• nuså

Brudsminkning - Tips till nybörjare sökes

Jag kommer sminka mig själv på bröllopsdagen eftersom jag inte kommer ha tillgång till make up artist och inte vill att nån annan gör det åt mig.
    Problemet är att jag är fullkomlig nybörjare. Utöver mascara vet jag ingenting om smink...
    Det jag vill åstadkomma på bröllopsdagen är väl en naturlig look med lite extra färg på ögon och läppar och att huden ser slät och fin ut (vilket den inte alltid gör annars). 
    Vill absolut inte se pudrig ut eller att det känns som en mask på ansiktet.
    Hur gör jag? Vad behöver jag för produkter? Snälla hjälp! 

• Svar på tråden Brudsminkning - Tips till nybörjare sökes
  • iSusanna

Om du inte är van att arbeta med "tyngre" sminkningar - gör det inte. Du kan bli himmelskt fin ändå!

Om jag var du skulle jag köpa en tonad dagkräm ("tinted moisturizer") från t ex Laura Mercier eller Estee Lauder. Försök matcha till din hudton, men hellre en halvnyans ljusare än din egen hy än mörkare. 

Har du mörka ringar under ögonen, passar en laxfärgad concealer bra. En gulare fungerar bättre för att neutralisera rött (finnar, t ex). Har du inga sådana problem, är conceler inget måste. 

Har du mörka ögonbryn, skulle du kunna låta ett proffs plocka dem nån vecka innan bröllopet för att få en fin inramning av ansiktet. Är dina bryn glesa eller ljusa, skulle jag vilja tipsa om ögonbrynspennan Fling från MAC eller ögonbrynspuder från Anastasia (säljs på Kick's). Pudret använder du med en liten borste/pensel och fyller i där det behövs. Också här gäller att hitta en passande nyans (ofta ljusare än du tror). 

Le i spegeln och hitta dina "äppelkinder". Dutta lite rosenrosa rouge på dem och tona ut ordenligt. Påskkärringslooken är inte superattraktiv  Dra inte rougeborsten bakåt/uppåt mot hårfärstet/örat. Det ser för modernt/80-tal ut för att passa på bröllop, tycker jag. Max Factor gör ett bra krämrouge. På puderrouge tycker jag MAC eller Estee Lauder är bland de bästa.