• timide

Förlovningsring i silver, kan man ha något annat på vigselringen då?

Jag och min partner hade ganska dålig ekonomi när vi förlovade oss och valde därför ringar i silver. Men när vi ska fundera på vigselringar nu så vill jag ju ha äkta diamanter.

Finns det någon metall som ni tycker passar med silver? Eller ska man göra som min partner vill, att jag bara ska ha en ring, en tjock? :S Vad säger ni?

• Svar på tråden Förlovningsring i silver, kan man ha något annat på vigselringen då?
  • Chicita

Du kan välja en ring i titan om du vill ha liknande färg på ringen. Det matchar inte helt men relativt nära.
    Vitguldsringar eller platinum funkar väl också.

Själv tycker jag att kombinationen med silver och rött guld är snyggt.
    Gå till en guldsmed och prova ringar i olika material, testa också med bara en tjock ring och se vad du tycker själv

• specccial

Vi har också valt silverringar, mest för att vi tyckte det var snyggt med en så ljus metall och vi passar båda bättre i det. Däremot har vi guld på insidan, och det känns lite roligt att det inte syns, mest att vi vet om det själva :) Vi tycker också kombinationen av guld/silver är snygga.

Titan har jag för mig är svårt att storleksförändras om det skulle behövas i framtiden? Vitguldsringar blir något mörkare med tiden än silver, men de går att rodera upp med jämna mellanrum om jag fattat det rätt.

Min vigselring ska vara lik förlovningsringen, helt i silver med guld på insidan. Men vigselringen är tunnare med diamenter på utsidan.

Håller med ovanstående, gå till guldsmed och prova. Ni kan säkert komma fram till en bra lösning. Storleken på diamanter kostar ju också olika mycket. Lycka till!

• fruhgan
    specccial skrev 2011-12-10 09:37:51 följande:
    Vi har också valt silverringar, mest för att vi tyckte det var snyggt med en så ljus metall och vi passar båda bättre i det. Däremot har vi guld på insidan, och det känns lite roligt att det inte syns, mest att vi vet om det själva :) Vi tycker också kombinationen av guld/silver är snygga.

Titan har jag för mig är svårt att storleksförändras om det skulle behövas i framtiden? Vitguldsringar blir något mörkare med tiden än silver, men de går att rodera upp med jämna mellanrum om jag fattat det rätt.

Min vigselring ska vara lik förlovningsringen, helt i silver med guld på insidan. Men vigselringen är tunnare med diamenter på utsidan.

Håller med ovanstående, gå till guldsmed och prova. Ni kan säkert komma fram till en bra lösning. Storleken på diamanter kostar ju också olika mycket. Lycka till!
    Ringar i rent titan (99,8 % titan) gå visst att ändra storlek på. Däremot finns det titan (4/6 titan) som inte går att ändra storlek på så ska man köpa titan så ska man vara noga med att ta reda på om det är rent  titan eller ej så man vet vad man får för pengarna.
    Så är det ju iof med andra metaller också, vill man ha 18 k guld så ska man ju se till att det är det man får ( det finns ju även 14 k och 9 k också, det är ofta i billigare guldsmycken) och i en del länder är det ju annan standard än i Sverige, som tex i USA där det är vanligare med  vitt guld i 14 k vilket göt att en del ringar därifrån blir mycket billigare än liknande ringar i Sverige.
    Silver och rött guld är väldigt fint ihop och rött guld och vitt guld och silver är också fint ihop så det går ju att välja en vigsel ring i rött guld och vitt guld och ha den till förlovningsringen i silver
  • Savannah

Vitguld är något jag tänker satsa på när jag gifter mig, förlovningsringen är av silver. Tycker det är liten skillnad utseendemässigt på de båda, och vitguld finns ju behändigt att köpa i alla smyckesaffärer plus att vitguld med diamant är så supersnyggt! Glad

• timide

Tack för alla svar! =)

Skönt att höra att det finns alternativ, det vi är mest inne på är faktiskt vitguld för ingen utav oss gillar egenligen rött/gult guld, båda vi passar bättre i vitt guld/ Silver. Tack så mycket för era svar!

Men jag har pga. det en ny fråga som jag har funderat på i mitt huvud själv. Hur vanligt är det att mannen har 2 ringar, min kille vill alltså oxå ha en vigselring. Men jag tycker att det känns lite konstigt, för män brukar väl bara ha en ring. Men då tycker han at vi inte ska vara som alla andra. Men vad tycker ni?

• Chicita

Om han vill ha två ringar så är det helt ok. Många gör så nu, men långt ifrån alla.
    Min make ville inte ha mer guld på fingret eftersom han ändå tar av sig ringen när han jobbar vid datorn, då tyckte han att det skulle bli svårare att hålla koll på 2 ringar istället för en Flört

Men som sagt, det är många killar  nu som har två ringar. Så om det är hans önskan så finns det inget som stoppar.

• timide
    Chicita skrev 2011-12-10 12:53:18 följande:
    Om han vill ha två ringar så är det helt ok. Många gör så nu, men långt ifrån alla.
    Min make ville inte ha mer guld på fingret eftersom han ändå tar av sig ringen när han jobbar vid datorn, då tyckte han att det skulle bli svårare att hålla koll på 2 ringar istället för en Flört

Men som sagt, det är många killar nu som har två ringar. Så om det är hans önskan så finns det inget som stoppar.

Ok bra, jag är inte så insatt i hur det är med trender och så i världen. SÅ va bra, då vet vi att det funkar! =) Tack så mycket!

Svar på tråden Förlovningsring i silver, kan man ha något annat på vigselringen då?