• MalinÄlskarAndreas91

En fråga.

Måste man ha mat och på festen ?
    Tycker väl det borde räcka med någon tårta och liten kakbuffe?

• Svar på tråden En fråga.
  • daniiel

Det beror väl lite på tid för festen?

Har man vigsel kl.15.00 och festen börjar direkt efter det och ska pågå i ett par timmar, så är nog mat väldigt uppskattat. Har man en förmiddagsvigsel (de äter lunch innan de kommer), så kan man ju absolut bara bjuda på lite fika efteråt och avrunda festen under aftonen, så alla kan åka hem och äta :) Ja, alternativt att man gifter sig efter middagstid och bara har en fest på kvällen. Då behövs ingen mat heller tycker jag.

• LindaochJohn

Jag tycker att man gör precis som man vill!
    Bara man är tydlig i inbjudan så att folk inte förväntar sig mat!

• TheD

Precis som LindaochJohn skrev så måste ni vara tydliga med vad som bjuds. Finns de som bjuder till lunch och andra som fika... osv :)

• Juni 2012

Vi bjuder "bara" på fika och någon lättare mat, kanske smörgåstårta (vi har inte bestämt än). Vi har fikabjudningen 2 dagar efter vigseln.

• MalinÄlskarAndreas91

Blir nog bara någon fika. Vi har ingen jättestor budget nämligen.

• AnnelieK

Ni skulle kunna köra på afternoon tea kanske. Lite snittar och scones (är ju lätt att baka själva) och sedan lite kakor och tårta.

• sagoprinsessa

Beror ju på vad du menar med "fest". Om ni ska ha hålligång till långt in på natten bör du nog servera mat, men om du bara ska ha några timmar på eftermiddagen så finns det ju inget "måste" och då kan du absolut ha tårta och så utan någon mat.

• AndroSid
    sagoprinsessa skrev 2011-12-20 15:04:53 följande:
    Beror ju på vad du menar med "fest". Om ni ska ha hålligång till långt in på natten bör du nog servera mat, men om du bara ska ha några timmar på eftermiddagen så finns det ju inget "måste" och då kan du absolut ha tårta och så utan någon mat.
    Vill bara lägga till: om ni har sen vigsel så kan ni ju alltid ha typ cocktailmottagning efteråt. Då funkar det ju med lite snittar och dylikt - men då måste ju tiden för själva vigseln anpassas efter det också.

Jag håller med sagoprinsessa om att det kan vara en bra idé att servera mat om det är så att ni har en hyfsat tidig vigsel (fram till typ 17?) och sedan förväntar er att folk ska stanna och festa.
  • MalinÄlskarAndreas91

Ja fast grejen är att vi inte riktigt vet när på dagen vigseln ska hållas.

• sagoprinsessa

Då kanske ni ska kolla upp det innan ni bestämmer er?
    Hur ska festen se ut?
    Om ni har en tidig vigsel skulle ni ju kunna ha fika och så för att sedan mötas upp med alla gästerna senare för fest om ni ska ha det. 

• augustesen
    AndroSid skrev 2011-12-20 15:42:43 följande:
    Vill bara lägga till: om ni har sen vigsel så kan ni ju alltid ha typ cocktailmottagning efteråt. Då funkar det ju med lite snittar och dylikt - men då måste ju tiden för själva vigseln anpassas efter det också.
    Om ni har liten budget skulle jag också rösta för sen vigsel, kanske vid 19-tiden och sen ha en cocktailfest efteråt. Skippa själva middagen och bjud på snittar istället. Sen är det bara att fortsätta med tårta, kaffe och avec som på vanligt bröllop - och festa natten lång.

När det gäller alkohol kan ni kanske bjuda på en eller två drinkar om ni vill ha festen på ett ställe med egen bar.

Annars kan ni ju åka till tyskland och shoppa (eller beställa hem) och sedan sälja alkoholen, den är ju så pass billig att ni kan sälja den liiite dyrare än ni köpt den. Exempelvis köper ni ölen för 5:- kan ni ju absolut sälja den för 10:- och tjäna in resan och lite pengar till maten.

Jag skulle personligen tycka det vore superkul att gå på ett cocktailbröllop, lite annorlunda och superkul!
    Lycka till!
  • Juni 2012

Om an vill servera mat men få ner kostnaden, varför inte köra knytis? :)

• Sara 120707

knytis= knytkalas

Augustesen:

Det är olagligt att ta betalt för importerad sprit. Även om det bara är självkostnadspris.

• MalinÄlskarAndreas91

För det första det enda vi isåfall bjuder på i spritväg är ett glas vin till maten om det lyckas gå ihop sig iallafall,
    Eller en öl om dom inte gillar vin. Och då köper vi på systemet.
    Kosta vad det kosta vill jag vill inte ha importerad sprit !

• Sara 120707

Knytkalas kan ju vara en trevlig idé, om ni arrangerar en lista som folk får välja att göra något från i samband med OSA.

• lyckliga jag

Jag hade en jobbarkompis som hade knytis också pga stram ekonomi och det var nog den mest lyckade bröllopsfest som folk hade varit på.
    Alla tyckte att det var avslappnat och mysigt.
    Alla skulle ta med sig mat för 4 pers och det blev en lyxig buffe av det hela.
    Istället sa dom att dom inte ville ha några presenter, tyckte att gästerna hade bidragit med mycket ändå.

• gbg2012
    augustesen skrev 2011-12-21 09:18:38 följande:
    Om ni har liten budget skulle jag också rösta för sen vigsel, kanske vid 19-tiden och sen ha en cocktailfest efteråt. Skippa själva middagen och bjud på snittar istället. Sen är det bara att fortsätta med tårta, kaffe och avec som på vanligt bröllop - och festa natten lång.

När det gäller alkohol kan ni kanske bjuda på en eller två drinkar om ni vill ha festen på ett ställe med egen bar.

Annars kan ni ju åka till tyskland och shoppa (eller beställa hem) och sedan sälja alkoholen, den är ju så pass billig att ni kan sälja den liiite dyrare än ni köpt den. Exempelvis köper ni ölen för 5:- kan ni ju absolut sälja den för 10:- och tjäna in resan och lite pengar till maten.

Jag skulle personligen tycka det vore superkul att gå på ett cocktailbröllop, lite annorlunda och superkul!
    Lycka till!
    Hoppas du är medveten om att ditt förslag är olagligt! Man får inte köpa in alkohol i Tyskland och sälja det dyrare än inköpspriset för då tar man ut en vinst. 
  • TheD
    gbg2012 skrev 2012-01-11 14:55:07 följande:
    Hoppas du är medveten om att ditt förslag är olagligt! Man får inte köpa in alkohol i Tyskland och sälja det dyrare än inköpspriset för då tar man ut en vinst.
    Och ändå gör folk det...
Svar på tråden En fråga.