• Anonym (LAM)

Min blivande man tittar på porr och vi kan inte prata om det....

Jag har gjort något som jag inte är stolt över...
    Jag har kollat min sambos mobil. Han har tittat på massor av porrklipp.
    Jag har försökt att prata med honom om det innan men han blir bara arg och går där ifrån.
    Man får inte prata om det och jag vet inte varför. Då jag själv alrdig har varit intresserad av porr så
    har jag frågor och vill bara att han ska förklara för mig. Men han förnekar det, ljuger och blir arg.
    Han har tom sagt rätt ut att porr inte än något för honom.
    Det som sårar mig mest är att han ljuger.
    Och jag förstår inte när han kan ha tid till att titta på porr då vi spenderar dagarna tillsammans.
    Jag vet att det inte har något med mig att göra och att det inte är att han inte är nöjd men pga att han känner att han behöver ljuga om det så blir jag orolig...

Det värsta jag vet är när folk ljuger för mig och jag vet att jag inte kan prata med honom om det då jag inte får några svar. Allt kommer tillbaka till mig att jag har snokat och det jag har hittat spelar ingen roll....

Vad ska jag göra?
    Hur ska jag kunna släppa det här på bästa sätt?
    Jag älskar mig blivande man och vill inte kontrollera honom på något sätt
    så hur ska jag göra?

• Svar på tråden Min blivande man tittar på porr och vi kan inte prata om det....
  • Sara 120707

Han tycker säkert att det känns pinsamt.

Antingen får du ge honom mer tid eller kanske låta honom komma på dig med att sitta och titta, starta konversationen på så sätt.

• Yez

Hmm.. Jag tror faktiskt att alla killar/män kolla på porr.. Fast på olika stadier och vissa mer ofta än andra!
    Jag personligen tycker inte att det är nå fel på porr, dom flesta kan ju faktiskt skilja på film och verklighet..

Jag och min sambo kan ibland kolla på det tillsammans, inga längre stunder och inte så att vi planerar typ "Ikväll ska vi kolla på porr älskling", utan mer bara att man kan knäpp på den kanal för lite skoj och på nått sätt är det ju lite "spännande".. Förstå mig rätt!

Vet inte om du är emot porr på det sättet, men kanske på något sätt "råka" sätta på en sån kanal eller liknande när ni kollar på tv.. Kolla hans reaktion och kanske då kan börja prata om det? Och ni till och men kanske kan kolla lite tillsammans istället för att han ska göra det till något han vill dölja...?!

• Anonym (Jag)

Förra året, 2 månader efter att vi gift oss (23 år som sambo innan), så skulle jag spela en nyköpt cd på familjedatorn.
    Efter att ha stängt ner bildspelet i musikspelaren så fick jag upp något helt annat på skärmen.

Det som sakta rullas upp är att min nyblivna make har ägnat flera år åt porrsurfning, sexkontakt sajter, cybersex o dyl på nätter, tidiga mornar och varje stund han varit hemma själv.
    Och som arbetslös under långa perioder var han mycket hemma själv.

Idag vet jag varför yngsta dottern aldrig kom i tid till skolan - han porrsurfade på mornarna med resultat att yngsta aldrig kom upp i tid och ständigt fick skäll i skolan för sen ankomst. Vi bor på landet och det är bilskjuts som gäller för de små barnen.

Jag vet också varför han aldrig "hann med" att göra något på dagarna när han var hemma. Varför han var så trött och stingslig hela tiden.

Jag vet dessutom varför våra pengar aldrig räckte till månadens räkningar (vilket gör att jag idag har ärenden hos kronofogden)
    Han spenderade 5-siffriga belopp på sin "hobby"...

Jag antar att det började som en kul grej men här är min poäng -

Ett vanemässigt bruk av internetporr och -sex som hålls hemligt är inte längre någon "kul grej".
    Det är defacto ett missbruk. Ett missbruk som alla andra missbruk som escalerar, där vederbörande låter 'bruket' gå ut över nära och kära. Där, som vid alla andra former av missbruk, lögnen är ett stående inslag i relationen.

Detta är en typ av missbruk som jämförs med kokain. Det krävs snabbt mer för att få buzzet.

Jag kan säga att det jag hittade när jag slutligen började leta föll i kategorin grovt. Några föll på fel sida gränsen om vad som faktiskt är straffbart i det här landet.

Det som slog hårdast var dubbellivet han har levt. Mitt liv visade sig bara vara lögner.

Han började vår bröllopsdag med att gå ut på sina sexkontaktsajter och ragga sällskap till "hans" bröllopsnatt...
    Och ja, jag satt ensam den kvällen. Och väntade på att han "skulle bara".

