Evelinas skrev 2011-12-19 19:09:31 följande:
Självklart har blommans kvalité betydelse. ICA blommor skulle jag liksom inte lita på, men en florist beställer ju extra fina blommor till just brudbuketter. Finns ju en anledning till att en brudbukett är dyrare än en vanlig bukett.
Tätt bundet gör också att dem håller sig bättre. Men självklart kan man inte ha en brudbukett i 20 minus flera timmar. Men för några foton ska den klara (givetvis lite beroende på blommor). En bekant gifte sig i norrland, tror det var runt 20 minus och hon fotograferades utomhus med sin bukett i kanske 10 min, inga problem alls, den var jättefin efteråt ändå.
Det jag menar, är att kvalitén på en blomma inte har betydelse för just hur mycket kyla den klarar. Det är själva blommans naturliga växtförhållanen som avgör den saken. Skulle de klara kyla utifrån vad du säger, skulle det knappast vara förbjudet från blomsterförmedlingarna att ställa blombud vid dörren hos folk på vintern etc. Det vbore också helt onödigt att packa blommorna i isolerande papper och be kunden komma ihåg att inte lämna sina blommor i kalla bilar under tiden de gör annat osv. Rådet att låta blommorna vänja sig lite försiktigt mellan temperaturväxlingarna är förresten också värt att notera. Snittblommor kan gärna få stå i sitt omslagspapper en stund inne, innan man tar av det. Då slipper de chockas av växlingen mellan -15 och +25.
Det gläder mig för övrigt, att folk skiljer på ICA-kvalité och inser att florister oftast jobbar med helt annan kvalité-särskilt till brud.
Jag är inte ute efter att dra det här i långbänk i massor av inlägg, och jag tror det framgått vad jag som florist(-som bott i både norrland och södra sverige-)vill ha fram i saken.
Sist av allt, kan jag tipsa om att när det gäller blommor och kyla, så är frusna blommor ofta jättevackra på gravar där de ligger som små isskulpturer. Det är när de kommer in i värme igen, eller det blir plusgrader ute, som det syns hur döda de är. Alltså kan man om man vill stå och låta även sin bukett bli sönderfrusen och kan tom slippa se förfallet förrän efter ett par timmar. Men de flesta brukar vilja glädjas åt sin bukett lite längre stund än så.