• Anonym (Ledsen)

över 1år och ångrar typ bröllopet! HJÄLP!

Vart ska jag börja??!! ångrar typ bröllopet. Hoppas ni orkar läsa!!

Detta har jag mått dåligt över i ca 1 ½ år nu och vet inte hur jag ska lösa det hela! får såklart igentligen skylla mig själv antar jag och typ leva med det??!!!

1. möhippa = vart inte alls som jag kunde tänka mig. när jag har läst om alla andras innan jag gifte mig och efter och folk som berättar så skäms jag nästan över min hippa jag hade. Vissa delar var så bra att jag inte vill göra dem ogjorda men när jag blev utspökad med smink utsmetat i hela ansiktet håret tuperat så man ser ut att ha fått elchock, ja ni kan tänka er hur hems man såg ut. gå runt i stan och vara nykter gravid och ful som ett svin var inte snällt. SJÄVLKLART handlar hippan om lite uppdrag men när man har läst så mkt där de har gjort snälla uppdrag blir man lite ledsen över hur dåligt mitt var planerat. om nån frågar säger man falsk " jo det var bra " fast man bara spyr på det hela!! eller inte hela direkt!!!

Överdriver jag???! Vet att en av mina tärnor försökte avstyra en hel del pga min situation som gravid och inte gör vad som helst så fick hon inte bort alla hemska saker från när min andra tärna körde racet med allt. Även fått höra att hon tyckte min hippa var så tråkig för ja inte gjorde massa hemska grejer.

En del hippor har fotograferat, sjungit in egen cd, spa, lite spel med picknick i park, lite uppdrag osv osv mår så dåligt över mitt utspökande så att de har förstört hela min hippa. resterande var ju kul såklart.

2. SEN så har jag mått dåligt över mitt bröllop sen innan den stora dagen. Över hur min ena tärna körde racet som att det var hon som skulle gifta sig. inga tankar på hur de var för mig lr nått. gnäll om kläder, ointresse för hela bröllopet överhuvudtaget, gnäll om att jag träffa min andra tärna som annars händer fullt normalt annars utöver mitt då kommande bröllop då vi alltid gjorde det. Vi planerade inget utan min andra tärna men bråka gnällde över att jag inte hade med henne 1 EN kväll då jag var ute på shopping med min mor och ena tärnan kom med och sa hej bara för att vi inte hade hunnit setts på några veckor, och hon bara ville visa att hon inte strunta i allt o mig

Finns så mkt som ena tärnan gjorde mot mig, som efter bröllopet till fotograferingen ville ja när vi kom tillbaka ha bilder på mig med tärnorna och mannens bestman och lite sånt, men nej då hade hon redan bytt om och ville absolut inte byta om igen för dessa bilder. Så jag fick inga bilder. sen efter allt var över med bröllopet slutade hon typ höra av sig, annars var det samtal ofta och skulle en del fika kolla man aldrig om den andre ville följa med tex men det blev knäpp tyst från henne, jag försökte även ta det med henne men de blev bara värre och sen dess har vi knappt setts och nu sen ett tag tillbaka har jag sagt upp kontakten men pga andra skäl!!

Visst jag får väl skylla mig själv över att må dåligt över att hon förstörde så mkt jag ville till bröllopet och vissa drömmar. Jag hade kunnat sagt till henne att hon inte längre skulle vara min tärna men jag vågade inte såra henne så jag lät mig själv bli sårad. hur dum får man vara för idag mår jag inte alls bra över mitt bröllop för 1½ år sen.

Vad kan jag göra åt saken??? göra om allt eller?!! Det går väl inte ens!!!! =/ känns inte som att någon skulle förstå heller, förutom dom som har vetat om det här INNAN den stora dagen.

För mig är tärna intresserad och kanske erbjuder sig att hjälpa med allt klänningar ringar och fixa med allt som hör till. en av mina tärnor fanns iaf vid sidan om jag behövde hjälp, råd eller ville ha nån åsikt eller bara finnas där helt enkelt. Man kände att man inte ville prata om bröllopet till den andre för hon brydde sig inte kändes det som!

