• Sebastiána

Hur komma tillrätta med naglar som skivar sig???

För ett par år sedan hade jag problem med naglar som bröts. De blev sköra i den torra kylan (20-30 minusgrader var inte bra för händerna) här i norra Sverige. Jag började använda nagelolja och året efter blev det mycket bättre.

Nu har jag istället börjat få problem med att naglarna skivar sig. Jag lyckas ändå, hittills i alla fall, få långa naglar, men det känns som jag måste pilla och pyssla med dem alldeles för mycket.

Finns det någon produkt som kan motverka att naglarna skivar sig? Någon produkt som verkligen hjälper?

• Svar på tråden Hur komma tillrätta med naglar som skivar sig???
  • förlovadflicka

Jag äter kosttillskott från dermoshop som heter vivante, det ger bl.a. Starka naglar :) jättebilligt också, kostar en hundring för två månaders förbrukning :)

• FelizLane

cilicea tror jag det heter... Hälsokost för hår, hud och naglar. :)

• Drullen

Ja har alltid haft problem med att mina naglar går av o även skivar sig, o inga medel ja har provat har funkat. Ja går till salong o får en gelé förstärkning på naglarna, det förbygger att "slitage" Förutom det uppenbara att de håller bättre eftersom de är hård gelé på, så behöver ja inte göra nånting, förutom att gå tillbaka ungefär efter 5 veckor o göra om det.

Vissa medel kan funka under tiden man använder, men om du slutar så blir nageln sämre än den va innan... :(

• förlovadflicka
    Drullen skrev 2011-12-07 09:46:51 följande:

Ja har alltid haft problem med att mina naglar går av o även skivar sig, o inga medel ja har provat har funkat. Ja går till salong o får en gelé förstärkning på naglarna, det förbygger att "slitage" Förutom det uppenbara att de håller bättre eftersom de är hård gelé på, så behöver ja inte göra nånting, förutom att gå tillbaka ungefär efter 5 veckor o göra om det.

Vissa medel kan funka under tiden man använder, men om du slutar så blir nageln sämre än den va innan... :(

Fast gelé gör ju nageln ännu skörare! Usch, minns hur mina naglar var efter bröllopet, det var hemskt!
  • Drullen
    förlovadflicka skrev 2011-12-07 10:35:31 följande:
    Fast gelé gör ju nageln ännu skörare! Usch, minns hur mina naglar var efter bröllopet, det var hemskt!

Det blir inte skörare av gelé, inte gelé av bra kvalité. Akryl däremot gör oftast att nagel blir tunnare, varför vet ja inte,men vissa slipar ner hela nageln.

Testa Bio Sculpture gelé, den läggs uppepå som ett "skyddande lager" o förstör inte naglarna. Mina ser ut precis som vanligt varje gång, eftersom man löser upp o tar bort den gamla gelén varje återbesök, så kan man se nageln då.

• förlovadflicka
    Drullen skrev 2011-12-07 12:02:17 följande:

Det blir inte skörare av gelé, inte gelé av bra kvalité. Akryl däremot gör oftast att nagel blir tunnare, varför vet ja inte,men vissa slipar ner hela nageln.

Testa Bio Sculpture gelé, den läggs uppepå som ett "skyddande lager" o förstör inte naglarna. Mina ser ut precis som vanligt varje gång, eftersom man löser upp o tar bort den gamla gelén varje återbesök, så kan man se nageln då.

Det är biosculpture jag testade, men man filar ju på den egna nageln och håller på för att det ska hålla (och gelen är inte helt bra heller faktiskt). Mina naglar är starka som stål annars, men när gelén kom av var de väldigt sköra. och jag menar verkligen att jag har starka naglar annars, ibland är de till och med riktigt svåra att klippa!
  • Chicita

Mina naglar har alltid varit superstarka tills för några år sedan.
    Såpass starka att jag har haft problem att klippa dom till och med. Även större nageltänger böjer sig när jag ska klippa. Har fått lov att använda såna där sidoställda tänger som man använder till besvärliga tånaglar Oskyldig

Men mina har också börjat skiva sig nu. Det började faktiskt efter första gången jag gjorde naglar med akryl till min väns bröllop för 6 år sen ca.
    Efter det har jag inte velat göra förlängningar, men provade ändå gelé till bröllopet. Och någon vecka efter bröllopet så släppte hela översta lagret av nageln, så jag har nu hållt på att lacka, fila och putsa tills dom har växt ut någotsånär.
    Jag undrar om det kan ha något med kost och motion att göra?
    Jag skadade en axel för ett antal år sen och har inte kunnat träna som jag har brukat. Och kosten har ju varit en del tröstmat också tyvärr. Och det var i samband med att jag slutade vara så aktiv som mina naglar blev sämre...

Just nu gör jag inte så mycket, jag försöker äta D-vitamin eftersom det bland annat hjälper kroppen att ta upp kalk och binda det i skelettet. Och jag tycker mig ha märkt att naglarna börjar se lite friskare ut uppe vid nagelbädden men jag kommer ju inte veta ordentligt innan dom har växt ut helt...

• Drullen
    förlovadflicka skrev 2011-12-07 13:04:18 följande:
    Det är biosculpture jag testade, men man filar ju på den egna nageln och håller på för att det ska hålla (och gelen är inte helt bra heller faktiskt). Mina naglar är starka som stål annars, men när gelén kom av var de väldigt sköra. och jag menar verkligen att jag har starka naglar annars, ibland är de till och med riktigt svåra att klippa!

Det låter konstigt, man ska inte fila bort nageln. Eller alltså, man tar bort ett skyddande lager som finns på nageln naturligt, som då inte behövs när man har något annat skyddande, gelé, naglelack eller annat, men mer ska inte filas.