I dag ligger vi i skilsmässa.
    Han har påbörjat en behandling för sitt missbruk men han valde ändå missbruket över mig och barnen.

Jag föreslår att TS faktiskt kräver att de ska prata igenom problemet FÖRE bröllopet.
    Ta hjälp av familjerådgivning.

Jag får tyvärr konstatera att enligt de läkare som arbetar med den här typen av missbruk så kommer det inte att gå över av sig självt. Det kan i bästa fall hållas på en konstant men det vanligaste är att det escalerar till grövre, mer risktagande och även risktagande IRL.

Jag önskar dig all lycka TS.

Och nej, jag säger inte att alla som porrsurfar är missbrukare...Så jag betackar mig för den typen av kommentarer.
    Jag påstår däremot att den som väljer att ljuga för sin respektive om sina porrvanor är ute på mycket tunn is och har dessutom gjort ett medvetet och frivilligt val trots insikten om att det är ett 'dåligt' val.
    Och jag påstår att ett missbruk är ett missbruk oavsett vad som missbrukas. Och det är alltid familjen som får betala det högsta priset.

• Anonym (hej)
    Yez skrev 2011-12-15 13:19:42 följande:
    Hmm.. Jag tror faktiskt att alla killar/män kolla på porr.. Fast på olika stadier och vissa mer ofta än andra!
    Det är väl dock som att säga att alla män kikar på fotboll och dricker öl eller att alla kvinnor använder läppstift och klänning. Så är det ju inte.

Sedan beror det ju på vad man menar med det också. Att de flesta någon gång ser porr tror jag dock stämmer, men att säga att alla gör något.. nej. Det finns många män som uppskattar porr, många kvinnor också. Det finns ju också både män och kvinnor som inte alls tycker om det och väljer att inte kika. Många kikar nog också i tonåren, ensam eller med kompisar, av ren nyfikenhet, men kollar inte senare i livet, för man får helt enkelt inte ut något av det.

Jag förstår att TS blir upprörd över att han ljuger och försöker hålla det hemligt och jag tycker definitivt att det är något ni bör prata ut om, på ett eller annat sätt. Tyvärr kan det ju riktigt illa, som Anonym (Jag) beskriver, även om det inte går så långt för alla.

Visst, han kan vara upprörd över att du kikat i hand mobil och det förstår jag, men om ni nu ska gifta er och spendera era liv tillsammans, så kan man inte bara försöka sopa saker under mattan. Man behöver prata igenom saker och ting, stora som små.

Förhoppningsvis löser det sig för er, TS. Jag har tyvärr inga goda råd att ge :/
  • Anonym (LAM)

Jag tackar för alla kommentarer.
    Känns skönt att se att det är flera som förstår en och skönt att få tips.
    Jag ser själv som sagt vad inte grejen i det. Det är inget jag behöver i mitt liv. Men jag dömmer inte
    andra som tittar. Där emot har jag dåliga erfarenhet av detta.
    Min pappa hade ett beroende av porr när jag var yngre och detta var som Anonym (jag) skrev innan
    det påverkade hela familjen. Och mina föräldrar skildes nästan pga detta.
    Därför kopplar jag porr till en hemsk period i mitt liv.
    Min sambo vet om detta och jag vet inte om det är därför som han känner att han inte kan berätta det.
    Det värsta är att det inte går alls att prata med honom om det här.
    Han blir så arg så han sätter sig i bilen och kör i väg. Han blir förbannad om han får veta att jag har snokat.
    Jag vet inte om det här är ett beroende. Men de senaste dagarna har han suttit och tittat på klipp nästan varje dag.
    Det är hemskt tråkigt att läsa din historia Anonym (jag) ingen borde få gå igenom det du fick gå igenom.
    Jag önskar dig all lycka!

Bröllopsinbjudan skickas imorgon. Är det fel att jag inte ens kan nämna det utan att han blir arg?
    Är det fel att vi inte kan prata om det eller håller jag på att få kalla fötter och gör en för stor sak av det?

• Anonym
    Yez skrev 2011-12-15 13:19:42 följande:
    Jag personligen tycker inte att det är nå fel på porr, dom flesta kan ju faktiskt skilja på film och verklighet..

Jag och min sambo kan ibland kolla på det tillsammans, inga längre stunder och inte så att vi planerar typ "Ikväll ska vi kolla på porr älskling", utan mer bara att man kan knäpp på den kanal för lite skoj och på nått sätt är det ju lite "spännande".. Förstå mig rätt!

Vet inte om du är emot porr på det sättet, men kanske på något sätt "råka" sätta på en sån kanal eller liknande när ni kollar på tv.. Kolla hans reaktion och kanske då kan börja prata om det? Och ni till och men kanske kan kolla lite tillsammans istället för att han ska göra det till något han vill dölja...?!
    Alla killar kollar INTE på porr!
  • Sara 120707

Bara för att han ljuger om det så behöver det ju inte innebära att det är ett missbruk. Tror faktiskt att många män ljuger om just det till sina flickvänner/fruar/sambos.