Känns som hela bröllopet blev fel. tittar ja på bilder från gästerna så blir jag bara ledsen och arg när jag ser tärnan för hon var verkligen inte den vännen jag trodde hon var. Min andra tärna finns även idag väldigt tätt hos mig, närmare vänner är vi till och emd idag. och det är väl iaf nått positivt i det hela.

Finns det några tips om vad jag skulle kunna göra för att få bröllopsdagen till ett underbart minne?? känner bara så mkt hat över den dagen även om resten var underbart.

Vill ju minnas bröllopsdagen som en av mina bästa dagar i livet med bara ett stort leende!!!!!

• Svar på tråden över 1år och ångrar typ bröllopet! HJÄLP!
  • Chicita

Till att börja med - släpp det där med tärnan.
    Du skadar bara dig själv. Om ni inte har kontakt längre så behöver du ju inte spela inför henne heller och låtsas.
    Försök glömma allt som inte gick som det skulle, och fokusera på det som blev bra istället. Tänk positivt helt enkelt. Du kan själv påverka dina minnen av dagen, och om du fokuserar på det dåliga så är det dom bitarna som framstår mest, istället för det som var bra.

Och ja du kan göra om det. eller tja inte riktigt, för om du vill gifta dig igen så måste du skiljas först.
    Men ni kan förnya löftena.
    Kanske bara med de närmsta och sen ett restaurangbesök? Det behöver ju inte vara så storslaget och dyrt. Utan bara ett varmt minne.

Men börja gräva i minnena från er dag och sålla bort allt tråkigt, sluta tänk på det och dra fram alla bra saker som hände istället.

När det gäller hippa så hade jag en kompis som tjatade och "hotade" om att jag skulle få en sån hippa. Jag talade helt enkelt om för henne att om dom försökte nåt sånt med mig så skulle jag gå hem.
    Det var min dag, inte hennes. Och jag anser inte att jag ska behöva må dåligt för att hon ska roa sig. Det borde du nog också ha gjort... Men samma där.
    Försök minnas det bra och glöm det dåliga. Om någon frågar så var ärlig och berätta hur det ligger till, det mår du nog bättre över.
    Kanske föreslå för dina tjejkompisar att ni kan ha en tjejkväll, lite hemmaspa, romantisk komedi eller vad ni gillar, och lite god mat och snacks som "ersättning" för att din hippa inte blev riktigt som du tänkt?

Minnen kan omformas, om man bara fokuserar på rätt saker...
    Kram

• Anonym

Perdon my french, men du är alltså så missnöjd över att du inte fick en perfekt hippa och att din ena tärna inte ville vara med på foto att du ältar det över ett år senare?
    Jag tycker det låter som att du har haft helt konstiga förväntningar på bröllopet?
    Du är väl gift med din man nu eller hur? Och ni är lyckliga, eller? Betyder inte det något??
    Ok så du och dina tärnor har inte kommunicerat riktigt om vad du förväntade dig av dina tärnor, och det blev lite trist stämning. Get over it..  måste ju ha funnits en massa andra människor där som du säkert hade det trevligt med. Plus din man såklart. Tänk på alla de andra fina stunderna och glöm bort din tärna, ni är ju inte ens kompisar längre. Bitter blir man av att bara fokusera på livets tillkortkommanden. Lycklig blir man av att tänka på det som varit bra.

• Aniara4
    Chicita skrev 2011-12-07 23:45:19 följande:
    Till att börja med - släpp det där med tärnan.
    Du skadar bara dig själv. Om ni inte har kontakt längre så behöver du ju inte spela inför henne heller och låtsas.
    Försök glömma allt som inte gick som det skulle, och fokusera på det som blev bra istället. Tänk positivt helt enkelt. Du kan själv påverka dina minnen av dagen, och om du fokuserar på det dåliga så är det dom bitarna som framstår mest, istället för det som var bra.
    Instämmer, och vill lägga till ett talesätt:

What we focus on expands.

