problem med toastmadam
Nu är det ju svårt att återge exakta tonlägen, kroppsspråk osv, men jag tycker inte hennes reaktion låter så konstig eller så annorlunda mot hur våra toastmastrar reagerade när vi frågade dem. Det är ju inte bara roligt att vara toastmaster, det kan vara ett ganska krävande uppdrag och gör att man inte kan koppla av och njuta av festen som andra gäster. Det kanske är roligare än att bli ombedd att diska allting efter festen, men det är fortfarande en ganska omfattande arbetsinsats man ber om - om än en hedrande och för den utåtriktade spexaren ganska rolig arbetsinsats.
Vi hade min bror och makens syster som toastpar, och jag tror deras första reaktion var att de tyckte det var skönt att vara två som delade på uppgiften. Kan inte påstå att de blev "exalterade" direkt, och det hade vi verkligen inte väntat oss heller.
Jag vet inte heller riktigt vad du väntar dig att hon ska göra så här långt i förväg. Våra toastmastrar började fråga ett par veckor innan om det var nåt särskilt vi ville att de skulle göra under festen. Sen antar jag att de på något sätt tillsammans med våra mammor som tog emot anmälningarna samlade ihop hälsningar som skulle läsas upp. Men arbetet började på allvar när alla kom till festen och började meddela att de ville hålla tal. De fick skriftliga instruktioner samma dag där det framför allt fanns en tidsplanering för middagen och festen och vad som skulle hända (våra föräldrar och köket fick likadana listor), sen har jag sett på foton att de ägnade en del av minglet vid ankomsten åt att titta i festhäftet och komma överens om upplägget.
Så vad olika det kan vara. Vi fick i stort sett samma reaktion som du, och tyckte det var fullständigt normalt och väntat.