Det finns ju massor av anledningar till en sådan lögn det är ju faktiskt ett ganska privat område. Han kanske känner sig skamsen, han kanske är rädd att du ska ta illa upp även om det inte har med dig att göra, han kanske inte är särskilt stolt över den sidan av sig själv och är rädd att du inte ska acceptera den, han kanske vet att många kvinnor överreagerar när det gäller porr och därför valde att inte säga något.

Missbruk finns absolut men det finns också en hel massa andra anledningar till att han kan ha ljugit och man behöver ju inte hoppa till det värsta scenariot.

Försök säga till honom att du inte har något problem med att han tittar på porr men att du inte tycker om att han ljuger om det.

Försök se det ur hans perspektiv: Om han hade upptäckt något om dig som du tyckte var ganska skämmigt hur hade du då velat att han hanterade det?

• JesFre
    Anonym (LAM) skrev 2011-12-15 13:57:15 följande:
    Jag ser själv som sagt vad inte grejen i det. Det är inget jag behöver i mitt liv. Men jag dömmer inte
    Min pappa hade ett beroende av porr när jag var yngre och detta var som Anonym (jag) skrev innan
    Min sambo vet om detta och jag vet inte om det är därför som han känner att han inte kan berätta det.
    Han blir så arg så han sätter sig i bilen och kör i väg. Han blir förbannad om han får veta att jag har snokat.
    Jag vet inte om det här är ett beroende. Men de senaste dagarna har han suttit och tittat på klipp nästan varje dag.
    Det är hemskt tråkigt att läsa din historia Anonym (jag) ingen borde få gå igenom det du fick gå igenom.

Bröllopsinbjudan skickas imorgon. Är det fel att jag inte ens kan nämna det utan att han blir arg?
    Är det fel att vi inte kan prata om det eller håller jag på att få kalla fötter och gör en för stor sak av det?
    Jag känner verkligen med dig, är väldigt svårt när personen inte vill prata med en.
    Men jag skulle sätta ner foten och säga "vi behöver verkligen prata om det här. vi ska gifta oss och jag vill verkligen att vi ska kunna prata om allt även det som känns jobbigt, för jag älskar dig"  Eller något liknande, kan ju inte direkt tala om för dig exakt vad du ska säga..

Låt honm inte "smita undan" jag vet att det kan vara väldigt jobbigt. Men det bådar ju inte alltför gott om ni inte kan prata om det nu, hur kommer det då vara om några år om han fortfarande tittar på samma sätt? Jag skulle ta fighten nu och inte vänta och hoppas att allt bara blir bättre. Jag håller verklinge tummarna för dig. 

Jessica
  • Aleta
    Anonym (LAM) skrev 2011-12-15 13:57:15 följande:

Försök känna efter hur pass viktigt detta är för dig. Hur kommer det att kännas om ni lämnar detta olöst?
    Kan du glömma det eller kommer det att oroa dig och bryta ner ert förhållande?

Tål ert förhållande nu en konfrontation?
    Det borde det verkligen göra eftersom ni snart ska gifta er.

Jag ser inte porren som ett problem, det är oviljan att prata som skulle göra mig upprörd.
    Om det vore jag skulle jag lägga alla bröllopsinbjudningarna på köksbordet och sätta mig där med honom mitt emot och sedan tala om hur lycklig du är över att ni ska gifta er. Dina förväntningar över bröllopet, hur spännande det är att ni ska skicka dem imorgon och sedan nämna att du är lite orolig över att ni inte kan prata om allt. Att du inte kan förstå varför han inte känner att han kan prata med allt om dig.
    Det skulle jag försöka reda ut.

Hoppas att ni kan reda ut detta.

• Yez

Ojoj, var inte populärt det jag skrev.. Ber så mycket om ursäkt för det! Kanske borde skrivit "Tror alla killar/män i min omgivning/bekantskap kollar på porr.. Fast på olika stadier och vissa mer ofta än andra!"
    Ber så mycket om ursäkt för det!!

Det du, TS behöver fundera på tycker jag är hur kommer du må om ni gifter er och inte löst/pratat om detta?
    Håller med Anonym (Hej) " men om ni nu ska gifta er och spendera era liv tillsammans, så kan man inte bara försöka sopa saker under mattan. Man behöver prata igenom saker och ting, stora som små."

TS, Lycka till med allt och jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du får ett fantastikt bröllop!

Sorry ännu en gång för min fel formulering!