Det allra mesta verkar ha blivit bra både på ditt bröllop och på möhippan, även om det var en del av den som kändes förnedrande för dig. (Kanske var du också lite känsligare just för att du var gravid?). När det har gått så lång tid och det fortfarande är det tråkiga med tärnan som liksom fyller hela ditt synfält när du tänker på bröllopet så verkar det som att dina tankar och din uppmärksamhet har hakat upp sig.

Efter vårt bröllop kunde jag räkna upp minst 20 saker som inte blev som jag hade tänkt mig, och en del av dem kände jag t.o.m. ett visst obehag när jag tänkte på. Det är inte så konstigt när man har lagt ner så mycket tid och energi på att planera alla detaljer, och så går en del av dem snett i alla fall. Men med tiden bleknar de där detaljerna, och jag minns mer och mer helheten. Det enda som fortfarande grämer mig lite är att jag sa tydligt till fotografen att jag ville att de skulle fotografera gästerna när vi kom till kyrkan, och inte detaljer i kyrkan eller när solisten övade... Vi har nästan inga bra bilder på gästerna utan mestadels dåliga amatörfoton från festen, och vissa gäster finns inte med på en enda bild, vilket grämer mig oändligt. Och fotot med våra föräldrar ser jättekonstigt ut för att fotografen inte kunde se och instruera hur folk skulle stå.

MEN det är sånt man får leva med.  Vi blev ju gifta och det var en jättefin vigsel. Festen var rolig och alla gästerna var nöjda. Och det finns massor av fina, bra och roliga detaljer att tänka på istället!

Om du har svårt att släppa det negativa kanske du skulle ha hjälp av att läsa lite om mindfulness, och öva på att styra din uppmärksamhet. Jag tänker t.ex. på "Vem är det som bestämmer i ditt liv?" av Åsa Nilsonne, eller liknande böcker - det har kommit jättemånga de senaste åren.  Och kanske lite om acceptans - saker blir inte alltid perfekta, inte ens bröllopsdagen, och det är ok.
  • Anonym (besviken brud)

Du är inte ensam om att känna dig besviken över bröllopsdagen.

För det första - jag fick inte ens en möhippa. Det var ingen som hade tid eller lust till att hitta på något. Efter bröllopet fick jag höra att jag skulle få min hippa ändå, fast efteråt, men nu flera månader senare inser jag ju att det inte kommer hända. Det finns inget intresse från någons sida att orda det för mig.

Detta är vad jag skrivit i min tråd om varför jag är besviken över vårt bröllop (inte att vi är gifta).

"Ju längre tiden går, desto mer besviken känner jag mig över bröllopet. Inte att vi är gifta, jag älskar min man och att vi äntligen är man och hustru är jag otroligt glad över. Jag ångrar dock våra val gällande själva bröllopsfesten främst. Vi hade bjudit in min släkt, hans släkt och våra vänner. Ingen, förutom absolut närmasta familjen (syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar) från min sida dök upp. Flera av dem svara inte på OSA har inte hört av sig ännu med ett grattis ens. Många av våra (så kallade) vänner har inte pratat med oss sedan bröllopet. Jag känner nu i efterhand att de var lite slöseri med plats och pengar faktiskt. Flera av dem kommer vi förmodligen aldrig mer prata med av diverse anledningar, som jag inte vill gå in på här.

Själva kvällen var inte så rolig och kärleksfylld som jag hade förväntat mig. Inga tal (förutom min pappa och en vän till min make, de var väldigt fina), ingen som dansade och de flesta åkte hem tidigt (trots fri bar). Jag kände mig mest ensam hela kvällen, trots att vi hade närmare 90 gäster närvarande, förmodligen för att min mans släkt var där och ca 90% av våra sk. vänner som var där är hans vänner, så han hade fullt upp med dem hela kvällen. Både varmrätten och efterrätten åt jag till största delen sittandes ensam (utan min man vid min sida alltså), för det var konstant människor som drog i honom och skulle prata osv. Jag vet att han mått väldigt dåligt över det i efterhand och det vill jag inte. Han försökte bara vara trevlig med gästerna.

