• Systeryster

Besviken syster

Hej, idag damp den ner, inbjudan till min brors bröllop..... Kan inte säga att jag blev glad, har svårt för min blivande svägerska, vi har verkligen ingenting gemensamt mer än min bror... Men självklart kommer jag för min brors skull hålla god min. Det jag är besviken på är att jag inte fått något samtal av min bror kring datumet, utan får en inbjudan via post att bröllopet äger rum om 7 vecko.. Gör man så??

• Svar på tråden Besviken syster
  • Lebendig

Vi skickade ut savethedatekort och hade hållit datumet hemligt för alla, för att det skulle vara en överraskning. Kanske tänkte de likadant? Min upplevelse är också att det rätt vanligt att man inte är så förtjust i sina svägerskor/svågrar, man får ju som inte välja dem själv. Men det fungerar nästan alltid i längden och man lär sig umgås och ha trevligt tillsammans, som vuxna människor, fast man kanske inte är bästa vänner.

• Dannedo

Kanske du kan se det så här: Anledning till att du blir besviken är kanske att du som du säger inte riktigt gillar din svägerska. Hade du gillat henne så hade du säkert tyckt att det varit en jätterolig överraskning. Kanske! Jag känner ju inte dig, men min erfarenhet är att är det något man inte gillar så ogillar man automatiskt en massa saker på köpet, sånt man inte brytt sig om annars. Dom har säkert sina skäl till att göra som dom gör och det är inget du ska ta illa upp över. Det enda du kan göra är att inte göra likadant när du gifter dig. Och du kan ju alltid lite vänligt fråga hur det kom sig att dom hållit det hemligt? Om dom länge gått och planerat och ville göra det till en överraskning eller om dom helt enkelt själv har bestämt sig med rätt kort varsel. Det är ju bara trevligt att visa att man är intresserad.

• helsingebrud

klart att det är helt okey att få veta om bröllopet via inbjudan.

Det är ju lksom halva grejjen att få överraska!!

• anne på grönkulla

Visst kan man tycka att man kan ringa och berätta för de närmaste eller t o m vänta tills man träffar dem (vi fick dock ringa vissa viktiga då de var så långt bort). Men läser man trådar här på BT är att överraska med inbjudan på posten en grej för många. Och en inbjudan 6-8 veckor i förväg är helt ok, rent etikettsmässigt (även om många är ute i mycket mer god tid).

• Aniara4

Formellt är det väl inget fel att skicka inbjudan 7 veckor i förväg, som anne på grönkulla säger, även om det har blivit vanligt att man bjuder in lååååååååååååååångt i förväg. Det beror väl lite på vilken tid på året det är också, gifter man sig under semestern kan det bara bra med lite framförhållning så att folk inte bokar resor just då.

Sen kan man iofs tycka att det är trevligt att meddela den närmaste famljen i god tid, för att försäkra sig om att de viktigaste personerna kan komma. Vi berättade för föräldrar och syskon och de närmaste vännerna så snart vi hade bestämt datum, ca 8 månader i förväg. Inte med något tjusigt Save the date-kort utan med sms eller mail.

Så på sätt och vis kan jag förstå att du är lite besviken på att de inte tyckte det var viktigt att meddela dig i god tid, men som sagt, formellt har de inte gjort nåt fel.

• Juni 2012

När min m2b´s bror gifte sig hade de inte sagt något, utan inbjudningskortet kom som en överraskning. Vi fick det 10-12 dagar innan bröllopet och OSA-datumet var efter 4 dagar. Vi kunde inte komma pga alltför kort varsel. :(

• Aniara4
    Juni 2012 skrev 2011-12-07 21:31:18 följande:
    När min m2b´s bror gifte sig hade de inte sagt något, utan inbjudningskortet kom som en överraskning. Vi fick det 10-12 dagar innan bröllopet och OSA-datumet var efter 4 dagar. Vi kunde inte komma pga alltför kort varsel. :(
    DET var däremot klantigt!
  • Juni 2012
    Aniara4 skrev 2011-12-08 07:30:49 följande:
    DET var däremot klantigt!
    Ja, det blev himla stressigt och tokigt. Vi var uppbokade, väntade långväga besök och hade ingen möjlighet att komma på bröllopet. De andra i släkten/familjen som kunde delta fick ett himla fläng med att fixa kläder/present/hundvakt...
    Jag och min m2b skojade med varandra om att nu när vi gifter oss så skickar vi deras inbjudningskort 2 veckor innan, medans övriga familjen får ett par månader på sig. ;)
Svar på tråden Besviken syster