• Nudax

Nu har jag bara skummat de andra inläggen, men precis som någon fler skrev så är ju själva porr-tittandet inget konstigt eller ovanligt i sig, ganska vanlgt och absolut inte bara bland killar utan också bland tjejer. (Då pratar jag bara om porr/sexfilmer abslut inte camchattande eller sexchattande med "riktiga människor" - för mig är det otrohet) Det viktiga är ju att man är överens om vad just jag/vi tycker är okej och vad som inte är okej. Precis som du skriver om så kommer väl problemet snarare när man inte kan prata ärligt om det.  Kanske kan det vara så som någon skrev ovan att han tycker det är genant att han blivit påkommen. Det verkar svårt för honom att kunna prata med dig om det. Tror du att det kan vara lättare att skriva ett brev till honom? Där du förklarar att du förstår om han tycker det är genant att prata om det men att du inte tycker att han gjort något fel i själva porrtittandet (om du nu inte tycker det förståss!) utan att det är ljugandet om det som känns jobbigt och att du skulle vilja att ni kunde prata öppet om det och förstå varandras tankar och känslor kring "fenomenet":

• Anonym (Tjej)

Hade en uppriktig diskussion med killkompisarna ( väldigt fina och skötsamma killar med fasta förhållanden) och de bekräftade att alla killar kollar porr, men att det ofta inte betyder någo för dem utan bara avslappning och en "hjälpande hand". Det var vad jag misstänkte. Kan inte säga att det upprör mig heller.

• Anonym (LAM)

Tusen tack för alla svaren! Ni anar inte hur mycket det har gjort för mig. Fick ett lugn efter att ha sett att det dels finns fler som känner som jag, som förstår mig men även så många som kan förklara för mig att det är ok och normalt.
    Det jag undrar nu är, hur ofta tycker ni att man kan kolla på porr innan det blir till överdrift? Vad tror ni är "normalt"?

• Anonym

Allvarligt talat, finns det ingen annan här som tycker att porr är äckligt och sjukt och som aldrig kunnat vara med någon som tittade på det? En man som måste fantisera om andra är inte något att ha. Och när man inte får kolla i hans mobil, dator, lådor osv, då är något väldigt, väldigt fel.

• Anonym (novelläsare)

Porr är för min del något jag inte är så intresserad av men jag har tittat några gånger både själv och tillsammans med min blivande. Däremot läser jag ibland sexnoveller just för att få igång fantasin lite. Det tycker däremot min blivande är lite småkonstigt. Han tittade på porr i tonåren och när han varit singel men känner inte att han behöver det nu i vårt förhållande, det är väldigt sällan och då gör vi det tillsammans (typ 1 gång/år). När jag läser sexnoveller så tänker jag ju in mig och min blivande som "huvudpersonerna" och det är även så jag gör när jag kollar på porr. Det blir liksom en inspirationskälla. Så det är inte bara negativt och ibland kan man behöva krydda sexlivet lite, såklart finns det andra sätt och alla gör precis som de själva vill!

Att han inte vill prata om att han tittar är däremot konstigt. En liten varningsklocka kanske.

• Nudax
    Anonym skrev 2011-12-16 08:18:32 följande:
    Allvarligt talat, finns det ingen annan här som tycker att porr är äckligt och sjukt och som aldrig kunnat vara med någon som tittade på det? En man som måste fantisera om andra är inte något att ha. Och när man inte får kolla i hans mobil, dator, lådor osv, då är något väldigt, väldigt fel.
    Jag tycker och tror inte det handlar om att fantisera om andra, därför blir jag inte upprörd. De flesta människor njuter av och gillar sex - att man då också kan eggas av att titta på när andra har sex (porrfilm) är inte konstigt. Jag kan själv kolla ibland och vet därför mycket väl att det varken har med att jag inte tänder på min sambo att göra eller att jag på något annat sätt intresserar mig för personerna i filmen. Det man tänder på är ju själva handlingen som sker i filmen. Om han däremot skulle sitta och beundra stillbilder på snygga brudar, ja då skulle jag tycka att det var mindre kul. MEN det viktiga är ju vad man själv tycker och känner, om man inte alls kan förstå det eller gilla det då är det ju så, och då måste man ju kunna komma överens med sin partner om vad som gäller i just sitt förhållande. Och håller absolut med dig i det sista! När någon försöker att dölja saker för en då är det fel! Att gå bakom ryggen på sin partner eller på annat sätt dölja eller smyga med saker är ju en form av svek/otrohet. Helt enkelt bör man i ett förhållande kunna prata öppet om vad just vi har för regler/gränser för allt från porr till "vart går gränsen för otrohet". Alla tycker ju olika, och så måste det få vara.
Svar på tråden Min blivande man tittar på porr och vi kan inte prata om det....