Som sagt, så planerade vi inte bröllopet länge alls, utan det blev lite snabbt ihopkastat. Det resulterade i saker som att pslamer, solosånger och liknande inte blev de vi helst hade velat ha. Samma sak med brudklänning, bukett, ringar och sådant. Alla sa åt oss att ett sommarbröllop (i juni gifte vi oss) var det bästa, roligaste och skulle bli så vackert. Vår idé, med vinterbröllop, var det ingen (förutom våra föräldrar) som gillade. Vi föll för "grupptrycket" och kortade planeringstiden med flera månader. Tanken var från början ett decemberbröllop, men vi ändrade som sagt till juni. Vi började planera, boka kyrka, lokal och liknande i april, för vi tyckte då att vi hade ganska gott om tid till december, men till juni blev det uppenbarligen lite för kort tid."

Då har jag inte ens tagit med sådana saker som att hotellet hade dubbelbokat vårt rum och vi fick ta ett dubbelrum med två separata sängar istället för det vi hade bokat, för de hade redan släppt in det andra paret i rummet. Vår tårta kom med fel färg på dekorationerna (ingen stor sak, men summa summarum). Vår fotograf försökte lura oss på pengar efteråt. När vi kom ut ur kyrkan hade jag köpt såna bröllopsbubblor, men de ansvariga hade glömt dela ut dom, så det blev inga bubblor. Det var ingen som kom fram och kramade oss och lyckönskade oss på kyrktrappen, förutom våra föräldrar. Flera ur min släkt har slutat prata med mig helt för att jag sagt att jag tyckte det var lite dålig stil att inte höra av sig alls, om de kunde komma på bröllopet eller inte.  Ja, jag orkar inte riktigt räkna upp allt, med det är en hel del.

Hade det varit så att min möhippa till vissa delar inte hade blivit så bra som jag tänkt mig, men ändå rätt rolig stundtals, och att mina ena tärna bara inte ville vara med på foton och inte var riktigt så engagerad som jag hade velat att hon skulle vara, så hade jag varit väldigt lycklig! Jag förstår att du är besviken, men om du tänker efter, är det inte väldigt mycket mer som skulle kunnat gå fel men som blev helt rätt?

Vi kommer göra om hela bröllopet. Förnya våra löften och göra det som vi ville ha det från början.

• gbg2012
    Anonym (besviken brud) skrev 2011-12-08 07:53:34 följande:
    Du är inte ensam om att känna dig besviken över bröllopsdagen.

För det första - jag fick inte ens en möhippa. Det var ingen som hade tid eller lust till att hitta på något. Efter bröllopet fick jag höra att jag skulle få min hippa ändå, fast efteråt, men nu flera månader senare inser jag ju att det inte kommer hända. Det finns inget intresse från någons sida att orda det för mig.

Detta är vad jag skrivit i min tråd om varför jag är besviken över vårt bröllop (inte att vi är gifta).

"Ju längre tiden går, desto mer besviken känner jag mig över bröllopet. Inte att vi är gifta, jag älskar min man och att vi äntligen är man och hustru är jag otroligt glad över. Jag ångrar dock våra val gällande själva bröllopsfesten främst. Vi hade bjudit in min släkt, hans släkt och våra vänner. Ingen, förutom absolut närmasta familjen (syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar) från min sida dök upp. Flera av dem svara inte på OSA har inte hört av sig ännu med ett grattis ens. Många av våra (så kallade) vänner har inte pratat med oss sedan bröllopet. Jag känner nu i efterhand att de var lite slöseri med plats och pengar faktiskt. Flera av dem kommer vi förmodligen aldrig mer prata med av diverse anledningar, som jag inte vill gå in på här.