Tråkigt att det inte höll, : ( ja har haft gelé i 2 eller 3 år o det har aldrig lossnat eller gjort naglarna sämre.
    Ja är jättenöjd med det för ja har aldrig kunnat ha längre naglar innan.

• förlovadflicka
    Drullen skrev 2011-12-07 14:59:53 följande:

Det låter konstigt, man ska inte fila bort nageln. Eller alltså, man tar bort ett skyddande lager som finns på nageln naturligt, som då inte behövs när man har något annat skyddande, gelé, naglelack eller annat, men mer ska inte filas.

Tråkigt att det inte höll, : ( ja har haft gelé i 2 eller 3 år o det har aldrig lossnat eller gjort naglarna sämre.
    Ja är jättenöjd med det för ja har aldrig kunnat ha längre naglar innan.

Alltså, det höll bra, jag gick och fick dem borttagna :)
  • Juni2012
    förlovadflicka skrev 2011-12-07 13:04:18 följande:
    Med Bio sculpture behöver man bara fila på den egna nageln ytterst lite. Aldrig tillräckligt för att skada den. Det låter som den som du gick till tog i lite för hårt. Ingen av mina kunder har förstörda naglar, de flestas är tom starkare än dom var innan. Var du kanske hos nån av wannabe tjejerna som häller gelé av sämre sort i Bio´s burkar. Det finns sånna också...
  • Sebastiána

Jag vill hest inte bygga på nageln. Jag vill ha fina naturliga naglar. Kosttillskott kanske vore något?

• förlovadflicka

Maria ljung heter hon jag var hos, och är väldig säker på att hon använde de riktiga produkterna, köpte lack av henne också. Kanske var mina naglar som inte tålde det eller nåt!...

• Juni2012
    förlovadflicka skrev 2011-12-07 22:33:41 följande:
    Maria ljung heter hon jag var hos, och är väldig säker på att hon använde de riktiga produkterna, köpte lack av henne också. Kanske var mina naglar som inte tålde det eller nåt!...
    Var inne på hennes sida och såg att hon skyltade rätt mycket med Bio så då får man väl förutsätta att det faktiskt är det hon använder. Finns som sagt dom som häller annan gelé i bio´s burkar för att man ska tro att det är den. Så tråkigt för oss som arbetar med den gelén och verkligen är måna om kundernas naturliga naglar, inte bara hur slutresultatet ser ut! Som sagt; ingen av mina kunder har föstörda naglar under materialet, dom är snarare starkare. Vet däremot andra märken där naglarna under inte brukar må så bra.
  • Guffi
    Jag tror att det är vid zinkbrist som hår hud och naglar kan ta stryk..
    Så multivitamin kan kanske vara ett alternativ? Stress och dålig kosthållning är de främsta orsakerna till bristen.. Slarvar jag med kosten (äter för ensidigt) så får jag också naglar som skivar sig, annars är de alltid jättestarka och växer som ogräs ;)
  • Sebastiána
    Guffi skrev 2011-12-08 21:30:28 följande:
    Jag tror att det är vid zinkbrist som hår hud och naglar kan ta stryk..
    Så multivitamin kan kanske vara ett alternativ? Stress och dålig kosthållning är de främsta orsakerna till bristen.. Slarvar jag med kosten (äter för ensidigt) så får jag också naglar som skivar sig, annars är de alltid jättestarka och växer som ogräs ;)
    Intressant. Själv tycker jag att jag äter som vanligt och inte stressar så mycket, men ibland märker man ju inte sånt själv. Jag stressade i och för sig mycket för ett halvår seda när vi gifte oss. Det kanske är det som syns nu.
  • Nikkita

Jag har hört att Silicea ska vara ett bra tillskott för hud, hår & naglar så det kankse är något att prova. Har själv inte testat det, men har börjat få sprött & tortt hår så tänkte ge mig på det & testa iaf :) 

Till mina naglar använder jag en nagelolja från Depend (Myrrolja) & den har hjälpt mig jätte mkt. har själv alltid haft sköra naglar som skiktat sig & gått av, har inte kunat ha långa naglar förrän nu! Har använt denna oljan i säkert 3 år nu & har inte haft problem sen jag började med den. Den är dryg & varar länge, en flaska kostar ca: 60 kr & det är absolut värt det :)

Hoppas att du hittar något som hjälper {#emotions_dlg.flower} 

• BlivandeBrud

Jag brukade ha samma problem och fick tillslut tipset att köpa en glasfil eftersom att jag tidigare hade en sådan klassisk. Jag fick en lång förklaring att en sådan inte rubbar naglarna på samma sätt osv. Jag kan inte återge förklaringen men sedan jag började använda en glasfil för två år sedan har mina naglar inte skivat sig!
    Hoppas du hittar någonting som fungerar. 

• aniara

Jag hade extremt mycket problem med naglar som skivade sig tidigare. Det jag insåg var att jag absolut inte kan använda nagellack. Både lacket och removern torkar ut nageln. Sen jag slutade med allt jox på naglarna har ingen av dem skivat sig igen. Om jag någon gång vill ha lite glans på naglarna så polerar jag dem med ett polerblock. Jag klipper oftast också nageln med nagelklippare istället för att fila, men det tror jag inte spelar någon roll (iaf inte till det bättre). Mineraltillskott kan vara värt att prova. Jag tar en multivitamin- och mineraltablett dagligen, dock ej för naglarnas skull utan för att slippa muskelkramper när jag tränar hårt.

• thegedinstudio

Det finns nagelolja (från både dyra och billiga märken) som gör naglarna och nagelbanden mindre torra och sköra. Används både morgon och kväll.

/Makeupartisten

Svar på tråden Hur komma tillrätta med naglar som skivar sig???