Moster Stina skrev 2011-12-15 08:09:33 följande:
Hej!
Jag tycker absolut att ni som önskar vänner tar kontakt med varandra NU!
Om ni nu inte har liknande intressen och så...så har ni i alla fall bröllopsplanering gemensamt eller hur!
För övrigt älskar jag att man kan dryfta det mesta här på BT. Jag har inte alls planerat bröllopet ihop med några vänner, utan helt kollat runt i trådar på BT.
Vill bara säga att det är mest i amerikansk film som tärnor planerar så mycket med en. Det är INTE en gammal tradition här i Sverige. Jag känner ingen som har haft det så, även om det såklart förekommer.
I USA är det självklart att "förstetärnan" skall hålla i möhippan och övrig planering t ex. Det kan man inte förvänta sig att en utvlad tärna skall göra här. För som sagt; det är inte en gammal tradition som alla känner till.
Vad jag ville säga med detta var att du inte behöver känna dig ledsen för att du inte har några tärnor.
Men jag förstår att du saknar dina vänner. Det måste vara jättejobbigt. Och jag, som själv flyttat runt som en tok vet att det inte alls är lätt. Hoppas att du hittar några! Lycka till!
Jag tror ju dock att det flesta här som inte har vänner, helst vill ha vänner IRL så att säga, men annars är det ju en bra idé att här inne eller via mejl hålla kontakt och stötta och hjälpta varandra i sin bröllopsplanering :)
Jag hade ju som sagt turen att ha min syster som jag står nära som tärna och min makes syster, som jag också står ganska nära, men hon är väldigt ung, också som tärna. Men jag kan hålla med om det, att det där att tärna ska vara med på allt och hjälpa till och lyssna på allt bruden har att säga om bröllopsplaneringen osv är något vi blir matade med från Hollywoodfilmer och inte alls så vanligt i Sverige.
Trots det, så kan man alltid prata med sin tärna om vad man förväntar sig av henne och komma fram till ungefär vad hon ska vara med på. Samt att man har något man kan ventilera sig med när allt känns som jobbigast. Den främsta, och bästa, saken med en tärna är ju dock att hon finns med under själva dagen som en stöttepelare. Det är nog också då man behöver henne som bäst faktiskt. Att då inte ha någon tärna, det kan jag absolut förstå att det känns väldigt tråkigt. Speciellt om man sedan tidigare alltid trott att man ska ha det.
Och angående möhippan, så är det ju som sagt inte tärnans jobb att fixa den, men för att alla vänner ska kunna gå ihop och ordna något, så krävs det ju att någon börjar dra i trådarna. Har man då ingen tärna som kan göra det, så blir det lätt att det inte blir något. Eller om man har som jag, en tärna men inte just några vänner, så finns det ju inte heller någon som kan/vill komma och då får man istället ingen möhippa.
Att man är ledsen över att man inte har vänner IRL och ledsen över att man inte står någon så pass nära att man vill be den personen om att vara tärna, har jag 100% förståelse för. Och visst är det bra med stöd tex härifrån BT, jag planerade hela mitt bröllop genom att sitta här, men det är ju trots allt inte riktigt samma sak.