Själva kvällen var inte så rolig och kärleksfylld som jag hade förväntat mig. Inga tal (förutom min pappa och en vän till min make, de var väldigt fina), ingen som dansade och de flesta åkte hem tidigt (trots fri bar). Jag kände mig mest ensam hela kvällen, trots att vi hade närmare 90 gäster närvarande, förmodligen för att min mans släkt var där och ca 90% av våra sk. vänner som var där är hans vänner, så han hade fullt upp med dem hela kvällen. Både varmrätten och efterrätten åt jag till största delen sittandes ensam (utan min man vid min sida alltså), för det var konstant människor som drog i honom och skulle prata osv. Jag vet att han mått väldigt dåligt över det i efterhand och det vill jag inte. Han försökte bara vara trevlig med gästerna.

Som sagt, så planerade vi inte bröllopet länge alls, utan det blev lite snabbt ihopkastat. Det resulterade i saker som att pslamer, solosånger och liknande inte blev de vi helst hade velat ha. Samma sak med brudklänning, bukett, ringar och sådant. Alla sa åt oss att ett sommarbröllop (i juni gifte vi oss) var det bästa, roligaste och skulle bli så vackert. Vår idé, med vinterbröllop, var det ingen (förutom våra föräldrar) som gillade. Vi föll för "grupptrycket" och kortade planeringstiden med flera månader. Tanken var från början ett decemberbröllop, men vi ändrade som sagt till juni. Vi började planera, boka kyrka, lokal och liknande i april, för vi tyckte då att vi hade ganska gott om tid till december, men till juni blev det uppenbarligen lite för kort tid."

Då har jag inte ens tagit med sådana saker som att hotellet hade dubbelbokat vårt rum och vi fick ta ett dubbelrum med två separata sängar istället för det vi hade bokat, för de hade redan släppt in det andra paret i rummet. Vår tårta kom med fel färg på dekorationerna (ingen stor sak, men summa summarum). Vår fotograf försökte lura oss på pengar efteråt. När vi kom ut ur kyrkan hade jag köpt såna bröllopsbubblor, men de ansvariga hade glömt dela ut dom, så det blev inga bubblor. Det var ingen som kom fram och kramade oss och lyckönskade oss på kyrktrappen, förutom våra föräldrar. Flera ur min släkt har slutat prata med mig helt för att jag sagt att jag tyckte det var lite dålig stil att inte höra av sig alls, om de kunde komma på bröllopet eller inte.  Ja, jag orkar inte riktigt räkna upp allt, med det är en hel del.

Hade det varit så att min möhippa till vissa delar inte hade blivit så bra som jag tänkt mig, men ändå rätt rolig stundtals, och att mina ena tärna bara inte ville vara med på foton och inte var riktigt så engagerad som jag hade velat att hon skulle vara, så hade jag varit väldigt lycklig! Jag förstår att du är besviken, men om du tänker efter, är det inte väldigt mycket mer som skulle kunnat gå fel men som blev helt rätt?

Vi kommer göra om hela bröllopet. Förnya våra löften och göra det som vi ville ha det från början.
    Vilket hemskt bröllop, stackars dig!! Förstår dig! Vissa saker kan gå fel, men att vänner och släkt inte håller tal och att det blir såhär! Hemskt! Verkligen en madröm. Det är aldrig värt att falla för grupptryck, sådana här saker visar det! Bra att ni ska göra om och all  lycka till! 

Inser när jag läser sådant här att jag är glad för de stridigheter jag redan tagit, problem med tärna som inte längre ska vara tärna, problem med vigsellokal, problem med band. Men detta händer ett bra tag innan, hade vi ändrat datum hade vi stått utan vigselokal, band och med en tärna.  

Vi ska gifta oss  2 juni, så ett halvår kvar. 

• Anonym (besviken brud)
    gbg2012 skrev 2011-12-08 09:39:59 följande:
    Vilket hemskt bröllop, stackars dig!! Förstår dig! Vissa saker kan gå fel, men att vänner och släkt inte håller tal och att det blir såhär! Hemskt! Verkligen en madröm. Det är aldrig värt att falla för grupptryck, sådana här saker visar det! Bra att ni ska göra om och all  lycka till! 

