigt säker på att dom alltid förstår HUR mycket som ska ordnas och HUR mycket energi och tid det tar. Men om du försöker få honom att tänka lite mer i de banorna så kanske han i alla fall kan tänka sig att åka med dig när ni kollar på olika saker, såsom lokal och blommor och du vet allt...

Sen måste du tänka som såhär att det är trots allt bara en dag av resten av ert liv. klart man kommer minnas den för alltid, men det är ju då livet tillsammans börjar på allvar på något sätt...

Du kommer klara det! Se det som roliga saker istället för krav. Klänning och blommor och sånt är ju mest bara mysigt, inte sant! Och du kommer vara så snygg den dagen!!! Kämpa på och hoppas allt löser sig!!

• helsingebrud

du är nog inte ensam om att känna dig ensam i planeringen

Jag har också planerat de mesta själv.
    Jag brukar spana och bestämma mig för typ 3 olika alternativ som jag gillar
    sedan lägger jag fram alternativen och min blivande får då tycka till vilket alternativ han gillar bäst
    lämnar i stort sätt bara hans klädval till honom.

Har gjort detta med mat, lokal, kyrkmusik, dukning , färger osv
    sedan gjorde jag min gästlista och bad honom komplettera med de han vill bjuda

• Chicita

Många killar behöver få konkreta saker som dom ska göra.
    Gör en lista med vad ni behöver ha gjort, sätt datum på när det ska vara gjort och dela sen upp det på er båda (du får nog göra listan Flört).

• Anonym (sd)

Tack rara ni, de va skönt att höra :) ska prata med honom!

• knyttan
    helsingebrud skrev 2011-12-04 12:19:18 följande:
    du är nog inte ensam om att känna dig ensam i planeringen

Jag har också planerat de mesta själv.
    Jag brukar spana och bestämma mig för typ 3 olika alternativ som jag gillar
    sedan lägger jag fram alternativen och min blivande får då tycka till vilket alternativ han gillar bäst
    lämnar i stort sätt bara hans klädval till honom.

Har gjort detta med mat, lokal, kyrkmusik, dukning , färger osv
    sedan gjorde jag min gästlista och bad honom komplettera med de han vill bjuda
    Jag gör ungefär likadant.... till saken hör att min fästman inte talar så jättebra svenska (än) så alla samtal och sådant får jag ringa hursomhelst. Han har sagt att han skulle vilja känna sig mer involverad i planerandet, men när jag ber honom att han ska fixa ngt eller välja mellan olika grejer så blir det mest "det blir bra som du vill, älskling".... Kolla på olika alternativ och bilder mm tycker han är tråkigt, så han säger mest, ja, den var fin.
        Nu ska vi snart gå till guldsmeden för att få våra ringar gjorda och jag har visat massa förslag för honom men det verkar lite som det kvittar, det enda jag lyckats få ur honom är typ att "den får inte vara för smal". Hoppas att han får ur sig lite mer sen när vi verkligen kommer dit och får titta på riktiga ringar, då blir det nog lite mer konkret hoppas jag *suck*.
       Men han ska vara ansvarig för musiken på festen iallafall så det kommer jag inte lägga mig i, det är hans bit...
  • Sirenne

Jo, det låter bekant.

Min blivande fick efter mycket frustration från min sida ur sig, att han kände sig lite påhoppad av mig. Att jag krävde snabba svar på saker jag funderat på i veckor, men han just fått presenterat för sig.

Så jag har börjat göra så att jag "bokar tid" med honom. "När kan vi prata bröllopsplanering och hur länge?" Det funkar riktigt bra! Under planeringsmötet pratar vi om förutbestämda ämnen (som idag: typsnitt och layout till inbjudningarna) , gör upp listor och fördelar ansvarsområden. Och sedan uppföljning nästa "möte".

Behandlar det hela precis som om det vore ett projekt på jobbet (är projektkoordinator). Med min älskling fungerar det

Lycka till! /S

• Anonym (sd)

sirenne låter som det skulle funka här med, vi pratade idag, han tycker att jag är lite stressig och vill göra klart llt på en dag, kan väl kanske stämma :/ haha ja men nu ska vi ta en sak i taget och prata om bröllopet när barnen lagt sig :) 

• Sirenne

Vad skönt att ni kan prata om det!

Jag kan tänka mig att många har svårt att ta till sig att det är så otroligt många detaljer som ska ordnas och i god tid innan själva dagen. Vanligaste attityden jag möter när jag planerar event på jobbet är: "Jamen det kan vi väl bara fixa dagen före?!" (klassiskt nybörjarmisstag

På jobbet får de mest rätta in sig i ledet och snällt ta emot sina tilldelade check-listor. Men den blivande krävs lite mer diplomati - har jag hört.

Ha det så bra! /S

Anonym (sd) skrev 2011-12-04 19:40:01 följande:
    sirenne låter som det skulle funka här med, vi pratade idag, han tycker att jag är lite stressig och vill göra klart llt på en dag, kan väl kanske stämma :/ haha ja men nu ska vi ta en sak i taget och prata om bröllopet när barnen lagt sig :)
  • lilly7

Då måste jag vara lyckligt lottad som har en blivande man som är precis lika engagerad som mig!

• Amelia

vi ska oxå gifta oss till sommarn.  tog bara ett datum och en tid vi tyckte passa bra, en kyrka och lokal jag varit i förut och tyckte om.  vi har heller inte mycket pengar men försöker hitta billiga alternativ. tex så hittade jag en jätte billig och super fin klänning på tradera, 800kr. skor likaså för 50. nya. 
    min syster är duktig på hår så hon ska fixa håret, och sminkning på kicks för 450kr.
    maten gör vi själva, och har några som kan hjälpa till med det.
    tänkte önska mig presentkort på blommor i julklapp och när jag fyller år i maj , till en brudbukett.

det är även mest jag som planerar och det är trist när min sambo inte säger mycket. man är väl två om att gifta sig?

hoppas det löser sig för dig

Svar på tråden vi ska gifta oss men!!