• Anonym (Nervös)

Hjälp, beräknad födelse och SGI

Hej alla glada,
    antar att man ska vara glad och tacksam över att bli gravid så snabbt som vi blev men jag är för tillfället för nervös för att kunna glädjas.

Jag tror jag är väldigt tidigt i min graviditet, typ vecka 4-5. Så man vet ju så klart inte om det stannar men om det stannar vill vi absolut behålla det.

Nu till mina funderingar. Om jag är i till exempel v.4 betyder det att jag kommer föda barnet nästa år i slutet av Aug. Jag är för tillfället tjänstledig men tänkte börja jobba igen i januari.
    Det innebär att jag hinner jobba nästan exakt 8 månadet, altså 240 dagar innan beräknad födelse.

Hinner jag jobba ihop den hära SGIn då ?
    Om barnet föds tidigare, typ i början av aug vilket gör att jag bara hinner jobba ungefär i 220 dagar får jag bara lägsta nivå då?

Vem fastställer beräknad födelese? Om jag själv fyller i att bebisen ska komma i slutet av Aug, spelar det så ingen roll om den föds tidigare? (altså utgår föräldrapengen alltid ifrån datumet för beäknad födelse?)

Hemskt tacksam för hjälp från er som kan. Må så gott allihopa! 

• Svar på tråden Hjälp, beräknad födelse och SGI
  • durrasflikka
    Anonym (Nervös) skrev 2011-12-06 15:01:41 följande:
    Hej alla glada,
    antar att man ska vara glad och tacksam över att bli gravid så snabbt som vi blev men jag är för tillfället för nervös för att kunna glädjas.

Jag tror jag är väldigt tidigt i min graviditet, typ vecka 4-5. Så man vet ju så klart inte om det stannar men om det stannar vill vi absolut behålla det.

Nu till mina funderingar. Om jag är i till exempel v.4 betyder det att jag kommer föda barnet nästa år i slutet av Aug. Jag är för tillfället tjänstledig men tänkte börja jobba igen i januari.
    Det innebär att jag hinner jobba nästan exakt 8 månadet, altså 240 dagar innan beräknad födelse.

Hinner jag jobba ihop den hära SGIn då ?
    Om barnet föds tidigare, typ i början av aug vilket gör att jag bara hinner jobba ungefär i 220 dagar får jag bara lägsta nivå då?

Vem fastställer beräknad födelese? Om jag själv fyller i att bebisen ska komma i slutet av Aug, spelar det så ingen roll om den föds tidigare? (altså utgår föräldrapengen alltid ifrån datumet för beäknad födelse?)

Hemskt tacksam för hjälp från er som kan. Må så gott allihopa!
    Har för mig att man jobbar ihop sin SGI på 6 månader (är inte helt säker). Prata med försäkringskassan då de kan svara på de frågorna.
    Man får ett BF-datum (beräknat födelse) när man går på RUL (rutin ultraljud) runt v 16-20.
    Antar att du gjort ett graviditetstest som visade possitivt, då ska du ringa din BM för att få en tid för inskrivning där man får prata om allt från när man hade sin senaste mens, till sjukdomar i släkten och ta lite olika prover.
  • vetekatt

Det stämmer som du säger att du ska ha varit försäkrad 240 dagar innan beräknad födelse (BF). BF faställs av barnmorskan efter att du har gjort ultraljud i vecka 17-20. Då får du ett moderskapsintyg av barnmorskan som du ska skicka till försäkringskassan. Om barnet kommer tidigt är det fortfarande BF-datumet som "gäller". Lycka till!

• Anonym (Nervös)

Tack snälla ni för all hjälp. Ringde försäkringskassan idag och man måste ha arbetat 240 dagar altså 8 månader för att tjäna ihop SGI baserad på sin lön. 

Som jag förstod det så räcker det inte att ha jobbat bara 6 månader för att få SGI-grundad mammapeng, då blir det fortfarande bara 180 kr om dagen fram tills bebisen är ett halvår om jag fattade rätt

Svar på tråden Hjälp, beräknad födelse och SGI