Inser när jag läser sådant här att jag är glad för de stridigheter jag redan tagit, problem med tärna som inte längre ska vara tärna, problem med vigsellokal, problem med band. Men detta händer ett bra tag innan, hade vi ändrat datum hade vi stått utan vigselokal, band och med en tärna.  

Vi ska gifta oss  2 juni, så ett halvår kvar. 

Ja, vi ville ju bara att vårt bröllop skulle bli en glad tillställning för alla, men glömde bort oss själva där på vägen någonstans. Vilket visade sig väldigt tydligt på bröllopsdagen. Det känns dock väldigt bra att vi gemensamt kommit fram till att vi kan och vill göra om det. Nu är frågan bara när.

Absolut ska man ta upp allt sådant och försöka lösa det som händer på vägen på en gång. Att sopa det under mattan eller låtsas som det inte är något kan ju resultera i att man blir besviken. Inte värt det. Jag hoppas verkligen att er dag ska bli bra på alla sätt och vis :)
  • Chicita

Jag skulle aldrig förvänta mig att någon höll tal faktiskt.
    Att tala offentligt är det många som har fobi för.

Min pappas sambo mer eller mindre tvingade honom till att hålla tal, och det var nästan jobbigt att höra på eftersom jag visste hur jobbigt han tyckte att det var.
    Jag hade trott att makens mamma skulle säga något, för hon är inte så rädd av sig. Men det gjorde hon inte. Och det var helt ok.
    En av mina jobbarkompisar ställde sig upp och lyckönskade oss å alla arbetskompisars vägnar, och en av makens kusiner sa också några ord (han var en av två killar som fick mest poäng på femkampen och alltså hade blivit utsedda till att vara min och makens hedersvakt under kvällen, så han tyckte att det var passande att han sa något om det. Han är toastmasterns äldsta son också så jag misstänker att pappan hade puschat lite där också Flört )
    Och till sist var det en vän från Stockholm, eller "internetvän" kanske jag ska säga. Vi har träffats lite utanför nätet och fått bra kontakt. Vi var på hennes och hennes makes bröllop förra sommaren. Så vi hade bjudit upp dom två plus en till tjej som hör till samma gäng där och som också är en jättego tjej. Nåväl, hon gav oss också ett litet tal.

Men inget av talen var av typen "vi har förlorat en son men vunnit en dotter" eller andra snyft-tal som man kanske kan tycka hör till.

Jag vet om föräldrar som mer eller mindre har tvingats hålla tal, och som varit så nervösa att dom spytt innan.
    Jag har varit på bröllop där brudparet suttit och surat halva kvällen för att "för få" personer har önskat hålla tal. Och där jag har känt mig tvingad att improvisera ihop något eftersom att de flesta vet att jag kan hålla tal (men det ingen verkar få in i huvudet är att jag hatar att göra det eftersom jag inte gillar att prata offentligt)...

Visst är det många som faktiskt får ett bröllop som gick åt skogen.
    Men det är nog många som har orimliga förväntningar också på hur bröllopet ska vara (och jag säger inte att det är någon i den här tråden så ni behöver inte ta åt er).
    De förväntningar jag hade var att det skulle vara god mat, trevlig underhållning och att alla skulle ha trevlig.
    Jag sa till och med till serveringspersonalen innan att det inte var någon fara om dom skulle spilla på någon eller tappa tårtan Flört
    Höga förväntningar på sin omgivning brukar resultera i besvikelse efteråt... tyvärr...
    Det enda man kan styra är sig själv och ens egna reaktioner.

