Åka 15 mil för barnvakt? Morr.
Vår bebis farföräldrar bor 15 mil bort.
Mina bor i samma stad.
När det blev tal om att framöver kanske ha barnvakt över natten fick jag reaktionen att det var orättvist om hans föräldrar aldrig skulle få vara barnvakt över natten.
Men vadå!
1) Ska vi åka 30 mil t.o.r. för att DE ska få vara barnvakt (så himla kul är det inte att vara barnvakt!)
2) Ska de (som föreslogs) åka 30 mil för att HÄMTA bebis för att vara barnvakt?
3) ska de sova hos oss när vi är borta (nej tack, jag vill inte ha folk boende hos mig när jag inte är hemma)
4) De känner inte bebis lika bra som de som bor i samma stad
5) Här kryllar det av folk som känner bebis väl och kan passa henne om det skulle behövas.
Det blir så otroligt krystat för allt det handlar om är att pappan vill göra sin mamma glad, det finns inget praktiskt med detta arrangemang. Och vadå "orättvist", det är väl barnets bästa det handlar om, inte hur en vuxen kvinna känner.
Nu är allt hypotetiskt och det gäller barnvakt de första åren, när hon blir större är det en annan sak, men jag vill inte ha henne flera timmar bort när hon är så liten att hon inte kan kommunicera.
Har fler upplevt samma sak och sett det som ett problem? Hur har ni i så fall löst det?
Det handlar alltså inte om att jag är "emot" farföräldrarna, tvärtom, men jag tycker bara det känns jobbigt och konstlat att ha barnvakt så långt bort - enbart för att göra dem glada och utan en tanke på bebis.