• Anonym (besviken brud)

Jag kan förtydliga min del av det angående just talen. Vi förväntade oss inte ett tal av varje person som var där, men när man vet sedan tidigare fester, födelsedagar, bröllop och liknande att vissa (som vi trodde stod oss nära) hållit tal till personer som inte står dom lika nära.. ja, då kan jag faktiskt bli en gnutta besviken att vi (till skillnad från väldigt många andra då) tydligen inte var värda "besväret".

Att tala offentligt är det väldigt många som upplever jobbigt, inklusive jag själv, så jag har full förståelse över att man inte vill göra det. Speciellt om det är något man vanligtvis inte brukar göra eller om det är många där som man inte känner. Så var dock inte fallet på vårt bröllop.

Det är väldigt många vi känner som är sådana typiska spexar-personer. De skriver gärna dikter, sånger och hittar på kuliga saker i tid och otid och det är ingen som är blyg av sig, alls. Som jag skrev ovan, angående födelsedagar, fester, andra bröllop, nyår, julafton, midsommar osv, så visar de mer än gärna upp sina verk och improviserar gärna också. Att det på vårt bröllop, trots så många sådana personer, inte hände något alls (förutom de två talen, som var jättefina) gör att vi, återigen, känner oss lite besvikna. Det fick oss att känna oss som att vi inte var värda deras tid och energi, som de vanligtvis är väldiga generösa med.

Så besvikelse angående sådana saker kan ju variera väldigt mycket beroende på vilken typ av gäster man har. Hur de brukar vara. För förväntningar måste man ju kunna ha och i vårt fall tycker jag inte att vi hade för höga förväntningar, då vi bara trodde att alla skulle vara som de brukar vara.

Men jag håller med om att ibland kanske man har sådana drömmar (gäller inte bara bröllop, utan överlag i livet) att man kan känna besvikelse trots att något är bra, bara för att det inte är just så bra som man hade tänkt sig.

• Chicita
    Anonym (besviken brud) skrev 2011-12-08 11:42:51 följande:
    Jag kan förtydliga min del av det angående just talen. Vi förväntade oss inte ett tal av varje person som var där, men när man vet sedan tidigare fester, födelsedagar, bröllop och liknande att vissa (som vi trodde stod oss nära) hållit tal till personer som inte står dom lika nära.. ja, då kan jag faktiskt bli en gnutta besviken att vi (till skillnad från väldigt många andra då) tydligen inte var värda "besväret".

Att tala offentligt är det väldigt många som upplever jobbigt, inklusive jag själv, så jag har full förståelse över att man inte vill göra det. Speciellt om det är något man vanligtvis inte brukar göra eller om det är många där som man inte känner. Så var dock inte fallet på vårt bröllop.

Det är väldigt många vi känner som är sådana typiska spexar-personer. De skriver gärna dikter, sånger och hittar på kuliga saker i tid och otid och det är ingen som är blyg av sig, alls. Som jag skrev ovan, angående födelsedagar, fester, andra bröllop, nyår, julafton, midsommar osv, så visar de mer än gärna upp sina verk och improviserar gärna också. Att det på vårt bröllop, trots så många sådana personer, inte hände något alls (förutom de två talen, som var jättefina) gör att vi, återigen, känner oss lite besvikna. Det fick oss att känna oss som att vi inte var värda deras tid och energi, som de vanligtvis är väldiga generösa med.

Så besvikelse angående sådana saker kan ju variera väldigt mycket beroende på vilken typ av gäster man har. Hur de brukar vara. För förväntningar måste man ju kunna ha och i vårt fall tycker jag inte att vi hade för höga förväntningar, då vi bara trodde att alla skulle vara som de brukar vara.

Men jag håller med om att ibland kanske man har sådana drömmar (gäller inte bara bröllop, utan överlag i livet) att man kan känna besvikelse trots att något är bra, bara för att det inte är just så bra som man hade tänkt sig.
    Tack för ditt förtydligande, det hjälpte mig förstå vad du menade Glad

Skulle det kunna vara så att dom tyckte att det var så högtidligt att dom inte vågade spexa, och inte förstod att ni gärna ville det?
    Själv vet jag att jag känner av stämningar väldigt väl. Om det känns högtidligt eller lite tryckt stämning så dämpar jag mig själv mer också... Även om jag inte är blyg annars, men i vissa fall drar jag mig liksom tillbaka och håller låg profil.
  • brideo

Hej TS och ni andra,

Du verkar vara ledsen och förtvivlad över detta trots att det har gått över ett år. Om du inte kan "släppa det" som någon förslog tycker jag att du ska gå och prata med någon om det som hänt, en kurator, psykolog eller liknande. Det kanske låter fånigt för andra som läser denna tråd, att det "ska behövas" liksom, men om man upplever svek från personer som stod en nära kan man faktiskt behöva hjälp för att komma över det och gå vidare. För du måste det, gå vidare! Först då kan du ju leva det liv som du vill med din man. 

Kram och lycka till!  

• Chicita
    brideo skrev 2011-12-08 18:48:55 följande:
    Hej TS och ni andra,

Du verkar vara ledsen och förtvivlad över detta trots att det har gått över ett år. Om du inte kan "släppa det" som någon förslog tycker jag att du ska gå och prata med någon om det som hänt, en kurator, psykolog eller liknande. Det kanske låter fånigt för andra som läser denna tråd, att det "ska behövas" liksom, men om man upplever svek från personer som stod en nära kan man faktiskt behöva hjälp för att komma över det och gå vidare. För du måste det, gå vidare! Först då kan du ju leva det liv som du vill med din man. 

Kram och lycka till!  
    Nej det är inte alls fånigt att man måste ta hjälp.
    Men man måste inte alltid springa till en psykolog direkt. Ibland kan det räcka med att någon utomstående (oftast bättre än närstående) säger något till en som man själv redan har känt. Och bekräftar det man redan vet innerst inne.
    Jag brukar inte rekommendera psykologhjälp det första jag gör eftersom det många gånger kan få motsatt effekt och få personen att sluta sig mer och grubbla ännu mer.

Många förknippar ett psykologbesök med att man ska vara psykiskt sjuk, och även om det långt ifrån är så. Och det faktiskt finns ett stort behov för "vanliga svenssons" så att säga, att prata med psykologer så ligger skamkänslorna djupt rotade och det kan vara svårt att fronta en sån sak

Det vi är överens om är att hon måste gå vidare.
    Vi har bara olika uttryck för det och kanske olika vägar dit.
  • Guffi

Hej!
    Har inte läst vad ni andra har svarat så jag upprepar kanske bara vad som tidigare skrivits. Hur som helst...

Som jag tolkar det så är det inte möhippan och bröllopet i sig du är besviken över, utan din ena tärna.
    Det viktigaste här är din egen syn på allt. Den kan du faktiskt välja. Du kan välja vad du vill fokusera på. Du nämner ju att det var en del roliga grejer som hände på möhippan tex - fokusera på dem. Fokusera på den underbara tärna som faktiskt gjorde precis som hon skulle. Vad var det som gjorde bröllopet så fantastiskt?
    Du kan välja att fokusera på de bra minnena och på så sätt skapa bra och härliga minnen, eller så väljer du att fokusera på det negativa och då kommer du troligtvis alltid att ha en tråkig känsla när du tänker tillbaka på den underbara dagen (som jag faktiskt tror att den var på många sätt).

Du har ju inte kontakt med henne längre, låt inte henne förstöra mer för dig nu. Släpp henne och det som har varit och fokusera på allt bra och härligt som händer och har hänt i ditt liv.
    Bröllop kan man göra om, ni kan förnya era löften om några om om ni vill :) Men ångra något, det tycker jag inte alls att du ska göra. Förbannad på vissa omständigheter kan man vara, men som jag tolkar det så är du nöjd med så mkt annat så ångra hela bröllopet...?

Så, kort och gott, du kan hata HENNE, men hela dagen tycker jag inte alls att du ska se som något negativt :)

Svar på tråden över 1år och ångrar typ bröllopet! HJÄLP!